Wat worden de grote social media ontwikkelingen in 2018? Wat gaat er veranderen? Wat zijn de voorspellingen? Belangrijke vragen, als social media je werk is. Ik vind het vaak een beetje onzin, want het leven is lastig te voorspellen en social media apps zijn dat ook. Overnames, functionaliteiten, vreselijke problemen of geweldige hits – zelden zien we ze aankomen. Ik waag me er dus niet aan, dit jaar. Daarentegen heb ik wel wat social media verwachtingen. En 1 vurige wens.
1 De tijd is op: de strijd om de aandacht
Een mens heeft nog altijd maar 24 uur in een dag. Dat verandert hoogstwaarschijnlijk ook in 2018 niet. En van die 24 uur gaat een gedeelte op aan werken of studeren; aan slapen, aan boodschappen doen en koken en eten. Maar een heel stuk gaat op aan (mobiel) internet. Waarvan natuurlijk een groot deel weer aan al die social media apps.
Jaren lang steeg de tijd die we op het internet doorbrachten. En toen kwam het mobiele internet: de smart phones en de tablets. En toen ging de tijd die we op het mobiele internet doorbrachten stijgen. Tot wel zo’n 4 uur per dag per persoon, volgens sommige onderzoeken.
Maar ja: heel veel meer ruimte zit er niet meer in die groei. Mogelijk zullen bepaalde groepen nog een wat meer online kunnen zijn maar het einde van de stijging in ’time online’ is in zicht. Ouderen gaan meer online, bijvoorbeeld, dus dat is een stijging. Thuiswonende jongeren met een smartphone zijn steeds lastiger van die dingen af te krijgen. Mensen die met de trein of de bus reizen kunnen die tijd besteden op mobiel internet. Maar dan houdt het wel een beetje op.
Mijn voorspelling is dat de tijd die we op onze smartphones en in social media apps doorbrengen gaat afnemen. In de lijstjes met goede voornemens 2018 komt ‘minder online’ verdacht veel voor. Mensen worden (mogelijk verschillend per leeftijdsgroep) kritischer op hoeveel tijd ze online doorbrengen – zie apps als Moment, waarmee je bijhoudt hoe vaak je naar je telefoon hebt gegrepen.
Dat betekent voor de social media apps dat ze nog harder moeten werken om je aandacht vast te houden. Om je te verleiden om een paar minuten van je dag extra in die ene app door te brengen. En dat gaat weer leiden tot andere dingen:
- Grotere concurrentie tussen social media apps onderling
- Meer updates en innovaties
- Betere content
- Nieuwe social media apps die beloven het beter te doen (zoals deze bijvoorbeeld)
- Grotere concurrentie voor bedrijven op social media
Aandacht is alles maar aandacht kost tijd. Ik verwacht dat alle ontwikkelingen die we in 2018 gaan zien te maken hebben met dit simpele feit: we brengen minder tijd door online.
2 De enige constante is verandering: continue innovatie
Over innovatie gesproken: wie een beetje actief is op Facebook, Instagram of Snapchat ziet dat die apps om de haverklap veranderen. Meestal een nieuwe feature, zoals iets nieuws dat je met je camera kunt doen. Maar ook nieuwe designelementen, verschuivingen van functionaliteiten, andere indeling van het scherm – alles is mogelijk. En natuurlijk alle dingen achter de schermen die we niet direct zien.
De toenemende strijd om de aandacht betekent dat iedere social media app harder moet werken om de concurrentie voor te blijven en gebruikers geïnteresseerd te houden. Bovendien moet de tijd die wel in de app wordt doorgebracht zo worden ingericht dat hij ook zo veel mogelijk inkomsten oplevert.
Dat is een precair punt. Want mensen vinden advertenties niet zo leuk. En als ze er te veel van zien (of althans, als ze weten dat het om advertenties gaat), gaan ze steeds minder tijd in de app doorbrengen. En dan kan de app niets verdienen. Maar advertenties zijn de belangrijkste manier om geld te verdienen, dus je moet wel voldoende gebruikers hebben.
Social media platformen zijn continu op zoek naar de volgende feature, het volgende idee. Dat is best lastig voor hen, maar ook voor de vele contentmakers en marketeers die afhankelijk zijn van die social media apps om hun doelgroep te bereiken. En iedere week geconfronteerd worden met nieuwe mogelijkheden.
Dat gaat niet weg. Verandering blijft een constante.
3 Jouw content of de mijne: partners, influencers & content uit eigen studio
Gezien die precaire situatie, zou je denken dat al die platformen ook om zich heen gaan kijken naar nieuwe business modellen. Bijvoorbeeld door hun gebruikers te laten betalen voor toegang, content of het laatste nieuws. Dat is precies wat YouTube al doet met YouTube Red: eigen content bieden en/of zorgen dat je alle video’s op YouTube kunt kijken zonder dat je telkens onderbroken wordt door irritante advertenties. Een soort van Netflix, dus.
Een slimme stap waar niet alleen YouTube mee bezig is. Het is een logische ontwikkeling. Als wat er op je platform te zien is niet goed genoeg is, of mensen kunnen het niet vinden, heb je een probleem. Je gebruikers blijven weg en brengen minder minuten van hun kostbare tijd op je platform door.
En dan kun je een paar dingen doen:
- Zorgen dat ze de beste user generated content beter kunnen vinden;
- Zorgen dat mensen die goed zijn in content maken gestimuleerd worden om daar meer van te maken;
- Iemand anders betalen om goede content te maken.
1. Wat dat vinden betreft: de algoritmes van al die social media platformen zijn er op gericht om de voor jou interessantste content voor jou te vinden en ongevraagd aan te bieden, zelfs als je niet actief op zoek was. De kracht van Big Data is dat hun supercomputers razendsnel kunnen berekenen en voorspellen wat jij leuk zal vinden. Uitdaging 1: opgelost. Je alleen wel hopen dat er genoeg leuke dingen worden gemaakt en gedeeld door je gebruikers.
2. Het stimuleren en ondersteunen van succesvolle ‘creators’ is iets waar een platform als YouTube traditioneel heel goed is, terwijl een platform als Snapchat heel lang heeft geprobeerd om hier buiten te blijven. Maar als het succes van het gebruik van je app om de inhoud draait (en dat is, verrassend verrassend ,ALTIJD HET GEVAL), is dat geen slimme zet.
LinkedIn werkt al veel langer actief aan het betrekken van ‘Influencers’. YouTube dus ook. Maar het hoeft niet te gaan om actieve begeleiding: Snapchat gaat haar platform zo aanpassen dat deze contentmakers meer kans hebben om ontdekt en gezien te worden.
Facebook en Instagram richten zich meer op het stimuleren van de samenwerking tussen bedrijven en influencers dan dat ze direct aan de slag zijn met influencers, lijkt het. Gemiste kans?
3. De makkelijkste manier om goede content krijgen is om er voor te betalen. Door professionals opdracht te geven om mooie dingen te maken, in te kopen wat er al is, of samen te werken met bestaande grote mediapartijen. Gesteund door de data die je al jaren verzamelt over wat je gebruikers leuk vinden. Ligt voor de hand, toch? Of je zorgt bijvoorbeeld dat je de rechten krijgt op het uitzenden van belangrijke sportwedstrijden, zie ook hier.
Zonder content heb je geen gebruikers. Dus content blijft ook in 2018 een belangrijke focus voor social media bedrijven.
4 Vroeger of later gaat het gebeuren: de opstand
En dan natuurlijk de vraag of we het als gebruikers allemaal nog OK vinden. Ik zit er al een paar jaar op te wachten: de opstand. Maar hij blijft uit. Wel zie ik artikel na artikel verschijnen over wat social media apps doen met onze gegevens. Wat ze over ons weten, wat ze kunnen voorspellen, en of het juist is dat bedrijven hier tegen betaling gebruik van maken. (helaas gaan die artikelen vooral over Facebook en veel minder over bijv. LinkedIn!).
Vroeger of later komt er een opstand, verwacht ik. Waarschijnlijk ingegeven door een incident dat viral gaat en wat mensen zo doet schrikken dat ze massaal op zoek gaan naar alternatieve platformen. Of, nog beter, gaan social media apps onder druk van gebruikers op zoek naar manieren om ethischer op te treden.
Gelukkig staan er overal experts en politici op om de discussie aan te wakkeren. Ik verwacht dat de nieuwe regelgeving op het gebied van het gebruik van persoonsgegevens er ook voor gaat zorgen dat er in Nederland ook meer discussie komt over wat bedrijven doen met de koppelingen tussen klantbestanden en bijv. Facebook.
Ondertussen beginnen de platforms zich te roeren, al klinkt het vaak nog als onzin en het goedpraten van tactieken die alleen de winst ten goede komen. We zullen zien.
5 Mijn wens: de S van Social
Ondank mijn kritische kanttekeningen, blijf ik een optimist. En een fanatiek gebruik van social media apps. Social media heeft mij een inkomen, vrienden, kennis en plezier opgeleverd. Je begrijpt dat ik in de basis vooral de positieve kanten zie. En met veel plezier trainingen geef over wat je nou precies kunt doen op zo’n platform om je doelgroep te bereiken. Er is ook nog steeds niets mis met marketing, wat mij betreft, en social media biedt daar veel kansen toe.
Maar – er is natuurlijk een maar. Vooral als het gaat om bedrijven en hun gebruik van social media. En die maar is de menselijke factor. Waar blijft die toch? Waar is de S van Social??
Social media is geen folder die je verzendt zonder iets terug te (hopen) horen. Het is geen reclamecampagne op TV waarop niemand kan reageren. Het is geen productverpakking. Social media zijn interactieve communicatiekanalen. Het gaat er om dat je met mensen kunt praten – en zij met jou.
Mijn vurige wens voor 2018 (en beyond) is dat bedrijven zich socialer gaan gedragen op social media. Meer conversaties aangaan. Meer bereid zijn om te luisteren. Meer gaan reageren.
Weg met de Facebookpagina’s van bedrijven waar niemand tegen je terugpraat, de opmerkingen bij LinkedIn company updates waarop niemand van de organisatie reageert, de tweets vol persberichten zonder dat de de PR officer terugpraat. En meer vrijheid voor de front office of de klantenservice om gewoon eens 5 minuten terug te kletsen.
Meer oprechte interactie.
Social media blijft geweldig. Mits we de S maar kunnen behouden. 🙂
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
Mervin Willemsz zegt
Leuke insight! Socialmedia is inderdaad alleen nog maar social als we niet vergeten af en toe old school ‘social’ te doen. Anders worden we allemaal een onderdeel van de matrix.
Elja Daae zegt
Haha ja mooi gezegd! Of misschien zijn we het al. … 😀