Twitter gebruiken om lokaal klanten te vinden

Ik ben voor een klant bezig met Twitter en Facebook. Het is een cafe, dus we zoeken naar manieren om lokale klanten te bereiken. Eén van de manieren om dit te doen, is zelf lokale mensen (potentiele klanten) te volgen, zodat je ziet waar ze het over hebben en kunt reageren. En in de hoop dat ze je zullen terugvolgen! Ik was wat tips aan verzamelen voor de eigenaresse – net zo handig voor veel andere ondernemers (alles in het Engels).

Tools:

  • www.monitter.com, de Twitter zoekmachine voor geografisch zoeken. Je vult je locatie in, en zoektermen, zodat je kunt zien wie er in jouw buurt over jouw favoriete onderwerp praat. UPDATE: Deze tool werkt helaas niet meer.
    Mack Collier, de social media goeroe, praat in dit artikel over hoe je met Monitter klanten kunt vinden.
  • Heel handig is www.twittergrader.com. Ga naar ‘search’, en vul een plaatsnaam in. Ook leuk: vul op de home page je eigen twitternaam in, of die van een concurrent, om te zien hoe populair die twitteraar is volgens grader. UPDATE: deze tool werkt niet meer.
  • www.twellow.com: een soort goudengids van Twitter, waar mensen zichzelf ook op kunnen geven (jij ook – doen!). De lijst die je hier vindt op basis van een plaatsnaam, verschilt daarom iets van de lijst die je via twittergrader.com vindt.

Achtergrondartikelen en voorbeelden:

  • Twitter for advertising: dit artikel gaat in op manieren om twitter te gebruiken als manier om lokaal klanten te bereiken, met voorbeelden van o.a. professionele dienstverleners (advocaten!), kappers en andere beauty-achtige dingen, gezondheidszorg (tandartsen bijvoorbeeld), makelaars, clubs, horeca en retail. Hij geeft ook namen van voorbeeldbedrijven op Twitter zodat je ze zelf kunt volgen.
  • Twitter to find customers: voorbeelden van een restaurant en een Dell outlet die oude voorraad slijt via Twitter, tips over hoe je Twitter kunt gebruiken, en waarom.
  • 8 Ways to find relevant followers on Twitter: 8 websites en zoekfuncties die je helpen om interessante mensen te vinden (o.a. de websites genoemd onder ‘tools’).
  • Voor de basisbeginselen, uitleg van termen, etc., zie de ‘Using Twitter for Business’-gids Ducttapemarketing.

Succesverhalen te over! Nu nog kijken of jouw doelgroep ook op Twitter zit, of zal zitten.

PS:

Denk vantevoren goed na over je twitternaam (maximaal 15 tekens). Wat wil je uitdragen? Je kunt maar 1 twitteraccount aanmaken per emailadres. Je kunt hem wel weer veranderen, als een naam nog beschikbaar is. Zie ook andere artikelen over Twitter op deze website via de categorie Twitter in  het linkermenu. Je vindt mij onder @elja1op1.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.