
Sinds ik weer tijd heb, ben ik weer wat meer met mijn website bezig. En met mijn nieuwsbrief. En hoewel dat allemaal niet zo ingewikkeld is, is het dat ook weer wél. En dat is natuurlijk ook het lastige voor mensen die voor het eerst met zo’n website beginnen. Heel veel dingen zijn simpel, als je eenmaal weet wat je doet.
Online marketing is niet zo ingewikkeld. Maar je moet net even weten wat handig is. En je moet het eigenlijk ook leuk vinden, als je onvoldoende budget hebt om het iemand anders te laten doen.
Websites maken is niet moeilijk (als je weet wat je doet)
Ik heb deze website zwaar verwaarloosd de afgelopen jaren. Ik ben bezig aan een inhaalslag.
De afgelopen weken heb ik bijvoorbeeld mijn zoekmachineoptimalisatie een beetje bijgewerkt. Kijken welke berichten van dit blog goed scoren in Google en welke totaal niet; welke juist onverwacht goed scoren en kijken of ik daar wat meer mee kan doen.
Ik ben het menu van deze website aan het veranderen, zodat bezoekers makkelijker navigeren. Heb ook een menuutje gemaakt onderaan de website met minder belangrijke maar nuttige pagina’s.
Ik heb al een paar keer de zijbalk aangepast. Nieuwsbriefinschrijfformulier toegevoegd. Plugins geïnstalleerd voor SEO en altteksten. Gekeken of alles goed getagd is. Beetje spelen met titels en omschrijvingen.
Al deze dingen zijn niet heel ingewikkeld. Je hoeft er niet voor te kunnen coderen of HTML voor te begrijpen. Maar je moet het allemaal wel net weten.
Ik heb duizenden en duizenden uren in deze website zitten, nog los van het bloggen en schrijven. Verkooppagina’s maken, vormgeving aanpassen, plugins en widgets installeren en aanpassen, analyseren van bezoekers (doe ik niet meer, trouwens! Maar vroeger wel), click-trough verbeteren, funnels organiseren, werken aan mijn positie in de zoekmachines … het is te veel om op te noemen.
Ik ben door de jaren heen een expert geworden. Misschien niet genoeg om er mijn werk van te maken, hoewel dat niet een grote stap zou zijn. Maar zeker genoeg om de online wereld te begrijpen en te snappen wat er mogelijk is. En daarom vergeet ik soms dat niet iedereen die ervaring heeft. En dat het allemaal weliswaar geen rocket science is, maar dat je het allemaal wel even moet kunnen.
Als websites niet je vak zijn, is het niet zo eenvoudig.
We zijn allemaal doorlopend stagiair
De afgelopen week liep mijn jongste zoon ‘stage’ bij mij, want hij moest stage lopen bij een familielid en hij was te laat om met zijn vader mee te vliegen naar zijn kantoor in het buitenland. Gelukkig had hij zijn moeder achter de hand 🙂
Ik installeerde WordPress op zijn domein en liet hem zien hoe hij makkelijk en gratis een site kon bouwen. Hij ging meteen aan de slag, Hij maakte een mooie site voor zijn fictieve ‘klikowasbedrijf’. Het is een slimme, ondernemende jongen en dat zag je terug: hij verzon vrolijk referenties, creëerde diensten en maakte gratis afbeeldingen met AI zonder dat ik er aan te pas kwam.
Terwijl hij bezig was, liep hij hier en daar tegen dingen aan. Zoals gratis WordPressthema’s die meteen een heleboel dingen installeerden op zijn site, zonder dat hij wist wat het allemaal was en deed. En met upselling, natuurlijk. Voor mij ook een nieuwe ervaring.
Hoewel hij een groot deel van zijn tijd in websites en apps doorbrengt, leert hij op school niet hoe het internet werkt. Des te mooier dat hij van school twee dagen de tijd kreeg voor zijn ‘stage’.
Een website maken is niet moeilijk … of?
Toen ik laatst in Frankrijk was met V. en op zoek was naar informatie over een tentoonstelling die ergens genoemd werd, zag ik al hoe lastig het was om goede websites met informatie te vinden. Als alles mislukt, kan ik met V. een bedrijf starten in online marketing voor lokale ondernemers!
Wat ik ook opzocht, het was nauwelijks te vinden. Van brocantes tot restaurants, van musea tot winkels, informatie was schaars. Om van Google Maps maar niet te spreken. Ik zat mompelend en grommend in de auto. Als je echt wilt weten waar je moet zijn op het platteland in Frankrijk, moet je op zoek gaan naar de lokale VVV of de papieren informatie bij het lokale bakkertje. Het heeft zijn charme! Maar het vraagt vertraging en geduld.
De organisatie achter de tentoonstelling die ik zocht is niet de enige die dit niet lukt. Ondernemers hebben zelden tijd om zich alles eigen te maken. En alles is lastig als je het nooit gedaan hebt. Online aanwezig en vindbaar zijn, vraagt specifieke kennis. Hoe makkelijk het ook is, je moet het net weten.
Vandaag landde ik op het blog van iemand die ik hoog heb zitten. Het is een van de slimste mensen die ik ken, maar ze heeft zich nooit met online marketing hoeven bezig houden. Mede daarom ontbraken er wat logische dingen op de site. Er was geen knop om naar de home page te gaan, geen mogelijkheid om je per email te abonneren; er was geen zijbalk met handige informatie over nieuwe events of producten.
Als ik haar weer zie, zal ik voorstellen om haar domein te claimen en er even WordPress op te zetten voor haar. Het is voor mij maar een paar uur werk.
Ervaring telt
Ik ga vanavond leren vibe coden met de Data Science School en ik ben heel benieuwd. niet alleen naar dat vibe coden zelf, maar naar de kwaliteit en wat de experts er over zeggen.
Ik wil graag geloven dat het kan, apps en sites maken zonder enige kennis van code. Maar ik twijfel of het echt kan. Of het echt goed kan.
Want mijn ervaring 🙂 is dat je alles moet leren.
Je moet overal fouten in maken, voordat je weet hoe iets moet.
Je moet altijd uren maken, voor je iets echt beheerst.
Het zou leuk zijn als je jezelf de frictie, het ongemak en het gedoe kon besparen.
Maar zelfs de simpelste dingen blijken in het echt vaak ingewikkeld.
Ik heb tussen 1985 en 2000 tijd gestoken in programmeren met Pascal/Delphi naast m’n gewone werk als industrieel programmeren, wat totaal anders was. Rond 2000 heb ik een eerste website in html gemaakt met frames. Het leuke was dat ik daar 1 zoekvak in had met daarnaast 2 knoppen. 1 voor het zoeken binnen de website en 1 voor het zoeken op de (gevonden) pagina die voor staat. Ik vind het nog steeds raar dat ik daarna nooit meer zoiets heb gezien terwijl het toch erg handig is. Later kon zoiets met de zoekbalk van Google, maar die is inmiddels ook ter ziele.
Leter ben ik meer een passieve blogger geworden. Content vind ik belangrijker dan hoe het er uitziet. Als het er niet uitziet (bijvoorbeeld zwarte achtergrond of een flut lettertype) dan druk ik op F9 en krijg ik de door mij gewenste opmaak. Met SEO heb ik weinig, je krijgt er vooral mensen door die hun neus stoten omdat ze naar wat anders zochten.
Mijn WordPress thema heeft niet eens een standaard zoekknop, moest ik via widgets er in zetten. Zo raar. Jouw knoppen klinken logisch. Nog nooit gezien, twee knoppen voor zoeken in de site én op de pagina.
Ik wil ooit, ik denk wanneer ik met pensioen ben, de tijd nemen om meer te leren over het maken van een website want ik weet er vrijwel niets van. Ik heb al wel wat informatie liggen, in de vorm van een cursus, maar nog steeds de tijd er niet voor willen vrijmaken. Ik ken mezelf, als ik er aan begin wil ik niet meer stoppen tot het naar mijn zin is. En dat kost tijd (lees ik ook in jouw blog). Dus voor nu het eenvoudige Blogger, dat is het dan maar.
Als het werkt, werkt het! WP is niet moeilijk maar ja, je moet er toch weer tijd in steken.
Bloggen bij de gratis WordPress heeft me veel geleerd maar ik loop tegen talloze dingen aan. Ik heb totaal geen verstand van websites bouwen etc. en bij iedere verandering in WP moet ik uitpuzzelen wat ze nu weer gedaan hebben en hoe ik alles weer goed krijg. Ik heb geen budget voor een betaald abonnement want dan moet ik andere dingen in het leven laten. Ik probeer op mijn blog gratis kennis door te geven van zaken waar ik verstand van heb. De commercialisering van alles is me een doorn in het oog.
Ja dat kan ik me voorstellen. Ik heb de gratis versie al heel lang niet bekeken. Jammer dat het zo moeilijk is. 😞
hahaha, niets is moeilijk als je weet hoe het moet… gelukkig (😉) weten een heleboel mensen nog niet hoe het moet en daarom heb ik nog een leuk inkomen. Daarbij vind ik het gewoon gaaf om anderen wegwijs te maken. Jij vast ook…
Ja helemaal! Helpen is leuk!