Kom in beweging

kom in beweging Als je even vast zit, moet je juíst bewegen!

Als ondernemer heb je wel eens zo’n moment dat je het even niet meer weet. Vooral als startende ondernemer die bezig is van niets, iets te maken is het niet altijd makkelijk om te weten wat de volgende stap is.

Maar dat is nu juist de kern: de volgende stap nemen. In beweging blijven is het belangrijkste. Vooral als je het even niet meer weet, of het niet gaat zoals je zou willen, is het tijd voor zo’n stap. Je huidige aanpak levert niet op wat je ervan verwachtte – dus het is tijd voor een andere aanpak. Waag de sprong! Hieronder wat ideeen.

Zoek nieuwe manieren om je product of dienst te verkopen

Kun je van offline naar online verkoop gaan? Omgekeerd? Misschien kun je jouw producten in meerdere winkels krijgen in plaats van alleen via je eigen webwinkel? Kun je een samenwerkingsverband aangaan met iemand? Is je concept zo bijzonder dat je het kunt verkopen (zie het Amerikaanse www.franchise.com)? Kun je je producten of diensten als pakket aanbieden? Je kennis in een andere vorm gieten en daaraan verdienen?

Zoek nieuwe manieren om te communiceren

Hoe interactief is je website? Communiceer je al via Twitter? Kun je voor het plaatselijke huis-aan-huis-blad geïnterviewd worden? Is een column in een op jouw doelgroep gericht vakblad iets? Heb je al een nieuwsbrief en een mailinglijst? Hoeveel kost eigenlijk een advertentie in dat maandblad dat jouw doelgroep leest? Kun je iets of iemand (in natura) sponsoren? Heb je een weblog? Reclame op je (bedrijfs-) auto?

Organiseer een event of een actie

Een fantastische manier om nieuwe energie te krijgen, en natuurlijk PR en klanten, is iets te organiseren. Een proeverij. Een webinar. Een stand op de jaarmarkt. Een ’product launch’. Een informatiesessie. Een workshop. Een webinar. Een receptie voor al je oude zakelijke contacten om je nieuwe strategie onder de aandacht te brengen (of gewoon voor je privénetwerk). Een spreker. Een gastblogger. Een grootscheepse kortingsactie.

Nieuwe contacten

Vergeet niet te investeren in nieuwe contacten binnen en buiten je doelgroep (je weet nooit hoe een koe een haas vangt, toch?). Ga er op uit. Investeer in een cursus of congres. Sluit je aan bij lokale ondernemersnetwerken. Ga naar borrels of een reünie. Wordt actief in de politiek. Doe vrijwilligerswerk bij de dierentuin, de sportvereniging, of op een school. Verbreed je blik, en verbreed je netwerk.

Nieuwe ideeën en inspiratie

Doe eens heel iets anders. Neem een dag vrij en ga wandelen met een gids. Geef jezelf een budget en ga een paar uur in de boekhandel neuzen, op zoek naar interessante boeken. Koop 5 tijschriften die je normaal niet leest. Geef jezelf een paar uur om op internet te zoeken naar trends en informatie. Bied aan om een mede-ondernemer een dagje te helpen in de zaak. Maak lunchafspraken met oude en nieuwe bekenden. Vraag mensen om je heen om hun input en ideeën.

Zoek hulp

Soms heb je gewoon hulp nodig. Input van iemand anders is niet alleen goed omdat je expertise binnen haalt die je zelf niet hebt, maar ook omdat een buitenstaander weer hele andere ideeën heeft over jouw bedrijf.

Zoek eens uit welke gratis of gesubsidieerde diensten de Kamer van Koophandel, je bank, je productschap of branche, het ondernemersloket van je gemeente of de provincie, MKB Nederland en andere belangenverenigingen, of de plaatselijke universiteit (zie bijvoorbeeld het MKB-portal van de Universiteit van Maastricht) bieden. Check eens of de (gesubsidieerde) workshop van innovatienetwerk Syntens iets voor jou zijn.

Je kunt natuurlijk ook zelf mensen benaderen om je te coachen en mee te denken over de richting van jouw bedrijf. Of ‘barteren’, met een andere ondernemer afspreken dat je wederzijds diensten of producten uitwisselt. En, last but not least, je kunt een betaalde expert, adviseur of coach inhuren. Zie het als een investering in jezelf en je bedrijf. Wie weet, vallen de kosten mee en ligt het binnen je mogelijkheden om een expert in te huren voor je websitedesign, je marketing, je sales, je administratie, of gewoon als coach voor jezelf…Waarom niet?

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.