Wie succes wil hebben met social media, heeft een contentstrategie nodig en bakken met goede content. Maar het lijkt soms wel alsof content een doel op zich is geworden. En dat klopt niet. Want een contentstrategie draait niet om content – die draait om je doel en je doelgroep.
Hoe ik hier op kom? Ik las het volgende, in een artikel van een vooraanstaande social media softwareleverancier:
“… contentcreatie kent genoeg uitdagingen. Van het opdoen van inspiratie tot het bepalen van de vorm en de verspreiding op de juiste kanalen….”
En ik dacht bij mezelf: er klopt helemaal niets van deze aanpak. Ja, contentcreatie is een kunst en een dagelijkse uitdaging voor social media managers en adviseurs. Maar niet in bovenstaande volgorde.
Het idee dat je eerst inspiratie opdoet, dan je content creëert en DAN gaat kijken wat de juiste kanalen zijn. Daar struikel ik al over.
Mijn contentstrategie in 2010
Het is wel te verklaren: de auteur gaat er nog van uit dat je een bericht maakt en dat dan (met behulp van hun software) op zoveel mogelijk kanalen inplant. Want dat is het grote voordeel van de software die hij of zij verkoopt.
En er is een tijd geweest dat dit ook echt nog werkte. Wat je op Facebook deed (links delen!) kon je heel gemakkelijk ook delen op Twitter en LinkedIn.
(Ik moest even zoeken naar de tijd waarin het nog zo ging. In 2010 schreef ik een succesvol artikel over Facebookpagina’s, toen nog fanpagina’s genoemd. En in die tijd werkte het nog zo: via social media ging mijn artikel viral)
Maar ja, het was ook de tijd dat mensen nog vrolijk op zo’n link klikten en Facebook een van de belangrijkste traffic drivers was voor heel wat websites. Tegenwoordig moet je van goede huize komen om mensen nog te laten klikken. En om bereik te krijgen met je content.
‘Content’ is niet meer hetzelfde als een berichtje met een link erin en een kort tekstje erbij. Of 1 foto met een kort pakkend zinnetje. Althans, niet als je succesvol wilt zijn. Dan heb je meer nodig. Vertikale video, take-over stories, carrousels met tekst, foto-albums met uitgebreide tekst erbij … en dat alles met goede copy writing en uitgekiend beeld. De wereld van social media is veranderd.
En helaas, een softwareprogramma waarin je zo’n simpel berichtje inplant en dat dan meteen doet voor alle andere social media kanalen met net een iets ander tekstje per kanaal en wat automatisch gegenereerde hashtags … dat is niet langer een garantie voor succes.
Integendeel zelfs. Want sommige technische puntjes op de i die wel op een platform zelf kunnen, kunnen helemaal niet in zo’n softwarepakket. Voor succes is meer nodig dan een softwaretool.
De gouden formule voor contentcreatie
Ik snap het artikel wel, want het spreekt natuurlijk aan. Het zou ook heerlijk zijn als je voor je contentstrategie en het creëren van content een simpel stappenplan kon volgen, waarmee je altijd succes had. De gouden formule voor contentcreatie willen we allemaal wel hebben.
Iedere social media adviseur en social beheerder is op zoek naar inspiratie en tips om dag in, dag uit goede content te maken. Daarom word je in het artikel ook gewezen op een (betaalde) manier om content te ontdekken. De software laat je op basis van je zoekwoorden of thema’s zien welke andere content populair is. Zodat je iets dergelijks zelf ook kunt doen.
Maar ook dat is eigenlijk niet meer van deze tijd. Inspiratie opdoen is natuurlijk prima, maar als het er alleen om zou gaan dat content ‘populair’ is, konden we allemaal wel wat dingen verzinnen. Foto’s van babies, kittens 🙂 en puppies en vooral lekker inhaken op internationale Nutelladag, dan is dat bereik gegarandeerd.
Alleen behaal je er je doelstellingen niet mee.
Social media gebruikers zijn kritischer dan ooit. En algoritmes zijn steeds slimmer in het herkennen van oprechte interesse van gebruikers zodat ze je content kunnen tegenhouden of juist verder verspreiden.
En hetzelfde geldt voor social media adviseurs. Het gaat hen er niet meer om dat ze heel Nederland bereiken: het gaat er om dat ze de juiste mensen bereiken met hun boodschap.
Content is geen doel op zich.
Je kunt beter populair zijn bij een kleine groep en hen tot actie aanzetten, dan viral gaan zonder dat je er ook maar een volger aan overhoudt.
Je social media contentstrategie anno 2022
De tijden zijn veranderd. Slimme social media adviseurs, webredacteuren en online adviseurs pakken het anders aan als ze aan de slag gaan met hun contentstrategie. Zij volgen een stappenplan dat rekening houdt met doel en doelgroep, maar ook met de specifieke omstandigheden van het platform waar die doelgroep graag komt:
- Wie is mijn doelgroep en wat wil ik bij die doelgroep bereiken?
- Waar geeft mijn doelgroep om en waar kan ik deze groep online vinden?
- Als dat een social media platform is, welke specifieke eigenschappen heeft het social media platform waar mijn doelgroep te bereiken is? Wat voor soort content werkt er goed?
- Met welke onderwerpen, vragen en thema’s kan ik mijn doelgroep niet alleen aanspreken maar ook mijn doelen bereiken? Of dat nou conversie, gedragsverandering, bewustwording of iets anders is?
- Hoe leg ik deze puzzel (doel, doelgroep, kanaal, inhoud, vorm) zodat ik de juiste content op de juiste plek krijg? Wat is mijn contentconcept?
- Wie kan die content het beste maken?
- Hoe weet ik wat werkt? Oftewel, hoe analyseer ik de resultaten?
- Repeat
Een contentstrategie is nooit een doel op zich. En hoe graag softwareleveranciers het inplannen van 1 soort bericht op alle kanalen ook als USP zien, de tijd dat je op Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram precies hetzelfde kon doen met op al die kanalen evenveel succes is al lang voorbij.
Foto bovenaan: Jonathan Fink via Unsplash
En niet ieder bedrijf hoeft op Facebook of Instagram aanwezig te zijn. Of op TikTok.
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
Geef een reactie