Ge#%*]^

Ik luister de laatste tijd naar een podcast van een Canadees marketingbedrijf.

Ik weet niet precies wat ze doen (“Vind je het lastig om je bedrijf naar de volgende groeispurt te brengen? Wij helpen ondernemers als jij …”). Blabla growth blabla marketing. Zoiets. Ik weet verder alleen dat ze zich op startups richten. Want daarom interviewen ze die voor hun podcast.

Ik ben gaan luisteren vanwege hun aflevering met de oprichtster van Canva.com. Superinspirerend om te horen. Ook wel eens leuk, een vrouw die een waanzinnig krachtige app ontwikkelt en daar een fantastisch bedrijf omheen bouwt. Je kunt haar verhaal ook gewoon ergens lezen, zoals hier.

Anyway, ik ben nu geabonneerd op de podcast. Dus ik kom telkens nieuwe afleveringen tegen.

Helaas zijn het allemaal blablabla-verhalen.

Vandaag luisterde ik naar een ondernemer die vertelde dat zijn bedrijf dit jaar 20 miljoen omzet zou hebben. [maar hoeveel winst! dat vroeg je je direct af he? Ik ook! blijf lezen] En dat met maar 26 miljoen aan investeringen door de geweldige mensen van investeringsbedrijf XYZ (da’s relatief heel weinig, gezien het succes van zijn bedrijf, zei hij er bij.).

En, voegde hij er aan toe, ‘we’re capabable of turning a profit.”

Ehm.

We zijn allemaal “capable of turning a profit”. Maar ja. Doe het maar eens he?

Hoe hij zo ver gekomen was, vroeg de interviewer. “Ik ben altijd een ondernemer geweest.”, zei hij. Om vervolgens te vertellen dat hij 12 jaar bij een krant had gewerkt.

?

Bij een krant kun je ook hele ondernemende dingen doen. Maar ‘ondernemer zijn’, mwah. Ik weet niet hoor. In loondienst.

Toen hij klaar was voor de volgende stap, werd hij ‘entrepreneur in residence’ bij de aardige mensen van investeringsmaatschappij XYZ.

Ik weet niet wat dat is, ‘entrepreneur in residence’. Dat je een interne start-up bent, of zo. En dat je veel goede ideeën hebt, denk ik.

Zijn huidige bedrijf is tenslotte een succes.

Want het heeft de mogelijkheid om winst te maken.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Christianantwoord
19 januari 2017 om 11:56

Herkenbaar verhaal en ik heb ook wel enige aversie tegen dit soort borstklopperij. Met andermans geld iets opzetten en het vervolgens niet winstgevend weten te krijgen. Gelukkig begint de start-up hype wat af te nemen, want naar mijn mening moet je zelf al snel de broek kunnen ophouden.

Elja Daaeantwoord
20 januari 2017 om 11:18
– Antwoord aan: Christian

Hoi Christian! *zwaait*. Precies wat jij zegt. Aan de anderen kant: ik weet wel dat er dingen zijn die tijd nodig hebben. Zoals technologie of onderzoek naar dingen die het leven beter maken. En dat het goed is dat er investeerders vertrouwen in hebben en in willen investeren, omdat dat soort ontwikkelingen veel geld kosten voordat ze geld gaan opleveren. Maar van veel ‘start-ups’ vraag je je toch af of ze niet gewoon geld moeten verdienen …?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.