9 manieren om als zakelijke twitteraccount toch ‘persoonlijk’ te zijn

continuing qualityIk zag een goede vraag voorbijkomen: “Hoe kun je nou als zakelijke brand met een vrij formele tone of voice toch persoonlijk zijn op een medium als Twitter?”

Die vraag heb ik al eens eerder beantwoord! Maar dan voor blogs. Op Twitter is het misschien nog wel makkelijker, nu ik er zo over nadenk.

Zakelijk maar ook persoonlijk (dus menselijk) zijn op Twitter, natuurlijk kan dat. Daarom: 9 tips. (tien was kwijt). Niet in volgorde van belang of impact.

(De tweets die ik vandaag bij elkaar gescharreld heb, zijn van nogal diverse bronnen maar geven hopelijk weer wat ik bedoel. Van veel dingen was het zo 1, 2, 3 lastig voorbeelden verzamelen.)

1. Wees een podium*

Het ligt voor de hand dat je als bedrijf bezig bent om je twitterkanaal vol te pompen plannen met content die impact heeft (op je eigen resultaat, bedoel ik). We willen allemaal clicks naar onze eigen site. Natuurlijk.

Maar maak in die drukke planning nou ook eens ruimtevoor anderen. Want anderen jouw podium geven is een krachtig en sympathiek middel.

Deel iets van klanten, leveranciers, of interessante partijen of zelfs een (aan jouw business gelieerd) goed doel. Of misschien zoekt je oud-stagair een tweede afstudeerstage? Wat het ook is, het is sympathiek om je online real estate te delen.

  Een goede gewoonte is om in ieder geval, waar mogelijk, anderen te noemen door simpelweg hun twitternaam te noemen. Wel zo aardig.

2. Retweet andermans tweets

Simpel edoch effectief in het laten zien van de ‘persoonlijkheid’ van je merk: retweeten. Andermans tweets versterken door ze te delen met jouw netwerk. Waarom zou je dat ook eigenlijk niet doen?

Ook nog eens heel handig, want zo beschik je opeens over een wereld van content.Toevoeging: veel corporate accounts retweeten tweets waarin ze zelf genoemd en, meestal, gecomplimenteerd worden. Maar da’s een heel andere vorm van retweeten, en hoewel slim, toch minder sympathiek als je het vaak toepast.

Gebruik overigens niet de retweetbutton van Twitter maar retweet ‘handmatig’ en voeg een opmerking toe of een aanbeveling.

3. Gebruik een afzender

Het staat toch een stuk persoonlijker als je een afzender gebruikt achteraan de tekst van je tweet, vind ik altijd (^Elja). Soms heb je echt contact met een twitteraccount die genoemd is naar een bedrijf, en heb je geen idee met wie je nou eigenlijk praat. Zonde. Het simpele toevoegen van een naam maakt een account direct menselijker.

4. Deel persoonlijke verhalen

Misschien wil je als bedrijf niet al te persoonlijk worden. Maar je klanten zijn mensen. En die voelen zich geraakt door verhalen van en over mensen.

De ervaringen van je klanten, medewerkers, leveranciers, collegabedrijven, buurtbewoners en gesponsorde goede doelen zijn dat: persoonlijk. Door hun verhalen te delen en te vertellen, laat je toch de persoonlijke kant van je dienst of product zien.

Blog, maak een video, gebruik een quote, een afbeelding…wat je maar wilt.

5. Speel in op momenten

Persoonlijk is ook: menselijk. En mensen gaan op in momenten. Feestdagen, grote gebeurtenissen, gebeurtenissen uit het nieuws, verjaardagen/jubilea. Door die belangrijke momenten te delen of iets te creëren rondom zo’n moment, raak je aan wat mensen raakt.

Of deel je eigen momenten: op deze dag, 10 jaar geleden, namen jullie de eerste machine in gebruik. Of lag jullie fabrieksdak vol sneeuw – met foto! -. Zoek naar de gemeenschappelijke deler. Een bedrijf is ook een mens. (…)

Natuurlijk altijd oppassen geblazen, pas op voor hashtag hijacking (waarvan hierboven sprake zou kunnen zijn. De link doet het niet maar ik neem aan dat we hier een foto van een haai tegen waren gekomen, die is natuurlijk wel relevant en sluit mooi aan bij de interesse van mensen die de hashtag volgen).

6. Laat je menselijke gezicht zien

Een bedrijf is een mens en bestaat uit mensen. Wees dus ook menselijk, bijvoorbeeld als iemand je op Twitter benadert. Toon begrip. Laat zien dat je begrijpt wat de ander voelt en bedoelt. Zelfs in een formele setting is dat mogelijk.

Daarnaast is het goed om waar mogelijk te proberen het gezicht achter het bedrijf zichtbaar te maken.

Een quote van een collega die een speech geeft is natuurlijk altijd een mooie manier om het persoonlijke met het zakelijke te combineren…

7. Reageer op anderen

Soms vergeten bedrijven dat Twitter niet gaat om (alleen maar) zenden. Twitter (en het leven) draaien om conversatie. Niets belet je als bedrijf om te reageren op anderen. Natuurlijk moet je oppassen: sommige mensen vinden het niet fijn als ze benaderd worden door bedrijven.

En: Wees geen verkoper! Ga niet met je product of dienst leuren als iemand een mogelijke klant lijkt te zijn. Geef objectief (aandoend) advies. Stel vragen. Zoek naar die plekken waar de conversatie rondom jouw vakgebied plaatsvindt, en praat mee.

8. Blijf vriendelijk

Misschien overbodig, maar niets menselijks is een zakelijke twitteraar vreemd. Denk goed na, voor je tweet. BLIJF ALTIJD VRIENDELIJK EN POSITIEF. Vinden mensen fijn. En dan snijd je jezelf nooit in de vingers.

9. Wees hulpvaardig

De beste manier om op Twitter menselijk over te komen en aardig te worden gevonden, is om mensen te helpen. Helpen kan op vele manieren: content delen waar mensen iets aan hebben, antwoord geven op vragen die aan jou gesteld worden, tips delen.

Antwoord geven op vragen die op Twitter gesteld worden. Meedenken. Iedereen is blij met hulp. Kijk maar eens wat een dagje volgen van de hashtag #durftevragen voor moois oplevert – en daar gaat het om een oprechte vraag om advies! Alles komt voorbij. Van bankzaken tot elektronika tot politieke vraagstukken.

Naschrift: Opvallend is het wel.

Ik ben inmiddels 3 uur bezig om goede voorbeelden te vinden. En ik kom nauwelijks voorbeelden tegen van bedrijven die anderen belangeloos het podium geven. Hun tweets ondertekenen (met een naam). Andermans content delen zonder link naar hun eigen website. En pro-actief aansluiten bij bestaande conversaties, zonder opdringerig te zijn.

Genoeg winst te behalen nog, volgens mij.

*Grappig. Dat ‘wees een podium‘ heb ik nou ook al geroepen in mijn boek over bloggen. En het staat, uiteraard, ook weer in mijn nieuwe boek over online marketing voor lokale ondernemers. Een medium waar je dit principe erg veel ziet, is Instagram. Veel bekende instagrammers delen regelmatig foto’s van andere instagrammers om hen zo meer bekendheid te geven.

 

Elja’s link van de dag

Iedere dag een link. Hoeft geen verband te houden met het bovenstaand. Gewoon: sharing is caring.  Vandaag: 10 tips om een instagram pro te worden (Engelstalig), van Kirsten Jassies. Leuke vrouw, Kirsten, en ze weet onzettend veel van visual content. Ze experimenteert ook met dit soort media om te zien wat nou resultaat heeft. Leuk en leerzaam!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Reactie

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Social media zakelijk inzetten? Durf te delen! | Paula Kleisenantwoord
6 januari 2015 om 14:33

[…] En dat is jammer, omdat je daarmee juist persoonlijk, menselijk en sympathiek overkomt. In dit blog van social media expert Elja Daae staan hele goede tips hoe je dat bijvoorbeeld op Twitter aan kunt pakken. Ook zij constateert […]

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.