Instagramcontent voor bedrijven: 8 ideeën uit de praktijk

8x inspiratie voor instagramcontent (3)

Mooie visuele Instagramcontent, we zijn er allemaal naar op zoek. Want het is wel duidelijk dat Instagram The Next Big Thing is. Alleen als je doelgroep voornamelijk 40+ is, heb je nog even de tijd. Maar zijn je klanten, patiënten, toekomstige collega’s, donateurs of gasten onder de 40, dan kun je niet meer onder Instagram uit. En wil je van je Instagramaccount een succes maken, heb je goede Instagramcontent nodig.

Daar zit meteen ook het probleem, natuurlijk. Want als afdeling Communicatie, Marketing of Webredactie is nu aan jou de taak om er iets van te maken, dat Instagram. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan vanachter je bureau! Want Instagram draait nu eenmaal in eerste instantie om beeld en pas in tweede instantie om tekst. Tekst wordt wel steeds belangrijker, maar een goede Instagram account plaatst zoveel mogelijk (minimaal een keer per dag!) visuele content die de doelgroep aanspreekt. Want gebeurt dat niet, heeft plaatsen nauwelijks zin. Als je doelgroep niet reageert, neemt je bereik snel af en zul je flink moeten gaan adverteren om er nog iets van te maken.

Beelddenken komt veel mensen in de marketing en communicatie niet niet zo maar aanwaaien. Bovendien hebben veel bedrijven helemaal geen fotogenieke producten en diensten. Ja, de dierentuin, de voetbalclub en het toprestaurant, die hoeven maar de camera te richten en te klikken voor een mooie foto! Maar de rest van ons moet het van creativiteit hebben willen we met goede visuele content komen voor onze Instagram feed.

Toch zijn er genoeg Instagramcontentideeën te vinden, als je bereid bent wat langer te zoeken. Ik verzamelde er een heleboel voor je, met voorbeelden. Klik vooral even op de foto om het betreffende account te bekijken en te volgen. Goed voor je inspiratie. En als je dan toch op Instagram bent, je vindt me op @eljakdaae. Op @supersocialboek deel ik tips en probeer ik het goede voorbeeld te geven!

PS Wil je ook met Instagram stories aan de slag, dan is de social media training Super Social misschien iets voor jou.

Instagramcontent: overzicht van contentideeën

Hieronder vind je 8 ideeën voor leuke, interessante, relevante en visueel krachtige Instagramcontent inclusief voorbeelden. Lees het rustig door of klik meteen naar het idee dat jou het meeste aanspreekt via onderstaande links!

  1. Zoek de mensen achter je verhaal
  2. Vraag je community om foto’s
  3. Ga voor Instagram take-overs/li>
  4. Gooi het op citaten
  5. ebruik gratis foto’s (en voeg iets toe)
  6. (gevorderden) Gebruik de carrousel
  7. Kies voor een breder thema of juist voor een niche
  8. Deel je leukste tweets of facebookberichten

1 Zoek de mensen achter je verhaal

instagramcontent mensen verhaal

Heeft je business toevallig met mensen te maken, dan heb je geluk. Want van mensen kun je mooie foto’s nemen én mensen kijken het liefst naar mensen. Vooral als hun ogen goed zichtbaar zijn, spreekt een foto van een persoon onbewust meer aan dan een foto van een object. Toegegeven, het kan even wat werk zijn, maar het loont de moeite om te gaan zorgen voor mooie foto’s van de personen om wie je werk draait. Maak ze zelf, huur een fotograaf in die een aantal portretten schiet, of vraag collega’s die met de personen in kwestie te maken hebben om altijd te zorgen voor een snapshot. In het voorbeeld hierboven zie je voorbeelden van de Universiteit van Amsterdam (@uv_amsterdam), TEDxRotterdam (@tedxrotterdam) en de Eerste Kamer (@eerstekamer).

2 Vraag je community om foto’s: user generated content

instagramcontent user generated content
User generated content, een mooi woord voor Instagramcontent van anderen! Maar wel een hele effectieve manier om aan mooie, relevante content te komen en tegelijkertijd je community te betrekken bij je merk of organisatie. Er zijn voorbeelden te over van dit soort accounts, te veel om op te noemen eigenlijk. Het leuke is dat het een goede manier is om foto’s te krijgen van situaties, plekken en dingen die je zelf nooit zou kunnen maken omdat je op kantoor zit! Zie hierboven voorbeelden van het prachtige ‘Everyday Iran’ (@everydayiran), een uitzondering in het rijtje omdat het echt een community account is en geen bedrijfsaccount; Rotterdam Business School (@rotterdam_business_school) die hier hun thema breder trekken en inspelen op interesse in Nederland (voor buitenlandse studenten); en de ANWB (@anwb)die hashtags goed in de gaten houden en overal mooieverhalen weten te vinden. Als je naar hun profiel gaat, zie je dat hun slagzin is ‘Laten we gaan’, een prachtig thema voor visuele Instagramcontent!

User generated content vraagt wel wat van je organisatie. Vaak gebruiken bedrijven een hashtag in hun profiel waarmee ze volgers oproepen om instagramcontent te verzamelen onder 1 noemer, maar dat betekent niet dat je al die mooie foto’s mag gebruiken! Je moet nog altijd expliciet toestemming vragen. Gelukkig kan dat via DM. Posten doe je ofwel door een repost-app te gebruiken, ofwel door de Instagrammer te vragen om je de originele foto te sturen (per DM of per e-mail). Vergeet nooit om de Instagrammer in kwestie te noemen in de tekst en eventueel ook nog te taggen in de foto of video zelf.

Natuurlijk kun je ook gewoon Instagram afspeuren naar foto’s die bij jouw onderwerp, kleurstelling of stijl zoeken en mensen benaderen of je ze door mag posten. Een account kan ook een combinatie zijn van eigen foto’s/afbeeldingen en die van anderen. Maak er bijvoorbeeld een terugkerend item van rondom situaties.

Instagramcontent voorbeelden user generated content

TIP: Een account hoeft natuurlijk niet perse over jouw diensten of producten te gaan. Slimme bedrijven zoeken een overkoepelend thema dat raakt aan hun eigen product of dienst maar visuelere content oplevert. Vervolgens vullen ze dat in met user generated content. Een geweldig slim voorbeeld is Buffer (@buffer), een softwarebedrijf dat ‘digital nomads en werken vanuit de hele wereld als thema heef. Ook een supervoorbeeld is en ‘Women IRL’ (@womenirl) oftewel ‘Echte vrouwen’, een account van leefstijlblad Health Magazine uit de VS.

3 Ga voor Instagram take-overs

Instagram takeovers contentEr is nog een andere manier om je Instagram te vullen met mooie maar vooral leuke Instagramcontent die aansluit bij een jong publiek: take-overs. Die zijn voor Instagram Stories al heel gewoon (afgekeken van Snapchat), maar kun je natuurlijk ook toepassen voor je gewone Instagramberichten. Het is wel heel iets anders of je anderen je Instagram stories laat maken of je Instagram feed met je gewone Instagramcontent, want die feed luistert nogal nauw. Om echt succes te hebben op Instagram is visuele consistentie belangrijk. In ieder geval is visuele kwaliteit belangrijk en die is lastig te garanderen als je iedere week andere collega’s, studenten of partners je account laat vullen. Hierboven zie je voorbeelden van de profieltekst van het Openbaar Ministeris (@om) en van de kunstzinnige VPRO account VPRO Dorst (@vprodorst), waar iedere week een andere kunstenaar aan het woord (beeld) komt.

Maar wat nou als je mensen met oog voor visuele compositie je feed laat overnemen in plaats van je stories? Een takeover hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je alle macht uit handen geeft. Je kunt je collega’s of zelfs de influencers die je inhuurt gewoon duidelijke richtlijnen geven. Vraag degene die je account overneemt om bepaalde foto’s te maken van bepaalde dingen, om af te wisselen tussen portretten en voorwerpen, om op kleurstellingen te letten of wat dan ook maar geschikt is voor jouw overall plan. Of laat de mensen in kwestie gewoon wat foto’s en teksten aanleveren en maak zelf een selectie, zoals in dit voorbeeld van TUI:

Instagramcontent takeovers TUI

4 Gooi het op citaten

Instagramcontentidee citaten quotes

Citaten zijn al heel lang een hele succesvolle vorm van social media content en dat geldt ook voor Instagram. Als Instagramcontent format werkt het geweldig. Natuurlijk hangt het wel sterk af van het type citaat (inspirerend? grappig? nieuwswaardig?) en van de opmaak. Ik zie wel eens citaten met oubollige achtergronden, saaie kleuren of willekeurige lettertypes. Zonde, want die voegen weinig toe. Kies een stijl en opmaak of type achtergrond die past bij je merk, onderwerp en de rest van je feed en gebruik de citaten juist om de overige afbeeldingen te doorbreken en aan te vullen. Er zijn ongelofelijk veel voorbeelden te vinden! Ik kon er zo wel 10 vinden. In de afbeelding hierboven vind je er maar een paar.

Brainpicker (@brainpicker) is een hele interessante, omdat het een blog is dat gaat over literatuur. Het blog is niet altijd zo visueel, des te slimmer om er mooie citaten uit te pikken en op te maken in de huisstijl! Sommige citaten zijn echt heel lang – interessante manier van tekst delen. Ook heel leuk is de citatencontent van The Skimm (@theskimm), een bedrijf dat volledig op e-mailnieuwsbrieven draait en bekend staat om de bijdehante, slimme tone of voice en kijk op actualiteit. Tenslotte een citaat van My Little Pony (@mylittlepony) dat (denk ik) slaat op de tekenfilms waar deze figuurtjes in voorkomen. Slim, want zo geef je een simpel speelgoedfiguur meer diepgang en bouw je er een karakter omheen. De citaten komen iedere week terug in de feed en hebben als achtergrond de felle kleuren waar het speelgoed om bekend staat.

Toptip: als je website bestaat uit een blog of anderszins draait om content, gebruik dan net als The Skimm en Brainpickings citaten uit je artikelen om mensen te triggeren om door te klikken op de link in je bio! De kunst is om met je Instagramcontent naar je websitecontent te verwijzen zonder dat je Instagramcontent aan waarde verliest.

5 Gebruik gratis foto’s (en voeg iets toe)

Instagramcontent met gratis foto's

Het is misschien een beetje een ongebruikelijk, maar je kunt natuurlijk ook gratis foto’s gebruiken voor je Instagramcontent. Vooral als je er vervolgens iets mee doet waardoor je een format creeërt. Er zijn heel veel manieren om aan foto’s te komen, want er zijn steeds meer handige fotowebsites met gratis stockfoto’s. Soms ben je wel verplicht om de maker te vermelden en/of mag je ze als bedrijf niet gebruiken of niet bewerken, dus let goed op. Ik heb hierboven twee voorbeelden voor je van mensen die iets bijzonders doen met foto’s van anderen, al dan niet geoorloofd… (iets dat je je als bedrijf niet kunt veroorloven, dus beter om te checken!).

De geweldige Instagramaccount Insta Repeat (@insta_repeat) zoekt foto’s die precies op elkaar lijken en zet ze in een grid. Het geeft niet alleen een visueel mooi effect maar lijkt tegelijkertijd een maatschappijkritisch commentaar. Of misschien een commentaar op de Instagramcultuur zelf? Ook het account Celebface (@celebface) gebruikt foto’s van anderen om een maatschappelijk probleem aan de orde te stellen en ook hier gaat het o.a. om Instagram. De originele persfoto’s van Getty Images worden naast de geretouchde foto’s van de persoon in kwestie gezet om te laten zien dat de werkelijkheid niet echt is.

Misschien geen juridisch goede voorbeelden (in beide gevallen betwijfel ik of er toestemming wordt gevraagd voor het gebruik van de beelden), maar wie weet, brengt het je op ideeën! Waarom zou je niet de mooiste foto’s van schepen verzamelen, of de mooiste uitzichten, of de mooiste foto’s van steden die je op Flickr kunt vinden die met de juiste licentie gedeeld mogen worden? Zelf maak ik er voor mijn blog een sport van om op Unsplash.com foto’s te vinden die mooi én origineel zijn (nog niet veel gebruikt worden). Een hele sport!

6 Instagramcontent voor gevorderden: carrousel met tekst én foto’s

Instagramcontent carroussel en tekst 2

Het leuke is dat je op Instagram ook meerdere foto’s of video’s in 1 bericht kunt delen. Dat geeft je de mogelijkheid om – eigenlijk net als met story’s – een heel verhaal te vertellen. Instagramcontent in meerdere ‘slides’, alsof je een presentatie geeft. Gebruikers swipen door je verhaal van rechts naar links en gaan zo door de foto’s of video’s heen.

In het voorbeeld hierboven zie je hoe het matrassen- en ‘slaap’-merk Casper (@casper) heel mooi speelt met een timeline. Toegeggeven, Casper is wel een merk met te fotograferen producten dus het hoort eigenlijk niet in dit artikel. Maar zo leuk is een matras niet om te fotograferen! Je moet dus als matrassenmerk wel creatief worden door bijvoorbeeld foto’s te delen van je product in gebruikssituaties maar ook andere dingen vinden die je visueel kunt uitbeelden. Wie weet is zoiets voor jouw merk ook mogelijk.

Een geweldige manier om te werken met tekst (in dit geval plus foto) en een carrousel is onderstaand voorbeeld van de NOS (@nosop3). Wat een geweldig manier om een verhaal te vertellen. Het ziet er ingewikkeld uit, maar met een paar van die slimme foto-apps of het geweldige en gratis bewerkingsprogramma voor dummies (zoals ik) Canva.com kun jij dit ook. Ik denk niet dat je er een duur bureau voor nodig hebt. Let op: in de foto’s staat bij welke foto je bent in het verhaal en hoeveel foto’s het verhaal bevat. Zo stimuleer je mensen om te swipen. Soms zie je dat de oproep om te swipen (swipe voor meer/swipe for more) in de afbeelding zelf staat, soms staat de oproep in de tekst bij het bericht.

Instagramcontent carroussel en tekst

Je kunt ook andere dingen doen met die carrousel. Maak bijvoorbeeld een serie foto’s waarbij je eerst inzoomt voor een detail, dan uitzoomt en dan het grotere plaatje laat zien. Knip een video op in stukjes (video’s hebben in de Instagramfeed een beperkte lengte) zodat je toch het hele verhaal kunt laten zien. Schep achtergrond door een combinatie van tekst, foto’s en video.

Een hele slimme manier om de carrousel te gebruiken is als middel om je feed netjes te houden en toch ook de foto’s van klanten en gebruikers te kunnen tonen. Zie het voorbeeld hieronder van schoenenmerk APL (@apl): de eerste foto is een overzicht van de feed, die altijd alleen maar foto’s van hun schoenen bevat in een reeks van 3. De tweede foto is de losse post van een van hun schoenen uit zo’n reeks. Achter die post zit een tweede (prachtige) foto van een klant die die schoenen ook echt aanheeft. De perfect combinatie van een mooie feed, een blije klant, het betrekken van de community en social proof!

7 Kies een breder thema voor je Instagramcontent of juist een niche

Instagramcontent thematischHet hoeft op Instagram natuurlijk allemaal niet om jouw product of dienst te draaien. Liever niet, zelfs! De sterkste Instagramcontent komt niet promotioneel maar eerder helpend over. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een breder thema te kiezen. Dat is precies wat softwarebedrijf Buffer heeft gedaan (zie het voorbeeld bij user generated content). Hun product leent zich niet echt voor leuke foto’s, tenzij je in de val van ‘wat hebben we het gezellig samen’ wil trappen. Je zou niet de eerste zijn! Ik zie vooral reclamebureaus in die val trappen. Hun Instagram staat vol met foto’s van hun vrimibo’s, skitripjes en leuke blonde stagiaires. Niet echt klantgericht, weinig waardevol voor de kijker en ook nog eens ongelofelijk afgezaagd, als je het mij vraagt (en dat doe je eigenlijk, als je dit leest).

Als je zelf geen fotogeniek product hebt, gooi het dan op iets groters. Op de locatie waar je klanten op afkomen, op het einddoel van je product of dienst, op een thema dat aansluit bij de interesse van je doelgroep, op een goed doel dat aansluit bij je verhaal of wat dan ook. Het omgekeerde kan ook: je zou ook juist kunnen kiezen voor een kleiner thema, een echte niche. Een account voor friet of vleesliefhebbers, een account alleen over friet memes … het bestaat! Kun jij ook.

Hierboven zie je o.a. een voorbeeld van Wyck Prints (@wyck.prints). Dit bedrijf maakt mooi vormgegeven prints van plattegronden van bekende steden. Hun feed bestaat uit foto’s van hun eigen producten, maar ook uit foto’s van hun producten in gebruikssituaties (bij mensen thuis). En, in dit geval, een foto van een stad waarvan ze zo’n geprinte plattegrond verkopen. Zo trekken ze het breder dan alleen hun producten. Het voorbeeld van de Rotterdam Business School(@rotterdam_business_school) zag je al bij een eerdere Instagramcontenttip staan. Ik laat het zien omdat hier het thema ‘studeren in Rotterdam’ vanuit het gezichtspunt van (buitenlandse) studenten wordt aangepakt in plaats van dat er gepraat wordt over de eigen diensten. En tenslotte Mooi Nederland (@mooinederland), het Instagramaccount van het Ministerie van I en W. In plaats van te praten over beleidsstukken en persberichten, wordt hier visueel het verhaal verteld van het onderwerp waar het Ministerie zich mee bezig houdt (water, wegen, lucht, land). Het is slim om voor je Instagramcontent een thema te kiezen dat raakt aan je organisatie maar ook veel kansen voor visuele content oplevert!

8 Deel je leukste tweets, reacties of Facebookberichten op Instagram

tweets op InstagramHet is niet zo heel gebruikelijk, maar je zou kunnen overwegen om je eigen of andermans tweets en andere social content als screenshot te delen op social media. Het gekke is dat het heel succesvol kan zijn. Mensen als Gary Vaynerchuk (@garyvee) doen het heel veel, maar ook bedrijven en social media apps zelf passen deze tactiek toe. In het voorbeeld hierboven vind je de Beste Social Media (@thebestsocialmedianl), die rondom dit concept een heel platform hebben gebouwd; Yik Yak (@yikyakapp), een app die screenshots van de leukste anonieme berichten van gebruikers plaatst; en softwarebedrijf Hubspot (@hubspot), dat in dit geval en screenshot van een eigen tweet deelt met daarin een statement die de doelgroep vast zal aanspreken.

Instagramcontent maken: nog meer Instagramtips

De grote uitdaging voor Instagrambeheerders is natuurlijk dat ze vrijwel iedere dag iets nieuws moeten opleveren. Niet makkelijk! Instagram kent sowieso heel veel aspecten waar je goed van op de hoogte moet zijn, wil je er echt succes behalen en volgers krijgen. Hieronder vind je een aantal andere artikelen over Instagram en social media content. Wie weet, heb je er iets aan!

In de social media training ‘Super social’, gebaseerd op mijn nieuwe boek, komen Instagram stories uitgebreid aan bod, net als het ontwikkelen van formats, het maken van snelle maar goede video, laatste (content-) trends en meer.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Joeyantwoord
1 maart 2019 om 16:00

Bedankt voor de handige tips! Ben zelf ook bezig met een nieuw idee dus kan dit erg goed gebruiken!

Elja Daaeantwoord
7 maart 2019 om 16:57
– Antwoord aan: Joey

Graag gedaan Joey! Leuk dat je even iets laat horen 🙂

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.