Je bedrijf hoeft niet op Twitter (ook niet op Facebook)

twitter(Nou goed. Misschien toch maar wel op Facebook. Mensen kijken er ook voor je openingstijden tenslotte en om je een bericht te kunnen sturen. Maar Twitter? Hoeft echt niet altijd.)

Ik sprak vandaag toevallig twee keer bedrijven over Twitter. Ze waren er beiden actief. En in beide gevallen dacht ik: is dat nou echt het platform om je energie op te richten?

(uiteraard ga ik het daar – na grondig onderzoek – eens met ze over hebben)

Begrijp me goed – ik ben dol op Twitter. Het is mijn favoriete social medium. Het heeft me ontzettend veel gegeven – werk, kennis, vrienden, vermaak, inzicht. Maar dat wil niet zeggen dat het ook voor ieder bedrijf het beste social media kanaal is.

Niet omdat Twitter dood is – want dat is niet zo. Nog steeds niet.

Maar omdat je social media investering 1) daar moet worden gedaan waar je doelgroep is en 2) het beste werkt als je actief bent op een platform dat je leuk vindt. Dat bij je organisatie en onderwerp past. Iets waarvan jij en je collega’s het makkelijk vinden om te bedenken wat je er kunt doen.

Twitter blijft interessant voor bedrijven als:

  • hun business draait om nieuws en actualiteit en informatie (uitgevers, mediapartijen);
  • hun business draait om kennis (opleiders, voorlichters, experts);
  • hun doelgroep bestaat uit zzp-ers, start-ups, politici, journalisten, bloggers en zo nog wat specifieke doelgroepen;
  • het in hun branche gebruikelijk is om via Twitter aan webcare te doen (telecom, energie, etc.);
  • ze er al een enorme of hele betrokken groep volgers hebben;
  • hun merk zo groot is dat ze er niet weg kunnen blijven, gewoon omdat stakeholders verwachten hen er aan te treffen en via het twitter account het belangrijkste nieuws te kunnen volgen.

Maar als je je richt op de gemiddelde consument, is het maar de vraag of je op Twitter moet zitten.

Natuurlijk kun je in dat geval denken: we zetten alle publicaties en nieuwsberichten automatisch door naar Twitter (makkelijk te herkennen: de tweets bestaan dan uit de tekst van het artikel of nieuwsbericht op de website). Maar dat geeft natuurlijk niet echt een fijn signaal naar de ‘twitterverse’.

Als je er wel aanwezig wilt zijn, doe het dan wel goed. Praat terug. Volg mensen. Toon interesse. Deel interessante dingen die passen bij Twitter (hint: dus geen saaie persberichten).

Dat kost moeite, tijd, geld en energie. Klopt. Net als alle social media apps die je toevoegt aan je communicatie-arsenaal. Daarom is het belangrijk om keuzes te maken. Je kunt niet alles (goed) doen, tenslotte.

Ik kan me mijn leven zonder Twitter niet meer voorstellen. Het was op mijn verjaardag – dit weekend – precies 8 jaar geleden dat ik er een account aanmaakte. Mijn leven is daarna nooit meer hetzelfde geweest – in de positieve zin.

Maar dat wil nog niet zeggen dat jouw bedrijf er ook moet zijn.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts