De groei van Snapchat in Nederland neemt af, las ik. Reden tot zorg, aldus de media. Argument om de beursgang van het moederbedrijf, Snap Inc, onzin te vinden en te bestempelen als ‘opgeblazen’. Bewijs dat het zinloos is om nog te investeren in een account op dat platform.
Het zal je niet verbazen dat ik het er niet mee eens ben.
Dat groei afneemt wil namelijk niet zeggen dat er geen groei ís.
Of dat minder mensen iedere maand een app installeren wil niet zeggen dat niemand dat doet.
En wat het vooral niet betekent is dat niemand het gebruikt. Dat het geen waarde toevoegt voor de mensen die er dagelijks te vinden zijn. Dat nieuwe gebruikers de enige indicatie zijn van succes.
Het is, vind ik, ironisch, dat de mensen die vinden dat die beursgang een bubbel is en de waardering van het moederbedrijf opgeblazen, dezelfde mensen zijn die blijven praten over afnemende groei als het aantal installaties van een app afneemt van 67% naar 40%.
Het lijkt wel alsof we het bedrijf het succes niet gunnen. Alsof we blij zijn om te lezen dat we er als merken en bedrijven niets mee hoeven (phew! we snapten er toch al niets van). En het is me steeds duidelijker dat de generatiekloof (de leeftijd van gebruikers vs de leeftijd van de marketeers, analysten en adviseurs die we in de media horen) een probleem is.
Groei is niet alles. Een grote groep actieve gebruikers met een duidelijk profiel en een duidelijke behoefte, wél.
Ik blijf een gelover, mensen. Go snapchat!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Ximaar zegt
De beursfiguren zijn al jaren geschift. Bij nieuwe media denken ze alleen aan ledengroei. Als die hoog is en versnelt moet je instappen. Naar andere indicatoren wordt vrijwel niet gekeken. Typisch bubble-gedrag.
http://gerritdejager.nl/wp-content/uploads/2017/03/BIBU02_040317JOHN.png
Elja Daae zegt
haha, mooie cartoon. Ik geloof wel in Snapchat, maar die beurswaarde?! Zo onlogisch allemaal.