Ik luisterde naar een podcast. ALWEER, ja. Ik gooi het onder de noemer ‘boekresearch’ maar eerlijk is eerlijk, ik vind het ook gewoon leuk.
Deze podcast vond ik nadat ik zocht op ‘business models’. Totaal per ongeluk kwam ik uit op deze podcast, uit de serie ‘Business Model Sandbox’. Ik weet nog niet helemaal waar hij over gaat maar hij lijkt tot nu toe wel interessant. En deze aflevering zette me aan het denken:
De auteur van het boek dat besproken wordt heet Nilofer Merchant. En haar boek heet ‘Onlyness’ (hier haar website). Ze is gespecialiseerd in innovatie. In ideeën succesvol laten worden, eigenlijk.
Ze zegt interessante dingen in dat interview. Hoewel ik dat hele idee van ‘onlyness’ nog niet helemaal begrijp, daarvoor moet ik het boek lezen denk ik. Maar volgens mij gaat het om het geloven in je eigen idee en het focussen op de mensen die net als jij in dat idee geloven.
Ik vond wel deze quote daarover, die me enorm aanspreekt:
Each of us is standing in a spot that no one else occupies. That unique point of view is born of our accumulated experience, perspective, and vision. Some of those experiences are not as ‘perfect’ as we might want, but even those experiences are a source for what you create.
Het is een dilemma en concept wat me al van kleinsafaan bezig houdt, toevallig.
Ik herinner me nog hoe ik al op de basissch00l worstelde met het concept dat je als mens per definitie nooit precies hetzelfde kunt meemaken als een ander mens en dus niet hetzelfde wereldbeeld kunt hebben.
(tsja. hoe nerdig kun je zijn als klein meisje? nu ik volwassen ben vind ik het wel cool! maar als klein meisje maakte het me denk ik vooral een beetje anders)
Maar de passie van de auteur is onlyness en de rol van dat concept in innovatie. Omdat innovatie draait om ideeën en de vraag waarom ideeën wel of niet tot wasdom komen. Wat voor mensen ideeën laten bloeien. En welke organisaties in staat zijn om mensen met (radicale) ideeën de ruimte te geven. En (denk ik) welke rol je unieke perspectief daarin speelt.
Als voorbeeld noemde ze een filmmaker die vond dat Hollywood een te eenzijdig verhaal vertelde met altijd hetzelfde type mensen. Het moest ook anders kunnen, dacht hij. Hij stelde allerlei mensen uit de filmindustrie die hij had leren kennen dezelfde vraag: wat is het leukste script dat je las maar dat niet verfilmd is? En kwam zo o.a. het script van de film Juno op het spoor.
Innovatie is belangrijk.
Ook voor jou en mij. Het zit allemaal in de ideeën. En in het stellen van de juiste vragen! Niet zo makkelijk als het lijkt:
Nothing will stop you from being creative so effectively as the fear of making a mistake.”
—John Cleese
Niet alleen jij, ook de organisatie of groep waar je toe behoort moet er voor open staan, voor ideeën en verandering.
Helaas werken organisaties vaak innovatie niet in de hand. Hun uitgangspunt is: dit is de waarheid en daarom gaan we dit telkens opnieuw doen.
In plaats daarvan zouden organisaties zich moeten afvragen: dit is wat we op dit moment weten. En dit is wat we proberen te bouwen, te bereiken. Wat weten we dan eigenlijk nog niet?
Daarom houdt Nilofer zich ook bezig met de vraag: hoe creëer je als organisatie een context waarin alles om leren draait?
Als ze daar een antwoord op heeft, is dat alleen al de moeite (en het geld) van het boek waard, denk ik. Dus ik ga het boek even opzoeken.
En ik ga ook even deze bronnen checken:
- Haar interview met de podcasters van Six Pixels of Separation
- Een podcast en een leuk idee via Forbes.com
- En nog een podcast, maar nu met video interview.
Ik ben nog bezig met een ander interessant maar gecompliceerd boek dat niet zo makkelijk leest 🙂 dus als je een voorschot wil nemen op dat boek hoor ik graag wat je er van vond.
Ik zit morgen twee uur in de auto op weg naar een presentatie, dus dan kan ik mooi even die andere podcasts luisteren!
- Ongeluk - 8 juni 2023
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
Geef een reactie