Het als-ze-ons-maar-niet-bedonderen-principe

IMG_1019Als je je mond vol hebt van marketing is het extra leuk om zelf consument te zijn. Houdt je scherp. Is goed, als je zelf ook iets te verkopen hebt, ontdekken wat een klantervaring is en wat een klant belangrijk vindt.

Zo is in mijn dorp de C1000 onlangs omgetoverd in een Jumbo. Het is heel mooi geworden en de feestelijke opening is niemand ontgaan. Iedereen is er geweest. Plotseling gaat de lokale Albert Heijn ook grootscheeps verbouwen! In zo’n dorp hebben die dingen echt impact.

Van wat ik kan zien, is het vele malen drukker dan daarvoor – en toen liep het ook al erg goed.

Ik verheugde me vooral op 1 ding: de zelfscanner.

Een van de redenen dat ik altijd naar de AH ook al is die duurder (in ieder geval in mijn hoofd). De zelfscanner. Nu zelfs met app. Heerlijk.

De C1000 had een soort scanapparaat dat gebouwd was vanuit het principe: als-ze-ons-maar-niet-kunnen-bedonderen. Je moest er al je boodschappen een voor een op leggen (het scannen-en-inpakken-terwijl-je-shopt-principe was hen ontgaan). En meestal liep hij wel een keertje vast. Dan deed je het te snel. Een van de redenen dat ik naar de AH ging.

De Jumbo heeft ook een zelfscanner. Maar je moet wél langs een kassa met kassiere om te betalen. Gevolg: rijen.

Die rijen zijn in de nieuwe Jumbo sowieso erg lang en de voorraad is nogal laag, zag ik vandaag. Drie van de 6 producten waar ik voor kwam, waren op. Maar ja, zo gaat dat natuurlijk, het is even wennen aan die nieuwe toestroom van klanten en de nieuwe winkel met een uitgebreider assortiment. Snap ik best.

Wat ik niet snap, zijn die stomme bemande zelfscankassa’s.

Je scant zelf. En dan mag je alsnog naar de bemande kassa. Wel een speciale, dat dan wel. Zonder inpakbalie en band en zo.

Ik kan me gewoon niet voorstellen wat daar het nut van is. De enige reden die ik kan bedenken, is de angst dat mensen langs zo’n scan lopen zonder te betalen. Want qua controle is er, net als bij de AH, af en toe een random check op een paar producten.

Ik ben een vervelende klant, want ik heb geen geduld en ik wil GEEN CONTACT.

Ik wil gewoon lekker door de supermarkt lopen, denkend over mijn eigen dingen, muziekje luisteren, beetje nadenken (even een momentje dat ik en een ontspannende activiteit heb en geen kids in de buurt). Ik heb geen zin om met mensen te praten. Je kunt me niet gelukkiger maken dan dat ik alles alvast in kan pakken en dan zonder met iemand te praten gewoon naar de pinautomaat mag om af te rekenen.

Ik vind het niet eens erg dat AH alles van me weet en me vertelt wat ik vorige keer gekocht heb. Handig, juist.

Als ik maar niet hoef te praten met mensen.

Alsjeblieft zeg. Ik ben daar niet om te socializen!

En als ik maar niet hoef te wachten.

Dusss. Ik ga de Jumbo nog een kans geven, hoor. Maar ik zie het somber in, de Jumbo en ik.

(I know, I know, eerst de Facebook, nu de Jumbo, er blijft niet veel over…)

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

15 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Eelco Martensantwoord
18 april 2015 om 05:44

De Corespondent beschreef het ook mooi: https://decorrespondent.nl/2723/De-zegen-van-de-zelfscankassa/70041735764-63273409

Elja Daaeantwoord
21 april 2015 om 19:18
– Antwoord aan: Eelco Martens

Wat interessant Eelco, inderdaad. Dus ik ben niet de enige die het zo voelt…?? Die dingen die ze bij de C1000 hadden zijn er nog steeds bij sommige andere supermarkten, waar je het zelf in zo’n apparaat legt. Die zijn echt volledig zinloos, als klant. Want ieder voordeel dat je hebt van zelf doen (snelheid, alles alvast inpakken terwijl je het pakt) is weg, met zo’n ding. Omdat het apparaat scant EN weegt weet de supermarkt zeker dat je niet steelt. Onzin natuurlijk. Maar bah, vriendelijk is anders. Ik vind die stationsalbertheijens ook zo supervooruitstrevend. Niet eens meer een bonnetje. Gewoon scan scan pin go. I love it!

Eelco Martens
27 april 2015 om 15:18
– Antwoord aan: Elja Daae

Precies, ik gebruik met regelmaat een zelfscankassa. Voor mij als rolstoeler heeft het naast de voordelen die jij noemt nog een paar extra voordelen. Zo kom je nooit meer klem te zitten tussen de kassa omdat ze de rolstoelkassa weer eens niet open hebben. Je kunt fatsoenlijk je pincode intoetsen (bij de AH) wat het kasje zit lager dan bij een bemande kassa en niet te vergeten, je hoeft niet meer boven je macht te tillen. De kassa’s zijn de laatste jaren veel hoger geworden waardoor ik bijna met mijn oksel op de band lig.

Elja Daae
1 mei 2015 om 22:04
– Antwoord aan: Eelco Martens

Nou zeg, daar had ik nog nooit aan gedacht. Dat is ook zo. Dank voor de aanvulling!!

Eelco Martens
1 mei 2015 om 22:34
– Antwoord aan: Elja Daae

🙂

Marthaantwoord
17 april 2015 om 10:44

Haha, precies zoals ik erover denk! Boodschappen doen is een noodzakelijk kwaad, dan kan het maar beter zo snel mogelijk voorbij zijn. Ik heb de koffieapparaten in supermarkten ook nooit begrepen: alsof je daar wil blijven koffieleuten…. En deze past ook perfect in de WOT van deze week :)!

Elja Daaeantwoord
21 april 2015 om 19:19
– Antwoord aan: Martha

Wat was de WOT?

Eelco Martens
27 april 2015 om 15:19
– Antwoord aan: Elja Daae

write on thursday (A)

Elja Daae
1 mei 2015 om 22:03
– Antwoord aan: Eelco Martens

Thanks Eelco! Weet jij wat het onderwerp was die week?

Eelco Martens
1 mei 2015 om 22:35
– Antwoord aan: Elja Daae

Ik denk ongeduld.

http://www.drspee.nl/wot-deel-16-ongeduld/

Ximaarantwoord
16 april 2015 om 13:03

Ik heb hier een flinke keuze en kan boodschappen doen op de rustige momenten. Daarbij vallen de 5 AH’s en zeker de AH-XL af vanwege hun slechte kassabeleid en omdat ze structureel duur zijn. Jumbo is wat goedkoper en heeft hier het beste kassabeleid. Dat was al zo toen het nog een Super de Boer was. Snel en veel kassa’s open, je staat zo weer buiten. De sfeer is daar dan ook een stuk beter. Vooral bij de AH-XL is het kassabeleid gericht op het maximaliseren van de rij. Zo min mogelijk kassa’s open en traag perssoneel achter de kassa’s. Je ziet hier vooral mensen met een lang gezicht.

Toch ga ik vooral naar de regionale ketens als Vomar en Deka. Die zijn een stuk goedkoper met het huismerk dat uit dezelfde fabriek komt als die van AH of Jumbo. Bij alle winkels is de keuze goed, daar ligt het niet aan.

Jacob Jan Voermanantwoord
16 april 2015 om 11:40

ja, de Emté bij ons heeft ook al van de stomme kassa’s voor deze zelfscan. Snap ik helemaal niks van. Ik zie een post aankomen. 10 dingen die een bedrijf moet doen om me als klant te behouden.
(dat wordt dan een soort verzamelpost, want als ik ga zoeken in je blogs kan er ik er volgens mij wel meer dan 10 vinden)
Ik weet nog een hotel op wintersport, bijvoorbeeld, en een Tapijthandel, en een gids, en …

Elja Daaeantwoord
16 april 2015 om 14:00
– Antwoord aan: Jacob Jan Voerman

Hahaha! Goed idee! Maar daar moet ik te lang voor gaan zitten….moet even tijd vinden!!

Aleidantwoord
15 april 2015 om 21:51

Precies daarom bestel ik online bij AH en laat het bezorgen – tot in de keuken – wanneer ik sport en mag mr H het contact met de bezorger afhandelen……

Elja Daaeantwoord
16 april 2015 om 14:00
– Antwoord aan: Aleid

Hihi. Ook handig! Ik ben nog niet zo ver, al deed ik het in Turkije en de VS ook altijd!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.