Het is een raar geheim van social media: als je nooit missers hebt, heb je ook nooit hits. Dat is best makkelijk te verklaren. Maar soms is het goed om jezelf er even aan te helpen herinneren.
Vandaag was ik veel te lang bezig met een video voor LinkedIn. Nu ik er nog eens over denk realiseer ik me opeens dat de video eigenlijk niets van waarde bevat. Het was vooral een experiment, omdat ik dit artikel over het maken van video voor social media aan het updaten was en een paar nieuwe tools wilde testen. Maar terwijl ik er druk mee bezig was, had ik dat niet door.
De eerste 10 minuten is het al duidelijk
De video was geen grote hit. Hij was nog maar net gepubliceerd, maar toch kon ik dat al voorspellen. Want als een video of andere update op LinkedIn, Instagram of Facebook of zelfs op Twitter niet direct – binnen 10 minuten – likes, comments en shares krijgt, wordt het bereik nooit meer wat. Zo werkt dat, met algoritmes.
De enige redding van een social media bericht dat nauwelijks reacties krijgt binnen afzienbare tijd is dat iemand uit je netwerk alsnog enthousiast is, je bericht deelt en hem zo nieuw leven inblaast. Maar dat doen mensen niet met social media updates die geen waarde toevoegen.
Waarom delen mensen jouw social media berichten?
Ik las laatst een artikel over waarom mensen social media delen op social media. Helaas kan ik het niet meer vinden, maar het kwam er op neer dat mensen alleen delen die hun eigen imago versterken op positieve wijze. Dus de kans dat een social media bericht nog shares krijgt na die eerste 10 minuten of het eerste uur (om maar iets te noemen) is niet groot. Dan was het al wel gebeurd.
Social media succes ontstaat uit missers
Veel mensen zijn op zoek naar geheime social media tips en tricks. Als social media expert hoor ik ze die te vertellen. En dat doe ik ook, hoor. Soms heb ik zelfs hacks. Want mensen volgens mijn trainingen om te horen wat je moet doen om succes te hebben. Wat het geheim is van viral video’s en berichten met duizenden likes.
Er zijn altijd hacks. Maar ze werken vaak maar een tijdje. Want wat goed werkt, blijft veranderen. Als ik terugkijk op de afgelopen jaren, moesten mijn standaardtrainingen ieder jaar volledig op de schop. En minimaal iedere maand moest er iets bij of iets vanaf. En daar zit hem ook meteen het geheim van succes.
Het geheim van social media is dat je voldoende missers moet hebben. Dan is je kans op een enorm succes het grootst. Want dat betekent dat je veel geprobeerd hebt. Dat je niet bent blijven steken in hetzelfde format, dezelfde truc, die je keer op keer op keer blijft herhalen. Het betekent dat je regelmatig nieuwe dingen probeert. En dat je af en toe een publieke misser hebt. Met 0 likes.
0 Likes is de weg naar succes
Het is shit om 0 likes te hebben. Om een hele dag geen hartjes, duimpjes en reacties te krijgen. Dat geeft geen goed gevoel. En het staat ook stom. Iedereen kijkt en ziet dat er niets gebeurt met je mooi uitgedachte bericht. Bah.
Maar weet je wat ik denk, als ik een bericht zie waar niets mee gebeurt? Terwijl het wel een leuk, gewaagd, nieuw, bijzonder, anders-dan-anders bericht is? Ik denk: ha! De volgende keer schieten ze raak! Want zo gaan die dingen. Wie waagt, die wint uiteindelijk.
Dus laat je niet gek maken. Publiceer je eerste video op LinkedIn en doe alsof je neus bloedt als er niets gebeurt. Je bent goed bezig!
De volgende wordt een hit … let maar op.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie