Ik ben een boek aan het schrijven. Over locatiemarketing. Beter gezegd, over de online marketing van locaties – bedrijven met een fysieke locatie. Winkels, horeca, kantoren. Dierentuinen en zelfs parkeerplaatsen. Musea en advocatenkantoren. Parken. Gemeentehuizen.
Dat komt omdat ik me al jaren erger verbaas al jaren vaststel dat kleine ondernemers de online vindbaarheid van hun fysieke locaties niet goed geregeld hebben.
Zonde, zonde, zonde.
Want als je een fysieke lokatie hebt, heb je een groot voordeel.
Ten opzichte van merken en bedrijven die dat niet hebben. Je bent:
- zichtbaar
- tastbaar
- aanwezig
- onderdeel van een gemeenschap EN…
Je hebt iedere dag mensen in je zaak.
Klanten. Bezoekers. Snuffelaars. Verkenners. Zoekers. Dagjesmensen. Stamgasten.
En het mooie is: je kunt al die voordelen gratis omzetten in kansen, online.
Daar gaat mijn boek over.
Voorbeeldje, uit het leven gegrepen: Ik was vorige week in Amsterdam. Ik zat in de tram. Ik had voor de lol de Google Maps applicatie op mijn iPhone open staan om eens te kijken welke zaken daar zichtbaar waren.
Ik zag mezelf op de kaart en een aantal bezienswaardigheden en horeca-gelegenheden. Maar in het echt zag ik veeeeeeel meer zaken voorbijkomen. Winkels, hotels, restaurants, cafes.
Alleen stonden ze niet op Google Maps.
Dát is dus een gemiste kans.
Moet je eens voorstellen, hoeveel van die honderden toeristen uit binnen- en buitenland (man! wat is Amsterdam belachelijk druk!! je struikelt er echt over de toeristen, waaronder ikzelf) binnen die vierkante kilometers aan het zoeken zijn op hun mobieltjes.
Daarom moet je zaak online net zo vindbaar zijn als offline.
Het mobiele internetverkeer neemt nog steeds toe. En een groot percentage van dat verkeer bestaat uit zoekopdrachten (waarvan tussen de 90 en 95% op Google…). En een steeds groter gedeelte van die zoekopdrachten op Google heeft te maken met een lokatie.
“Restaurant Amsterdam”. “Werkplek Utrecht”. “Boekwinkel Haarlem”.
Maar zelfs als er in je zoekopdracht geen plaats staat, weet Google steeds beter dat die opdracht wel te maken heeft met een plaats.
“Lunch”.
En dus neemt Google zowel jouw lokatie als die van eventuele zoekresultaten in overweging bij het bepalen wat voor resultaten je te zien krijgt.
Al heb jij het als zoeker niet door.
Google weet in ieder geval je IP-adres (tenzij je net als ik een VPN-dienst gebruikt, haha, jammer, Google! Elja komt uit..Nederland? Turkije? De VS? Denemarken?). Maar als je ondertussen ingelogd bent op je Google account weet Google nog veel meer. En als je GPS aanstaat natuurlijk.
Dus als jij ‘Bakker’ intypt, of ‘Albert Heijn’, krijg je waarschijnlijk geen algemene sites te zien, maar de resultaten van lokale bakkers en lokale Albert Heijns. En resultaten op Google Maps.
Google begrijpt dat iemand die ‘bakker’ intikt gewoon een bakker in de buurt zoekt. Slimme algoritmes hoor, dat Google.
Probeer maar eens.
Ook leuk: probeer maar eens op je mobiel. En probeer het morgen eens als je met je mobiel op je werk bent, heel ergens anders.
Maar dit alles is niet zonder consequenties voor iedereen die voor bezoekers en klanten afhankelijk is van zijn/haar lokatie.
Je lokatie moet online ook vindbaar zijn, net als offline.
Dat is gelukkig (meestal) niet zo moeilijk. En gratis.
Behalve als je heel veel concurrentie hebt, kun je heel veel zelf doen door te zorgen dat je goed vermeld staat in een aantal databases.
Zie de afbeelding hiernaast. Ik zat gezellig te lunchen in Amsterdam (de blauwe stip ben ik). Maar toen ik al zittende op mijn iPhone op Google Maps ‘Lunch’ intypte, kwam alleen dat ene restaurant naar voren. Niet de tent waar ik zat, of al die andere tentjes die op een paar vierkante kilometer zaten.
Dat ene restaurant doet iets goed, qua Local Search Optimization.
Het is een hele tak van sport, inmiddels, in de wereld van de online marketing, dat LSO (Local Search Optimization) (vgl: SEO). Het is ook een hele grote tak van sport, want heeeeeel veel apps maken gebruik van dezelfde paar databases om goede informatie te krijgen over locaties. Dus je moet zorgen dat je goed vermeld staat. En dat je website, als je die hebt, ook duidelijk gekoppeld is aan je fysieke locatie.
Maar dat is niet het leukste aan locatiemarketing.
Het leukste is dat je als ondernemer allerlei kansen hebt om actief met klanten en bezoekers in gesprek te gaan rondom je lokatie. Online.
Daar gaat mijn hart sneller van kloppen, ik geef het toe. Instagram en Yelp en Foursquare en Facebook en Google+.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Hendrik-Jan zegt
Ik ben het zeker met je eens, maar ik wil wel de kanttekening maken dat het best lastig kan zijn om goed vermeld te staan op Google maps. Ook vraag ik mij af hoe lang het actueel blijft. Voor het kinderdagverblijf waarvoor mijn vrouw werkt, heb ik het eens geprobeerd. Een oud bedrijf stond nog op dat adres in Google Maps. Ik heb een vermelding proberen te regelen, maar het lukte niet de bevestiging naar dat adres te krijgen. Ik heb het meerdere keren aangevraagd, maar kreeg het niet. Ook herkende Google het adres niet. Het ligt bij een bruggetje over een grote weg waardoor de locatie voor Google lastig te bepalen was. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik het probeerde, misschien moet ik het weer eens doen.
Wat ik van je zou willen weten of je ook ervaart dat de vermeldingen die er staan ook actueel zijn en hoe goed Google dat in de gaten houdt. Ik zie zelf vaak oude bedrijven staan die er al jaren niet meer zitten. Je ziet het bijvoorbeeld terug in vermeldingen van malafide bedrijven die zich heel kort ergens vestigen en zich aanmelden bij Google Maps. Zo lijkt het of ze er nog zitten, maar ze zijn na een paar weken alweer vertrokken. Het dus ook worden misbruikt en het is hier lastig tegen op te treden.
Aleid zegt
Interesant, is door economisch geografen ook wel wat over geschreven….. mortar and brick versus click locations… maar dan is de focus op de fysieke locatie. Als je wil heb ik wel wat referenties. ?…
Elja Daae zegt
Nou, dat is heel welkom! Er is zich een heel vakgebied aan het ontwikkelen, veel ingewikkelder dan wat ik beschrijf – allerlei databases met geo-informatie die uitgewisseld en gekoppeld worden. Meer jouw terrein denk ik 🙂