Hierboven zie je de uitslag van de Facebook update die ik afgelopen weekend heb gepromoot. Voor 4 euro. Van de week heb ik beschreven hoe, wat, waarom en de voorlopige resultaten.
Vandaag zie je het resultaat van mijn facebook advertentie experiment.
Dit is het totaal aantal likes etc.:
Hier zie je het resultaat duidelijker:
In het tweede plaatje zie je dat die ene ‘share’ van mij, 2 likes heeft opgeleverd. Dat is niet heel onlogisch: de pagina is van mij dus mijn vrienden en familie (o.a. mijn broer :)) zijn zo aardig om iets wat van mij is en door mij gedeeld wordt te liken.
Wat je niet ziet, is hoeveel nieuwe likes het mijn pagina heeft opgeleverd.
Maar de update en de promotie hebben me wel degelijk een aantal nieuwe pagina likes opgeleverd:
- Op de dag van de update (toen nog zonder promotie) had ik 4 nieuwe likes
- Op de eerste dag van de promotie: 0 nieuwe likes
- Op de tweede dag van de promotie (en de dag van mijn uitgebreide blogartikel over mijn advertentie-experiment!): 4 nieuwe likes
- Op de laatste dag van de promotie: 1 nieuwe like
Conclusies over het promoten van updates op Facebook
Ik weet niet of we dit breder kunnen trekken. Maar dit is wat ik weer heb geleerd of bevestigd gekregen:
- Het begint bij goede content. Je ziet heel duidelijk in de resultaten, dat je goede content nodig hebt als basis voor promotie;
- Het effect van een gesponsorde update zit hem niet alleen in de directe resultaten, maar ook in de indirecte (hoger organisch bereik, meer likes op je pagina);
- Shares zijn de meest waardevolle vorm van interactie, omdat ze je bereik enorm doen toenemen. Maar mensen updates laten delen zonder met ‘share & win’-acties te werken, is lastig; en
- Alle comments op de update stammen van voor de promotie.
Nu eens broeden op een ander experiment…suggesties welkom!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie