Het probleem van Snapchat

lijsttrekker en partijen op snapchatWie mij kent, weet dat de titel van dit stuk onverwachts is. Ik roep al twee jaar tegen de stroom in dat Snapchat het gaat redden omdat het geweldig is. Maar de laatste maanden gaan mijn vingers steeds minder naar het spookje op mijn telefoon. Daarin ben ik niet de enige. En dat is een probleem voor Snapchat.

Het geld zit in de (oudere) gebruikers

Toen ik ‘op Instagram’ ging, zo’n 6 jaar geleden, zat er niemand die ik kende. En zelfs de afgelopen jaren bleef het aantal bekenden beperkt. Maar sinds de aankoop door Facebook kwam er een verschuiving. En zo langzamerhand zie ik er iedereen die ik ken van mijn leeftijd.

Ook voor Snapchat moet de groei uit de ‘oudere’ gebruikers komen. Onder jongeren tot 18 jaar hebben ze een enorm aandeel weten te bereiken. Maar het wordt pas wat als zo’n app door weet te stoten naar de oudere generaties. Zo langzamerhand zou je dus verwachten dat er sterke groei ontstaat onder twintigers, dertigers en het begin van groei onder veertigers.

Instagram heeft de beweging naar de veertigers weten te maken. Met die groei van tieners naar twintigers en dertigers, en zelfs daarboven, wordt een platform steeds aantrekkelijker voor bedrijven. En pas als bedrijven bereid zijn om te betalen voor bereik kun je geld verdienen met een gratis social media platform. Tenzij je de gebruikers zelf weet te laten betalen, natuurlijk, maar dat model – dat je ziet in game apps – zie je eigenlijk niet in social media.

Aan de tijd ligt het niet

Instagram heeft er lang over gedaan. Maar Snapchat bestaat ook al een tijdje. Sinds 2011, om precies te zijn. Snapchat is daarmee maar een jaar jonger dan Instagram. Alleen werd Instagram al na twee jaar, in 2012, overgenomen door Facebook.

Hoewel ik direct mijn account verwijderde uit protest (en met hangende pootjes terugkwam), was dat voor Instagram de redding. Want Facebook weet hoe je geld verdient met een gratis netwerk. Hoe je zorgt dat je gebruikers er zoveel mogelijk tijd door blijven brengen, zodat het platform steeds interessanter wordt voor adverteerders.

Het probleem van Snapchat

Het grote probleem van Snapchat is precies dat: het is niet makkelijk om er tijd door te blijven brengen. Door de innovatieve, aparte manier waarop de app ontworpen is, moet je moeite doen om gebruikers te vinden. En moeite doen om de verhalen van die gebruikers te volgen.

Snapchat heeft geen intuïtieve user interface. D.w.z. dat de inrichting van de app het niet makkelijk maakt om te begrijpen waar je moet zijn en wat je er moet doen. Niet voor niets is een van de tophits op dit blog het artikel ‘Snapchat voor dummies van een dummie‘. Tenzij iemand je laat zien hoe het werkt, snap je de app eigenlijk niet.

Dat is een slimme strategie geweest, tot nu toe. Jongeren laten elkaar zien hoe iets werkt en zijn bovendien heel gemotiveerd om iets uit te vogelen als leeftijdsgenoten er enthousiast over zijn. De moeilijke interface filterde de oudere gebruikers er uit en dat was maar goed ook. Niemand wil zijn ouders op Snapchat.

Maar het wordt een groot probleem als je op zoek bent naar groei onder oudere leeftijdsgroepen. Want mensen willen eigenlijk niet te veel moeite doen voor apps. Ze willen direct begrijpen wat de bedoeling is. Direct toegang hebben tot leuke content die hun aandacht grijpt. Lukt dat niet, dan zijn ze weg.

Precies wat Snapchat lastig maakt.

Is Snapchat nog te redden?

Ik denk dat het tij nog kan keren. Snapchat is nog te redden. Maar niet met nog meer leuke filters, lenzen, stickers en meer kleurtjes om in te tekenen.

Om overeind te blijven moet Snapchat ironisch genoeg meer op Facebook gaan lijken. Waar Facebook nu doorlopend de innovatieve ideeën van Snapchat kopieert, zou Snapchat eens wat dingen van Facebook kunnen kopiëren. Een koekje van eigen deeg.

Bijvoorbeeld een makkelijkere interface. Meer begeleiding voor nieuwe gebruikers met tips en uitleg. Een makkelijkere manier om direct je kennissen en vrienden en bekende bedrijven te volgen. En een overzichtelijkere timeline waar je niet de hele tijd hoeft te klikken om het volgende verhaal te zien (een irritatiepuntje van mij!). Neem daarbij een goede tool voor bedrijven die een Snapchataccount hebben en een makkelijke advertentietool, en voila: Snapchat gered.

Ik zal staan juichen bij de finish.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.