Uitgesproken social

band_thumb.jpg

Mijn manier van ‘social’.

Ik ben niet zo uitgesproken, op social media.

Ik ben niet iemand die keihard de confrontatie aangaat. Zelfs als ikzelf of anderen aangevallen worden of zich aangevallen voelen, spreek ik me niet altijd uit.

Dat ik rustig blijf en even afwacht als het gaat om online meningen, dat komt in mijn (online) werk goed uit. Vaak gaat de angel er uit als je rustig blijft en begrip toont en open staat voor iemands feedback. In plaats van dat je je aangevallen voelt en terugslaat. Zoals velen van jullie weten of zelfs ervaren hebben kunnen dingen juist op ‘social’ media explosief uit de hand lopen en dat is toevallig nou iets waar ik niet op zit te wachten.

Andere manier van ‘social’.

Ik haat het: bashen, aanvallen, openlijk bekritiseren van individuen, mensen op de man af en in het openbaar aanvallen (of ze nou bekende figuren zijn of niet). Ik weet dat dat voor sommige mensen juist de lol van de online wereld is, dat ze zich uit kunnen spreken  en het liefst een beetje kunnen stoken. Dat ze ‘kritisch’ kunnen zijn.

Heb ik niets mee. Erger ik me zelfs aan.

Ik ken ook mensen (online) die altijd de knuppel in het hoenderhok gooien en dat op een integere manier doen, het niet op de man spelen. En hoewel ik dat nooit zal doen, kan ik het van die mensen waarderen. Ze opereren vanuit overtuiging en niet vanuit een hang naar sensatie.

Mijn punt is, de ene ‘social’ is de andere niet. Mijn idee bij ‘social’ is niet het jouwe. Sommige mensen hebben meer of minder ervaring online, sommige mensen hebben zoals ik zelfs hun werk gemaakt van ‘social’. Maar

dat maakt mij niet meer ‘social’ dan iemand anders.

Mijn ‘social’ wereldje

Ik heb mazzel, want mijn ‘social’ wereldje is vertrouwd en intiem en gezellig. Er zitten leuke mensen in, mensen die respect hebben voor elkaar, informatie uitwisselen, beetje geinen, mensen die contact zoeken en het leuk vinden om te delen. Mensen met allerlei achtergronden.

Mensen die met de wereld, waar ik onderdeel van uitmaak, delen wat ze doen en zelfs wat ze voelen. Dat gaat best ver. Als je mensen online over langere tijd volgt, leer je ze echt kennen en ga je met ze meeleven.

Mensen die vooral willen delen wat ze meemaken, wat ze voelen, wat ze weten. Mensen die contact zoeken, net als ik.

Blogpraters zijn mijn idee van ‘social’

flickr.com:photos:moonstoneportrait:De mensen die regelmatig meedoen aan twitterchat #blogpraat. Die vind ik dus echt ‘social’.

Omdat ze kennis delen.

Omdat ze bloggen en zich online laten zien.

Omdat ze een uur de tijd nemen om anderen te helpen bij hun vragen.

Omdat ze tijd investeren in de vragen die nieuwe bloggers hebben.

Omdat ze loyaal zijn naar anderen, zelfs als ze ze niet eens in het echt kennen!

Omdat ze tijd investeren in elkaar.

Omdat ze openstaan voor feedback en suggesties.

Omdat ze zich openstellen voor andere meningen en ideeën.

Omdat ze niet bang zijn om zich kwetsbaar op te stellen.

Prachtig, vind ik dat.

Uitgesproken social.

 

 Picture: Flickr.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

8 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Peter Pellenaarsreply
juni 30, 2013 at 08:06 AM

Ik kan me helemaal vinden in jouw omschrijving van de sociale blogprater. Jammer dat ikzelf de laatste tijd niet zo sociaal ben. Het is weer eens ouderwets druk op kantoor en de lange dagen zorgen voor een vol hoofd waar voor uitgesproken sociaal zijn weinig tot geen plaats schijnt te zijn. Ik moet toch eens hernieuwde aandacht aan mijn prioriteiten besteden.

Elja Daaereply
juli 05, 2013 at 05:07 AM
– In reply to: Peter Pellenaars

Voor mij heeft ‘sociaal’ in dit geval niets te maken met of mensen vaak of minder vaak meedoen hoor! Meer over hun mentaliteit als ze meedoen, he? You know. Er zijn ook veel mensen die meedoen maar zich niet laten horen, is ook prima.

Jacob Jan Voermanreply
juni 29, 2013 at 09:06 AM

ik herken me er helemaal in, maar toen ontdekte ik die andere kant van mezelf, die schaamteloos gebruik maakt van social media om een bedrijf op het matje te roepen. Nou ja schaamteloos, die schaamte kwam een dag later.

Elja Daaereply
juni 30, 2013 at 02:06 AM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Er is niets mis met gebruik maken van social media voor commerciele doeleinden, toch? Het hangt allemaal af van de manier waarop en de context en het totaalplaatje, vind ik…

lindakwakernaatreply
juni 28, 2013 at 08:06 PM

Wauw mooi beschreven ,
Top

Elja Daaereply
juni 30, 2013 at 02:06 AM
– In reply to: lindakwakernaat

Thanks… 🙂

Irene van Puttenreply
juni 27, 2013 at 04:06 PM

Ja, precies! Mooi beschreven.

Elja Daaereply
juni 30, 2013 at 02:06 AM
– In reply to: Irene van Putten

Dankjewel!

Leave a reply