Schrijf eens een flaptekst

Ik ga weer een boek schrijven. En morgen is mijn eerste deadline. Het is al jaren in de maak. Ik zit er al jaren op te broeden en het gaat (niet verrassend) over social media. En dat betekent dat ik vandaag worstel met het moeilijkste. De flaptekst.

Flapteksten zijn het moeilijkste.

Echt, hoor.

Als je kunt formuleren waar je boek over gaat, heb je het begin te pakken. En ik weet inmiddels dat het begin het belangrijkst is. Als ik daar alles op een rijtje krijg, hoef ik het alleen nog in te vullen met details. Hoofdstukken, paragrafen, uitgelichte stukjes…dat soort dingen.

De flaptekst is eigenlijk de hele outline. Hij moet jou grijpen, maar mij als auteur ook. Het is de belofte aan mijn lezer maar ook aan mezelf. De flaptekst is waarom je het schrijft en voor wie je het schrijft en of je mensen kunt overtuigen om het te lezen. Het bepaalt daarmee ook de toon en de inhoud.

Ik heb het eerder gedaan, zo’n flaptekst en zo’n outline en een hoofdstukindeling.

Maar ik leg er wel druk op dit keer.

Dit keer wil ik dat de flaptekst en de titel wat volwassener zijn dan mijn vorige pogingen. Meer body hebben. En nog veel meer beschrijven wat ik geloof. Wat ik wil uitdragen. Wat ik denk dat jij moet weten (als je mijn doelgroep bent).

Zoals iemand vandaag tegen me zei: je weet zoveel en je hebt al zoveel geschreven, bedacht en uitgelegd. Het is een kwestie van de titel.

Hij bedoelde natuurlijk: de flaptekst!

Morgen is de dag. Flaptekstdag.

Ik heb hem bijna, hoor.

Denk ik.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.