Ondernemen is overrated. Maar iets ondernemen, niet! Want we hebben allemaal wel plannen of dromen. Misschien wil je ooit een boek schrijven. Misschien begin je ooit voor jezelf. Misschien wil je een buurtvereniging starten, een politieke partij of een sportclub. Of een miljardenbedrijf! Of misschien wil je gewoon een goed online profiel bouwen, dat je gaat helpen in je zoektocht naar je droombaan.
Het is maar hoe je het bekijkt, maar ik geloof in ondernemen in de zin van: iets beginnen. Iets gaan doen. Ergens mee starten. In die zin is eigenlijk iedereen ondernemer. Of kan dat zijn. Want ieder van ons heeft het vermogen om ergens aan te beginnen. En starten met een plan of project in de buitenwereld was nog nooit zo makkelijk als het vandaag de dag is. Je hebt er meestal niet eens echt geld voor nodig.
Maar wel energie. Ideeën. En doorzettingsvermogen. Wat het ook is dat je wilt gaat ondernemen, je bent er niet zo maar. Iedere weg naar succes kent duizenden stappen. Groter of kleiner, sneller of langzamer. Dus hoe sneller je begint, hoe groter de kans dat je resultaat gaat zien.
De grote valkuil van mensen met plannen is dat ze veel nadenken en (te) weinig doen. En dat is zonde, want je kunt vandaag al zoveel DOEN. Zelfs als het allemaal nog niet helemaal uitontwikkeld is, je droom, plan, project of idee. Zelfs als je nog niet precies weet hoe je het aan gaat pakken. Bovendien worden dingen vaak pas echt duidelijk als je er concreet mee bezig bent.
Niet denken, maar doen. Dat kan vandaag al. Daarom maakte ik een lijst met 10 dingen die je vandaag nog kunt doen. Wat je ook gaat ondernemen.
1 Maak een stappenplan door terug te rekenen
‘Reverse engineering’ is een term uit de technische industrie. Het betekent dat je begint met je einddoel en van daaruit terugrekent naar wat de eerste stap is.
Die techniek werkt ook voor niet-technische projecten. Zelfs voor het vinden van je droombaan! Pak je computer of een stuk papier en beschrijf je einddoel. Vervolgens de stap daarvoor. En zo door!
Bijvoorbeeld: omzet > verkoop > klanten > bezoekers > online marketing > webwinkel > website > producten.
Of: droombaan > gesprek > uitnodiging > vacature > online profiel in orde > sollicitatie > brief & CV klaar.
Hoe gedetailleerder, hoe beter. Je komt vanzelf uit bij de stappen die je vandaag al kunt nemen om je einddoel te bereiken.
2 Start een website
Ieder plan heeft een website nodig. En daarmee kun je beter vandaag beginnen, dan morgen. Want iedere week of maand dat je iets online hebt staan, vergroot je je vindbaarheid in de zoekmachines. En heb je een plek om mensen naar te verwijzen.
Je website hoeft niet meteen perfect te zijn. Begin gewoon met iets simpels, iets dat je zelf kunt. Dan heb je een plek om je ideeën te gaan delen. Desnoods gratis op wordpress.com. Of koop een eigen domeinnaam. Hoeft niet duur te zijn en ook niet moeilijk…
3 Start met bloggen – vandaag nog
Bloggen – regelmatig online delen wat je bezig houdt, wat je doet of wat je leert – heeft een heleboel voordelen. Het laat je doelgroep weten wat je aan het doen hebt. Het maakt je website dynamischer, omdat er altijd iets nieuws te vinden is. En hoe meer informatie er te vinden is en hoe vaker, hoe leuker de zoekmachines het vinden.
Je hoeft niet te wachten tot je plan concreet is om te starten met bloggen. De reis naar je einddoel is óók interessant. Zo kun jij alvast ervaren hoe het is om te schrijven voor een publiek, terwijl je de zoekmachines alvast voedt met informatie. En je doet waardevolle ervaring op in het verwoorden van je ideeën. Er zijn heel wat grote blogs die begonnen zijn als verslag van een zoektocht of hobby!
Nog geen website? Dan schrijf je gewoon op je computer. Of in een schrift, desnoods!) Zie ook:
Ook handig: mijn gratis (!) online cursus bloggen als een pro. Word je nooit slechter van.
4 Maak een lijst van iedereen die je kent
Niemand kan iets bereiken zonder anderen. Je hebt kennis nodig, partners, klanten, leveranciers en een netwerk dat je helpt om je doelgroep te bereiken. Als is het maar om je blog te delen. Dus het is nooit te vroeg om je netwerk in kaart te brengen. “Kennis is prachtig, maar kennissen maken machtig!” riep mijn salesmanager altijd. Een parodie op het bekende: “It’s not what you know, it’s WHO you know.”
Je netwerk in kaart brengen is makkelijker dan je denkt. Maak een lijst in Excel (of in het gratis Google Spreadsheets) met 7 kolommen:
- Voornaam;
- Achternaam;
- Waar je contact werkt ;
- Wat je contact voor functie heeft;
- Waar je diegene van kent;
- Bij wie die persoon je kan introduceren; en
- Een kolom voor je acties & de status.
Schrijf iedereen op die je kent en die je misschien kan helpen. Je oud-collega’s, je vrienden, je buren, je familieleden. Hoe langer je nadenkt, hoe meer mensen je kent die je kunnen helpen met informatie, ideeën, contacten, spullen of gratis reclame. Ik zeg niet dat je ze meteen allemaal moet gaan bellen of benaderen. Maar die lijst gaat je hoe dan ook van pas komen. En op ideeën brengen. Zie ook:
- Netwerken voor dummies (zoals ik)
- Business development: een plan van aanpak voor zakelijke dienstverleners
- Nieuwe vrienden maken
5 Kies een social media kanaal en start een account
Wat je ook wilt bereiken, het betreft andere mensen. En die bereik je via social media. Ik weet natuurlijk niet waar jouw doelgroep zich bevindt. Misschien is het LinkedIn. Misschien is het Facebook, Instagram of Snapchat. Je kunt niet alles tegelijk. Maar je kunt vandaag wel al 1 kanaal kiezen en daar iets op gaan bouwen.
Claim je zakelijke account (bedenk een goede naam of gebruik je eigen naam), vul je profiel zoveel mogelijk in en maak eventueel al een profielfoto en een cover (met canva.com kan dat gratis). De start van iets moois …
Op zoek naar tips? Het stikt op dit blog van de social media tips. Gewoon via de zoekbalk je favoriete social medium intypen en go!
6 Start met foto’s maken & zoeken voor je fotodatabase
Wat je ook gaat doen, je zult er over moeten communiceren. En aan marketing gaan doen. En wie mensen wil bereiken, heeft fotomateriaal nodig. Niet alleen voor je social media, je website en je blog, maar ook voor je nieuwsbrief, je visitekaartjes en je folders.
Wat helpt is als je alvast wat geschikt fotomateriaal hebt. Heb je al een mooie foto van jezelf? Heb je al foto’s van je producten? Van de groep mensen om wie het gaat? Sfeerfoto’s? Abstracte foto’s die je kunt gebruiken als versiering van je teksten?
Pak je smartphone of je camera en ga alvast aan de slag. Een goede fotodatabase, daar ga je nog veel lol van hebben!
7 Schrijf je belangrijkste webpagina’s
Misschien heb je al een website gemaakt (zie idee 2). Misschien ook niet. Maar je belangrijkste websitepagina’s kun je toch alvast schrijven. Er zijn altijd een aantal pagina’s die je voor iedere website nodig hebt, wat je ook gaat doen:
- Over mij (of: Over ons);
- Contact;
- Producten (of: Diensten, Aanbod, Zo werkt het); en •
- Veelgesteldevragen
Door alvast te gaan schrijven en je in te beelden alsof je bedrijf of project al bestaat, dwing je jezelf ook om helder te formuleren wat je plannen precies inhouden. En dat komt weer van pas als je er met mensen over gaat praten: zie het volgende punt.
8 Maak koffie- en lunchafspraken
Je denkt misschien dat je er alleen voor staat. Iets ondernemen kan een eenzame aangelegenheid zijn. Maar er zijn meer mensen die je kunnen helpen, dan je denkt. Of je nou klanten zoekt, ideeën of mensen die je aan een baan kunnen helpen: bijna iedereen vindt het leuk om mee te denken. Dus check je netwerklijst en maak afspraken.
Misschien heb je oud-collega’s die een keer een koffie willen drinken. Of kunnen de ouders van vrienden je verder helpen. Of hebben mensen die je via de sportvereniging kent wel ideeën. Of mensen die je via social media kent (ik krijg wekelijks mailtjes van mensen die ergens over willen praten, vooral studenten!). Of LinkedIn-contacten.
Probeer twee nuttige afspraken per week te plannen. Je zult zien dat je voortgang gaat maken. Vind je het eng? Zeg dan dat je een idee of project aan het onderzoeken bent en heel graag zou willen horen wat diegene denkt, gezien zijn of haar kennis of ervaring. Niemand zegt daar nee tegen 🙂
9 Zoek alle kosten uit
Veel plannen lopen stuk op de kosten. Terwijl het toch niet zo moeilijk is om ze in kaart te brengen. Hooguit niet zo leuk! Maar met een goed idee van je kosten, ga je een stuk voorbereider van start. En alles kost geld.
Dus start een file in excel (of een gratis Google Spreadsheet) en schrijf op iedere regel een kostenpost. Zelfs als zzp-er heb je kosten! Website hosting, een logo laten maken, een laptop, reiskosten, bewerkingssoftware, e-mailnieuwsbriefsoftware, de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Wat gaan je plannen kosten?
Met inzicht in je kosten kom je beter beslagen ten ijs en kun je beter berekenen wat je plannen gaan kosten – en opleveren. En het is iets dat je vandaag nog kunt doen.
10 Besteed 1 uur per dag aan je plan
Het is moeilijk om te focussen op de toekomst. Maar als jij iedere dag 1 uur tijd maakt, tussen je gewone werkzaamheden en hobby’s door, kun je een eind komen. 1 uur om te werken aan een van bovenstaande 9 punten, dat kan bijna iedereen wel vrij maken. En al die uurtjes samen zijn de start van een pad naar je doel.
Onderneem het gewoon
Soms lijkt het alsof alles je maar overkomt. Alsof je op je werk overgeleverd bent aan de grillen van bazen, collega’s en klanten. Of je hebt het gevoel dat iedereen maar ondernemer wordt, behalve jij. Of je ziet iets waarvan je zeker weet dat het anders zou kunnen maar niemand doet er iets aan.
Het mooie is: jij bent zelf de sleutel. ‘Be the change you want to see in the world’: start zelf gewoon iets. Doe het als hobby, doe het in je vrije tijd, in je avonduurtjes, in de tijd dat je anders zou Netflixen of voor de 4e keer naar de sportschool zou gaan deze week. Start gewoon iets.
Start hier.
Onderneem het gewoon!
Iedereen is een ondernemer.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie