Facebook update promoten: uitslag

facebook update promoten 2Hierboven zie je de uitslag van de Facebook update die ik afgelopen weekend heb gepromoot. Voor 4 euro. Van de week heb ik beschreven hoe, wat, waarom en de voorlopige resultaten.

Vandaag zie je het resultaat van mijn facebook advertentie experiment.

Dit is het totaal aantal likes etc.:

facebook update promoten resultaten

Hier zie je het resultaat duidelijker:

facebook update promoten resultaten

In het tweede plaatje zie je dat die ene ‘share’ van mij, 2 likes heeft opgeleverd. Dat is niet heel onlogisch: de pagina is van mij dus mijn vrienden en familie (o.a. mijn broer :)) zijn zo aardig om iets wat van mij is en door mij gedeeld wordt te liken.

Wat je niet ziet, is hoeveel nieuwe likes het mijn pagina heeft opgeleverd.

Maar de update en de promotie hebben me wel degelijk een aantal nieuwe pagina likes opgeleverd:

  • Op de dag van de update (toen nog zonder promotie) had ik 4 nieuwe likes
  • Op de eerste dag van de promotie: 0 nieuwe likes
  • Op de tweede dag van de promotie (en de dag van mijn uitgebreide blogartikel over mijn advertentie-experiment!): 4 nieuwe likes
  • Op de laatste dag van de promotie: 1 nieuwe like

Conclusies over het promoten van updates op Facebook

Ik weet niet of we dit breder kunnen trekken. Maar dit is wat ik weer heb geleerd of bevestigd gekregen:

  1. Het begint bij goede content. Je ziet heel duidelijk in de resultaten, dat je goede content nodig hebt als basis voor promotie;
  2. Het effect van een gesponsorde update zit hem niet alleen in de directe resultaten, maar ook in de indirecte (hoger organisch bereik, meer likes op je pagina);
  3. Shares zijn de meest waardevolle vorm van interactie, omdat ze je bereik enorm doen toenemen. Maar mensen updates laten delen zonder met ‘share & win’-acties te werken, is lastig; en
  4. Alle comments op de update stammen van voor de promotie.

Nu eens broeden op een ander experiment…suggesties welkom!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.