Lessen uit de VS (2): binnen (blijven) halen

Lessen uit de VS (voor ondernemers), deel 2:  Alles is gericht op het binnenhalen van de klant. En zoals iedereen weet is een klant die eenmaal iets bij je gekocht heeft, goud waard, want more likely om nog eens iets te kopen. Extra reden om er zoveel mogelijk binnen te halen, en extra reden om bestaande klanten binnen te blijven halen, iedere keer op neer.

Waar het om gaat, is dat alles gericht is op conversie, binnenhalen, de salesfunnel.

Aan de haak

Dat uit zich in heel veel dingen. O.a. in het feit dat je, als je je emailadres of woonadres eenmaal hebt achtergelaten, je niet meer met rust wordt gelaten tot je klant bent. En afhankelijk van het product of de dienst, daarna ook niet uiteraard.

We hebben de afgelopen drie jaar zonder overdrijven iedere week 1 of 2 aanbiedingen gehad voor creditcards. IEDERE WEEK. En in totaal van zo’n 5 bedrijven, schat ik. Met name vliegtuigmaatschappijen. Maar ook creditcardmaatschappijen waar we geen klant zijn (je kunt de databases waarin je kredietwaardigheid wordt beoordeeld, kennelijk gewoon kopen).

Maar het gaat niet alleen om het feit dat, het gaat ook om de manier waarop. De ene brief is nog mooier dan de andere. De ene aanbieding nog mooier dan de andere. De ene enveloppe is nog chiquer dan de andere. De aanbiedingen schreeuwen je soms al tegemoet, nog voordat je de brief openmaakt.

Aanbiedingen

Dat werkt sowieso natuurlijk goed: aanbiedingen. Van de week ging ik met vriendin I. sushi eten in een geweldig restaurant in Chicago. Het zit verstopt in een klein gek gebouwtje, je kunt het alleen vinden als je local bent of er over gehoord hebt, denk ik. Ze hadden een tijdje geleden een aanbieding: als je een waardebon van 50 dollar kocht, kreeg je er een van 100 dollar.

Waarom, vraag je je af? Is dat niet gewoon geld weggooien voor hen? Of is het misschien toch een reden voor mensen om terug te komen? Vaste klant te worden?

Roepen helpt

Daarnaast wordt er gewoon heel veel geroepen, op papier, online, op straat, op borden. Reclames zijn schreeuwerig, en sommige bedrijven hebben gigantische budgetten dus die roepen je vanaf iedere straathoek of ieder reclameblok toe.

Met effect: van de week zat ik me af te vragen hoe ik toch van mijn grofvuil af kon komen toen ik op 1 dag twee keer 1-800-got-junk? voorbij zag komen. Gebeld, besteld, en hop. Klant.

Klantenkaarten

Amerikaanse fooienpotBij alle grote winkelketens kun je ofwel een creditcard openen ofwel een klantenkaart nemen waarmee je hoge kortingen krijgt. Vooral de grote warenhuizen proberen je direct bij de eerste keer dat je in de winkel bent zo’n creditcard aan te smeren, waarmee je op die eerste grote aankoop direct 15% korting krijg. Slim natuurlijk, want eenmaal binnen, blijf je binnen.

Kortingen

Kortingen zijn hier tot een kunst vergeven. Niets werkt beter (kennelijk) dan korting om een klant binnen te halen. Een van de winkels waar ik wel eens kom, Bed, Bath & Beyond, stuurt iedere week kortingsbonnen mee in de verschillende huis-aan-huisblaadjes, zowel in hun eigen folders als in die van andere bedrijven. Dat zijn geen kleine bedragen ook, als je het optelt. Goede reden om een keer naar de winkel te rijden als je wat dingen nodig hebt.

Kortingen krijg je overal doorlopend aangeboden, als je maar koopt (of MEER koopt). Emailnieuwsbrieven, aanbiedingen in de winkel zelf, twee voor de prijs van een, twee voor de prijs van een als je klant wordt, korting omdat je klant bent en een extra service afneemt, korting omdat het kerstmis is, korting omdat het kerstmis is geweest, korting omdat het sneeuwt, een bord op straat met KORTING, korting omdat er iedere dag een ander product in de aanbieding is, korting, korting, korting.

Verleiden

nationale pindakaasdagWaar het om gaat, is dat Amerikaanse bedrijven als geen ander begrijpen hoe ze je moeten verleiden.

Want als je nu koopt, betaal je geen verzendkosten!

Want als je dit koopt, word je gelukkig | gezond | slank |etc.!

Want als je dat bestelt, zien je kinderen er zo schattig uit voor Halloween!

Want als je nu al je kerstcadeautjes bij ons koopt, hoef je ze nog niet allemaal te betalen, en leggen wij ze voor je weg zodat je zeker weet dat ze niet uitverkocht zijn!

Want als je 1 dollar extra betaalt, heb je een nog grotere hamburger EN een extra grote beker cola!

Voor 100 dollar extra heb je de nieuwste (iPad)!

Voor 1 dollar extra, heb je een grotere koffie!

Als je nu bestelt, krijg je de gratis DVD met recepten erbij!

Gezien bij Oprah!

Vandaag vers binnen!

Het is nationale pindakaasdag! Kom binnen voor onze bekende pindakaaskoekjes!

Koop nu een nieuwe laptop voor je zoon die gaat studeren! Met korting!!

Help me om ….!

Doneer nu, en red de panda | bilbliotheek | rode vinvis!

[Naast korting en gratis helpt urgentie ook enorm: Nu! Alleen vandaag! Voordat het collegejaar begint! Nu het er nog is! Wees ze voor! Etc. etc. etc.]

Haal ze binnen, en houd ze daar

De boodschappen gaan me soms te ver, de marketingtechnieken ook, maar ik kan niet anders dan het bewonderen. Enorme marketingmachines zijn het, maar soms gewoon ook hele kleine marketingmachientjes die gedreven zijn om te overleven, om een succes te maken van hun zaak of hun merk. En om een succes te worden, moet je omzet draaien, en omzet te draaien, moet je klanten binnen halen, en het liefst aan ze blijven verkopen.

Kan ik in ieder geval nog best iets van leren, die enorme focus op klanten binnenhalen. 😉

Naschrift: ‘binnenhalen’, schreef ik, en nu ik het teruglees realiseer ik me dat dat significant is. Want hoezeer ik als ondernemer bewonderend bekijk hoe dat hier gaat, nieuwe klanten werven, zo vervelend vind ik het om consument te zijn. Altijd maar bloot te worden gesteld aan een barrage van boodschappen. Irritante telefoontjes van geautomatiseerde verkoopbandjes (waarvoor ik, als ontvanger, betaal!), spam-smsjes, catalogi van bedrijven waar ik me nooit voor heb opgegeven, iedere keer dat gepush om toch vooral een creditcard van de GAP/Macy’s/Nordstrom/Target te nemen, emailnieuwsbrieven die rustig 3 keer per week verstuurd worden met iedere keer dezelfde boodschap, bedrijven die je binnenhalen en vervolgens geen service bieden ondanks hun belofte….  Zo. Dat moest ik even kwijt. 

Meer lessen uit de VS:

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

5 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Lessen uit de VS – Elja Daaeantwoord
24 augustus 2014 om 22:17

[…] 2. Binnen (blijven) halen (artikel) […]

Lessen uit de VS (1): gemak | Elja Daaeantwoord
3 juli 2012 om 03:21

[…] Les 2: Binnen (blijven) halen […]

Lessen uit de VS (5): grenzen verleggen en overschrijden | Elja Daaeantwoord
3 juli 2012 om 03:20

[…] Les 2: Binnen (blijven) halen […]

moniquesparlaantwoord
25 juni 2012 om 08:18

Kun je nagaan hoeveel geld, energie en resources er dan eigenlijk verspilt worden met al dat schieten van hagel op al die verschillende consumenten om een boodschap over te brengen. En in het kader van een ecologische en economische crisis die we wereld wijd ervaren, hoe belangrijk is het dat we ook op dat punt, in de communicatie een andere relatie met elkaar aangaan.

In mijn beleving zou er aangesloten moeten worden op het communicatieprofiel van de ontvanger. Zodat men sneller kan  beslissen of men dat product wel wil hebben en of nodig heeft. Dat is namelijk wel “New School economics” Want nu als je “deep pockets”  hebt kun je na gelang je budget blijven zenden, hoe irritant en effectief is dat? En hoeveel energie, geld, tijd en resources kost het voor beiden partijen?  Een hedendaagse consument zou eigenlijk een actievere relatie met een zender moeten aangaan en een duurzamere relatie van de de zender moeten gaan verwachten.  Waarom? Omdat als je alles bij elkaar gaat optellen je als consument veel meer te verliezen hebt dan je in eerste instantie denk en je hierdoor met kleine dagelijkse dingen direct een bijdrage te levert aan een gezondere wereld en economie! 

Ingevanreesantwoord
25 juni 2012 om 05:44

Jij weinig tijd om te bloggen, ik liep achter met lezen:-) en nu ook met bloggen…. Geeft mij nu weer inspiratie….

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.