Oud & nieuw

Ik was gisteren in Groningen. Een dagje weg. Afspraken met vrienden, eten met F., rondlopen in de stad die ik zo goed ken. Ik heb in Groningen gestudeerd dus ik ken de stad goed. En als je er dan rondloopt, kun je niet anders denken dan aan verandering (wat wel? wat niet?).

Toen ik dit verhaal wilde opschrijven, deed de blog-app op mijn telefoon het niet. Daarom alsnog. En in twee delen. Eentje van gisteren, eentje van vandaag.

Deel 1: Oud

Ik ben in Groningen. Al de hele dag loop ik langs plekken die ik ken van 20 jaar geleden.

Een daarvan is het café waar ik veel kwam. Een eetcafé waar vrienden werkten en waar ik daardoor heel vaak kwam.

Het is nog precies hetzelfde. Alleen rustiger.

Zelfs de kaart is nauwelijks veranderd.

De decoratie, de placemats, de bar, het meubilair, de kleur op de muren: ook niet.

Het is alleen veel rustiger, voor een vrijdagavond, dan het vroeger was. Vrijdagavonden waren – onafhankelijk van weer en seizoen – altijd de topavonden.

Ik vroeg me af: is het feit dat er niets veranderd is nou goed? Of slecht?

Deel 2: Nieuw

Omdat het Eurosonic aan de gang was, was het lastig om een hotel te vinden. Uiteindelijk vond ik een kamer bij een hotel net buiten de stad. Onderdeel van een hotelketen waar ik eigenlijk nooit kom.

Het was een heel mooi hotel. Spiksplinternieuw. Mooi tapijt overal, een vuurtje bij de ingang, alles van marmer en mooie kleuren en mooi hout. Een prachtige kamer met een groot bed, mooi uitzicht en veel ruimte.

Maar het hotel was ook zo nieuw dat het adres nog verkeerd in Google Maps stond en ons een vertraging van 10 minuten opleverde omdat we eerst in een woonwijk stonden. Ook al hadden we het adres direct uit de bevestigingse-mail waar verder niets stond over de verkeerde GPS-gegevens.

Zo nieuw dat de minibar nog niet gevuld was, de inhoud van het digitale scherm nog niet was ingevuld, er nog geen mapjes op de kamer lagen met informatie over hoe laat het ontbijt is en wat het kost.

Zo nieuw dat het personeel nog niet helemaal gewend was aan de werkzaamheden. Er stonden 4 mensen achter de balie en wij checkten als enigen in. Toch duurde het 20 minuten. En niemand zei hallo, de eerste 5 daarvan. Toen we vroegen om een creditcard-afschrift, was er discussie over de vraag of dat kon. ‘Heb je dat niet bij je opleiding geleerd?’, vroeg de ene dame aan de andere.

De douche was midden in de kamer gebouwd, zonder badkamer met deur, waardoor het tochtte en koud was als je er onder stond. De wc had wel een deur, maar die was van glas en stopte 40 cm boven de vloer.

Spiksplinternieuw en ogenschijnlijk superdeluxe. Alleen niet in de ervaring.

Toen we wegreden de volgende dag vroeg ik me af: wat is beter? Oud maar goed? Of nieuw maar minder?

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.