Waarom groei niet alles is (over de beursgang van Snapchat)

lijsttrekker en partijen op snapchatDe groei van Snapchat in Nederland neemt af, las ik. Reden tot zorg, aldus de media. Argument om de beursgang van het moederbedrijf, Snap Inc, onzin te vinden en te bestempelen als ‘opgeblazen’. Bewijs dat het zinloos is om nog te investeren in een account op dat platform.

Het zal je niet verbazen dat ik het er niet mee eens ben.

Dat groei afneemt wil namelijk niet zeggen dat er geen groei ís.

Of dat minder mensen iedere maand een app installeren wil niet zeggen dat niemand dat doet.

En wat het vooral niet betekent is dat niemand het gebruikt. Dat het geen waarde toevoegt voor de mensen die er dagelijks te vinden zijn. Dat nieuwe gebruikers de enige indicatie zijn van succes.

Het is, vind ik, ironisch, dat de mensen die vinden dat die beursgang een bubbel is en de waardering van het moederbedrijf opgeblazen, dezelfde mensen zijn die blijven praten over afnemende groei als het aantal installaties van een app afneemt van 67% naar 40%.

Het lijkt wel alsof we het bedrijf het succes niet gunnen. Alsof we blij zijn om te lezen dat we er als merken en bedrijven niets mee hoeven (phew! we snapten er toch al niets van). En het is me steeds duidelijker dat de generatiekloof (de leeftijd van gebruikers vs de leeftijd van de marketeers, analysten en adviseurs die we in de media horen) een probleem is.

Groei is niet alles. Een grote groep actieve gebruikers met een duidelijk profiel en een duidelijke behoefte, wél.

Ik blijf een gelover, mensen. Go snapchat!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Ximaarantwoord
4 maart 2017 om 09:50

De beursfiguren zijn al jaren geschift. Bij nieuwe media denken ze alleen aan ledengroei. Als die hoog is en versnelt moet je instappen. Naar andere indicatoren wordt vrijwel niet gekeken. Typisch bubble-gedrag.

http://gerritdejager.nl/wp-content/uploads/2017/03/BIBU02_040317JOHN.png

Elja Daaeantwoord
6 maart 2017 om 08:14
– Antwoord aan: Ximaar

haha, mooie cartoon. Ik geloof wel in Snapchat, maar die beurswaarde?! Zo onlogisch allemaal.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.