Ik luisterde naar een podcast vandaag. Twee zelfs. Op weg naar Amsterdam en op de terugweg van Amsterdam. Ze gingen over het belang van e-maillijsten. En in Amsterdam had ik het ook al over het belang van e-maillijsten.
List building mensen. Daar draait het om.
Het is zinloos om veel tijd te steken in blogs en social media als je geen manier vindt om al die contactmomenten om te zetten in directere vormen van contact.
Jaja dat moet ik zelf ook beter doen ja. Maar ik blog vooral voor de lol. En ik krijg de meeste opdrachten niet via dit blog maar via mijn netwerk. etc. etc.
De waarheid is dat het niet makkelijk is, als professional, als zelfstandige, als ondernemer, om jezelf zo te verkopen. Om mensen te vragen je hun e-mailadres te geven.
Maar je moet het wel doen. It’s all about the list.
Als je zin hebt om een serie van live Facebookuitzendingen te organiseren op een slimme manier en zo te zorgen dat je veel meer e-mailadressen krijgt, dan zou je deze podcast kunnen luisteren.
De andere gaat over Facebook advertising. Maar dat zou je natuurlijk ook kunnen inzetten om ‘e-mailadressen te vangen’. Capture, noemen de marketeers in de podcast dat.
Oh well.
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
- Anoniem bloggen bestaat straks niet meer echt - 3 april 2023
Heel veel mensen zeggen inderdaad dat listbuilding belangrijk is. Ik merk zelf juist dat ik steeds minder nieuwsbrieven lees. Sterker nog: ik had er een apart e-mailadres voor dat ik heb opgeheven. Nu laat ik nog mondjesmaat wat toe, maar schrijf me ook net zo makkelijk weer uit.
De open-rate van mijn nieuwsbrief schijnt binnen mijn vakgebied wel goed te zijn. Maar conversie… Gelukkig kunnen mensen zich ook inschrijven om alleen maar de blogs te ontvangen. Dat werkt voor die verspreiding in elk geval al beter.
Laatst luisterde ik een podcast via Passion. Profit. Persuit. (of een andere volgorde) waarin iemand juist helemaal van die listbuilding was afgestapt. Heel interessant! Ze liet alleen nog mensen op die lijst toe die ook echt geïnteresseerd waren. Ik geloof maximaal 80 mensen. Daardoor had ze ook meer interactie.
Ja de kwaliteit van de nieuwsbrief maakt natuurlijk ook nog wel uit. En ik denk dat conversie heel lastig is. Alleen als mensen begrijpen dat het je daarom gaat, als ze begrijpen dat jij iets te verkopen hebt en dat je ook dingen weggeeft in ruil voor de verkoop, wordt dat echt mogelijk vermoed ik. Een e-maillijst is dan niet voldoende – het moet een plek hebben in de rest van je marketing vol verkoopgerichte, overtuigende content. Ik denk dat we vaak een e-maillijst hebben zonder een dergelijk commercieel doel, dus niet echt ingebed in zo’n strategie. Vermoed ik hoor. Geldt voor mij wel althans.
Ik lees zelf nog steeds nieuwsbrieven, maar alleen leuke! En ze gaan naar een speciale folder waar ik af en toe in kijk. Helpt me wel om op de hoogte te blijven van mijn vakgebied, als het goede zijn althans.
Ik denk dat een nieuwsbrief nog altijd de meest directe relatie is die je kunt hebben met je doelgroep. Toch heel anders dan een tussenpersoon als Facebook!
Ben er ook mee begonnen in 2015 en verstuur een wekelijkse nieuwsbrief met de laatste updates van mijn blog. Is gebaseerd op rss en het enige wat ik moet doen is een korte intro tikken elke week. Kennelijk is er ook bij de lezer wel behoefte aan, want heb net vorige week de 1000 abonnees aangetikt 🙂