Als je wilt groeien op Instagram, heb je een Instagramplan nodig. Want om te groeien is continuïteit een van de belangrijkste dingen. Je moet niet alleen goede posts maken. Om te groeien, moet je het ook nog eens iedere week volhouden. En met 3-5 posts per week en wat stories is dat niet makkelijk. Gelukkig is er een oplossing: planning. Met een slim Instagramplan geef je jezelf een goede basis. En blijft de stress van ‘ik moet nog iets op Instagram posten!’ achterwege.
Het zijn de twee grootste uitdagingen van iedereen die een zakelijke social media account beheert: wat moet ik nu weer posten? En waar je op Facebook, Twitter of LinkedIn nog wel weg komt met af een toe een linkje, is dat op Instagram heel anders. Daar is de afbeelding (of video) leidend. En dat is meteen wat het zo moeilijk maakt.
Zelfs nu een Instagramfeed er niet meer perfect uit hoeft te zien, blijft het voor veel webredacteuren, ondernemers, bloggers en communicatiemensen lastig om vanuit beeld te denken. Heel veel van ons zijn gewend aan het communiceren vanuit tekst. En hoewel tekst een steeds grotere rol speelt, ook op Instagram, blijft die afbeelding belangrijk.
Gelukkig zijn er wel oplossingen te bedenken. Met een paar (gratis) tools, wat denkwerk en een slim Instagramplan zorg je voor meer continuïteit in je Instagramberichten. En kun je daarom ook sneller gaan groeien.
Een Instagramplan heb je in een paar stappen gemaakt:
- Instagramrubrieken bedenken
- Afbeeldingen maken of verzamelen
- Maken en inplannen
Het is echt een kwestie van even tijd maken, gaan zitten en vooruit werken.
Stap 1: bedenk een paar Instagramrubrieken
Het begint met rubrieken of formats: vaste ‘columns’ die je iedere week opnieuw kunt toepassen. Eigenlijk precies zoals gebruikt worden in je favoriete tijdschriften, waar iedere week dezelfde rubrieken te vinden zijn. Een interview, een ‘de week van’, de stelling van de week, de uitwerking van het thema van die week of maand, de laatste nieuwtjes of de mooiste producten, het favoriete boek van de hoofdredacteur (of van Oprah :)), autoreviews, etc. etc. Rubrieken zijn een belangrijk onderdeel van je Instagramplan, omdat ze zowel jou als je volgers houvast geven.
Instagram is geen statische website en ook geen papieren magazine of dagblad. Dus is het voor Instagram handig om rekening te houden met een paar aspecten:
- Wat wil je bereiken met Instagram? Verkoop? Bekendheid? Authoriteit? Stem je rubrieken daar op af.
- Hoe kom je aan beeld? Kun je het makkelijk zelf maken, moet je het kopen, kost het veel tijd, krijg je het aangeleverd van collega’s of partners? Heb je al videomateriaal misschien?
- Hoe belangrijk is UGC oftewel user generated content voor je, posts van andere mensen die je gebruikt op je eigen Insta? Is je product of dienst iets waar anderen over praten en kun je hun verhalen misschien delen (altijd alleen na toestemming! Tenzij je posts in stories deelt)?
- Wat kun je specifiek met foto of video doen gezien je product of dienst? Zijn er manieren om je product, dienst of verhaal anders te laten zien?
- Kun je klanten aan het woord laten, je producten laten zien in hun dagelijks gebruik, aanbevelingen van klanten noemen? Het voordeel daarvan is dat het potentiële kopers een positief signaal geeft.
- Hoe belangrijk is de huisstijl voor je? Moet alles bij elkaar passen of is dat niet zo belangrijk?
- Welke vragen van je doelgroep kun je beantwoorden? Doe je dat het liefst met foto’s, infographics of gewoon met video?
- Wat voor rubriek kun je verzinnen die helemaal gericht is op het zorgen voor reacties? Hoe meer reacties je krijgt, hoe beter het is voor je bereik. Oftewel: wat zou je doelgroep leuk genoeg vinden om op te reageren?
Ideeën voor goede Instagramrubrieken voor je Instagramplan vind je o.a. hier:
- Instagram videoideeën en formats
- Zo schrijf je de beste Instagramteksten
- Instagramcontent voor bedrijven: 8 ideeën uit de praktijk
- Instagram stories formats voor bedrijven
(hulp nodig bij het verzinnen van rubrieken en zorgen voor een consistente aanpak? In de live online workshop Instagram voor bedrijven komen deze onderwerpen uitgebreid aan bod!)
Als je inspiratie zoekt, helpt het ook om eens in de feeds van je (internationale) concullega’s te duiken om te zien wat die doen.
Als je 2 of 3 rubrieken hebt die je iedere week kunt toepassen, ben je een heel eind op weg naar consistentie en continuïteit. Op naar stap 2.
Stap 2 Maak een stapel afbeeldingen voor Instagram
Als je je rubrieken hebt, kun je ze in gaan vullen. Ik raad je aan om er een paar tegelijk te maken, zodat je een voorraadje hebt. Neem gewoon even de tijd en ga aan de slag met beeld en tekst. Je zult zien dat het helpt dat je er meerdere tegelijk maakt, want hoe meer je het doet hoe meer ideeën je krijgt.
Als je rubrieken meer tijd vragen, bijvoorbeeld omdat je er video’s voor moet opnemen en editen of omdat je er andere mensen voor nodig hebt (bijvoorbeeld voor interviews) is dat natuurlijk ook niet erg. Maar hoe meer je vooruit kunt werken, hoe beter.
Misschien draait een van je rubrieken bijvoorbeeld wel om product- of sfeerfoto’s. Zorg dat je, als je toch aan de slag gaat, een hele stapel maakt vanuit verschillende hoeken, net iets ander licht, met andere personen of andere achtergronden … zo geef je jezelf een voorraad om uit te kiezen.
De kans is groot dat een van je rubrieken bestaat uit quotes of tips of iets anders waarbij tekst leading is. In dat geval is de gratis tool Canva je beste vriend. Daarin maak je in een paar kliks mooie afbeeldingen. Je kunt zelf iets verzinnen maar beter nog is om een van de standaarddesigns aan te passen in je eigen huiskleuren. Iedere keer dat je een nieuwe versie van je rubriek maakt, kopieer je de vorige afbeelding en past hem aan. Een kind kan de was doen!
Je kunt gebruik maken van de stockfoto’s uit Canva (al dan niet betaald), je kunt iets maken waar geen foto aan te pas komt, je kunt je eigen foto’s uploaden en die bewerken met tekst … alles kan.
Zoek je juist een alternatief voor Canva? Ik heb goede dingen gehoord over Easil.
Eerlijk gezegd heb ik zelf niet echt een hele duidelijke huisstijl, behalve voor mijn tekstafbeeldingen (die ik in Canva maak). Ik zorg vooral dat ik als ik ergens foto’s van maak die passen bij de onderwerpen waarover ik praat op mijn zakelijke Instagramaccount, ik die meteen in Later zet (zie stap 3).
TIP VOOR PERFECTIONISTEN Als het gaat om een mooie, duidelijke stijl voor Instagram ben ik een slecht voorbeeld (@supersocialboek). Ik weet dat het heel leuk en opvallend kan zijn en kan zorgen voor groei en herkenbaarheid, maar het kost me te veel tijd en energie om daar over na te denken. Ik merk dat ik kan stuklopen op nadenken over dat soort dingen en de lat heel hoog leggen. Daarom kies ik er voor om gewoon mijn eigen ding te doen en mezelf te zijn. Beter dat dan dat er uiteindelijk niets gebeurt op mijn Instagram!
Update jan 2021: ik heb via Fiverr iemand gevonden die voor mij een Canva template gaat maken, zodat ik iedere keer nieuwe afbeeldingen kan maken voor Insta, in mijn eigen unieke stijl. Hoeft helemaal niet duur te zijn!
Stap 3: gebruik een scheduling tool om alles uit je Instagramplan in te plannen
De belangrijkste stap voor continuïteit is misschien wel deze: gebruik een planner om al je berichten alvast in te plannen. Als je zorgt dat je een voorraadje afbeeldingen klaar hebt staan in zo’n planningstool en je gaat een keer in de zoveel tijd zitten om alles in te plannen en de teksten te schrijven (hier meer over goede teksten voor Instagram) bespaar je jezelf veel werk. En garandeer je eigenlijk de continuïteit van je feed!
Let op: ik raad je af om posts automatisch te laten plaatsen. Plan ze in, maar plaats ze op het gekozen moment als nog handmatig/zelf. Zie verderop ‘post & ghost’.
Tools voor je Instagramplan: overzicht van apps om je berichten in te plannen
Zoals je in de afbeelding hierboven ziet, gebruik ik een betaalde versie van de app Later (er is ook een gratis versie) maar er zijn uiteraard nog veel meer van die tools en planners. Helaas is het lastig om goede info te vinden over al die tools. Je zult het dus vooral moeten proberen of even om je heen moeten vragen wat anderen gebruiken. Ik noem er een paar (geef affiliate links):
- Later: Deze gebruik zelf. Heel blij mee, ook vanwege statistieken, de linkin.bio-link en de visuele planner, mogelijkheid om een reactie met hashtags klaar te zetten, etc.
- Buffer: niet speciaal gemaakt voor Instagram maar dat is ook een voordeel misschien? Schijnt nu ook ‘grid preview’ te hebben, dus een visuele planner voor je Instagram feed.
- Planoly: hoor ik goede dingen over. Focus op Instagram en Pinterest. Sterk gericht op visuele planning, minder diepgaande analytics dan bijv Later of Iconosquare.
- Iconosquare: ook begonnen als Instagramplanner, nu ook focus op Facebook. Schijnt geweldige analytics en rapportage te hebben, ook rondom hashtags. Zelf nooit geprobeerd. Anders dan de andere tools is er geen gratis versie (misschien wel een trial?).
- Hootsuite: oude getrouwe voor social media planners. Niet specifiek gericht op Instagram.
- Facebook Creator Studio: Facebook heeft een eigen planningstool, de Creator Studio. Veel gebruikers rapporteren wel doorlopend problemen. Maar wie weet wat het voordeel is van het gebruiken van Facebook’s eigen tool?!
- Sked Social: nieuwe tool, specifiek voor Instagram. Hoor ik goede dingen over, zelf nooit geprobeerd. Lijkt een heel complete tool te zijn, ook gericht op het managen van reacties en DM’s en het bekijken van uitgebreide statistieken.
- Agora Pulse: volgens mij vooral interessant als je veel social media accounts beheert, beetje een grootgebruiker tool. Wel veel enthousiaste geluiden. In pricing een stuk duurder dan de rest (maar ook mogelijkheden om veel social media accounts te koppelen, waar je bij andere tools al snel moet bijbetalen).
Wat in het geval van Instagram fijn is, is een visuele planner waarbij je je ‘grid’ (je overzicht van posts) in een keer ziet. Bij Later ziet dat er zo uit:
Het fijne is dat je in een oogopslag ziet hoe je content verdeeld is. Hoe serieuzer je je Instagramplan neemt en hoe meer je met rubrieken werkt, hoe handiger het is om alles in een oogopslag terug te zien. En als je in tegenstelling tot mijn eigen account wél goed let op hoe je grid er uit ziet, is het helemaal belangrijk om zo’n visuele planner te hebben. In de lijst met tools die hierboven staat zie je een aantal tools staan die sterk visueel zijn, vaak omdat ze vanuit Instagramplanning begonnen zijn.
Ook fijn (vind ik): een goede desktop app is belangrijker dan een goede mobiele app. Op een desktop werken om alles in te plannen en de teksten te schrijven werkt over het algemeen een stuk handiger en sneller dan via je mobiele telefoon, is mijn ervaring.
Tot slot: Instagram stories kun je niet automatisch laten plaatsen. Instagram wil dat niet. Als er een tool is die stelt dat te kunnen, heb je te maken met een tool die iets doet dat tegen de richtlijnen van Instagram is en je mogelijk kan komen te staan op het blokkeren van je account. De API van Instagram, de verbinding tussen Instagram waarmee die tools verbinding maken met Instagram’s website, staat het automatisch plannen van stories gewoon niet toe. Wel kun je in veel tools de stories inplannen zodat je ze klaar hebt staan. Je krijgt dan een reminder om ze te plaatsen, downloadt ze, en uploadt ze vervolgens live naar Instagram.
Don’t post & ghost: plaats je berichten nooit automatisch
Bij al dat plannen en automatisch plaatsen van berichten wil ik sowieso een kanttekening zetten: ik raad je ten zeerste af om je instellingen op ‘automatisch’ te zetten en je berichten automatisch te laten plaatsen. Dat heeft een belangrijke reden. Namelijk dat je dan vaak niet meer op zit te letten, niet hebt gezien dat een bericht is geplaatst en dat je vervolgens ook niet tijdig op eventuele reacties reageert.
Zoals je misschien weet over social media bereik is het voor het algoritme belangrijk om direct signalen te krijgen dat een bericht ‘het goed doet’, oftewel dat de eerste paar mensen die het te zien krijgen positief reageren. Bijvoorbeeld door een reactie achter te laten of je een DM te sturen.
Nog beter voor het algoritme is jouw reactie op die reacties. Je kunt dus niet alleen je enthousiaste volger blij maken met een snelle reactie op hun reactie, maar ook het algoritme. En daarmee vergroot je je bereik.
Er gaan zelfs verhalen rond dat Instagram doorheeft dat je de app zelf nooit gebruikt en daarom je account een plaatsje lager rankt. Maar of dat waar is … geen idee. Belangrijker is dat je lastig in de gaten kunt houden wat er op Instagram gebeurt als je er nooit bent.
Het gevaar van automatisch platen plaatsen van berichten is dat ze live gaan en reacties krijgen zonder dat je ze ziet en dus zonder dat je reageert. ‘Don’t post & ghost’, dus. En dat is heel lastig als je je berichten automatisch laat plaatsen.
Je Instagramplan is een kwestie van rubrieken, planning en tools
Als je meer wilt bereiken op Instagram, zul je voldoende vaak berichten en/of stories moeten plaatsen. Ik zou uitgaan van minimaal drie keer per week, maar 4 of 5 keer zou ook goed zijn. Het liefst met nog 1 of 2 keer per week wat leuke stories. Dat is best veel dus. Eigenlijk niet te doen als je dat iedere dag opnieuw moet gaan verzinnen en maken.
De beste strategie is dan ook een combinatie van gepland en spontaan (als je meer van spontaan houdt althans). Bedenk je rubrieken en ga aan de slag met de invulling daarvan. Verzamel de nodige afbeeldingen of video’s en schrijf de teksten. Zet ze in je ‘media library’ in je planningstool en ga af en toe zitten om alles te plannen.
Reken maar dat het je groei in bereik en in volgers ten goede zal komen! En mocht je hulp nodig hebben of inspiratie zoeken: in mijn online workshop Instagram voor bedrijven krijg je beiden en ga je met een aantal ideeën, hashtags en goede rubrieken naar huis (virtueel dan!).
Vragen? Stel ze hieronder of stuur een DM.
Nog meer tips? In mijn podcast geef ik je er 5. Luister ze hieronder of in je favoriete Podcast app (‘Elja denkt door’, aflevering 3).
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
charlotte zegt
HI TOFFE BLOG ! mega inspirerend.