Ik ben een instagramstudent. Jawel.
Ik studeer Instagrammarketing.
Ik doe dat een beetje stiekem, moet ik zeggen. Hoewel ik me al heel wat theoriën heb gevormd en iemand zelfs heb aangeboden om er een workshop over te geven (hij heeft een, eh, locatie te vermarketen en locaties doen het goed op Instagram), heb ik het stil gehouden.
Ik schaam me een beetje he. Want ik heb ook een tijdje een haatrelatie met Instagram gehad. En mijn mooie gebruikersnaam in de prullebak gegooid. Tsja. Soms moet je activistisch zijn. (hier is mijn nieuwe)
Maar goed: Instagrammarketing dus.
Het is zo leuk om te zien wat bedrijven doen op Instagram. Wat ze zelf doen en wat ze niet doen, wat ze door influencers laten doen. Het is een beetje als in de blogwereld, maar dan anders. Meer het Wilde Westen.
Zo lijkt het er toch sterk op dat bedrijven zich niet geroepen voelen om door te geven dat iets gesponsord is. En dat influencers (lees: bloggers) dat ook niet nodig vinden.
Als je doorklikt bij schijnbaar commerciële, gesponsorde updates zie je vaak wel wat kritische comments. Maar, zoals eigenlijk gewoonte lijkt te zijn bij veel bedrijven op instagram, die worden lekker genegeerd. Een stuk makkelijker dan Twitter dus. Meer zoals op Facebook (waar bedrijven ook moeite lijken te hebben om gewoon te reageren op comments).
En dat ondanks het feit dat er zulke strakke, strenge regels voor beginnen te komen in de VS (en de meeste topinstagrammers die ik volg, althans de echt commerciële, Amerikaans zijn).
Het is een dubieus verhaal. Maar ja, het Wilde Westen was voor pioniers. En er valt nog ontzettend veel te pionieren op Instagram, wat commercie betreft.
Marketing op instagram is: pionieren
Je kunt acties houden waarbij mensen niet eens iets hoeven te winnen. Het delen (regrammen) van hun foto is al voldoende.
Je kunt automatisch regrammen (delen, reposten), ook al is dit een beetje op het randje.
Je kunt mentionen.
Je kunt iets met hashtags doen.
Je kunt heel veel doen met beeld, op verrassende manieren.
Je kunt tekst gebruiken in je beeld.
Je kunt iets doen met events.
Je kunt zorgen dat je op je locatie een instagrammable plek hebt waar instagrammers graag foto’s maken.
Je kunt je foto-archief inzetten.
Je kunt (heel belangrijk) iets doen met geotagging, inchecken en gekke locaties toevoegen aan je foto.
Je kunt anderen jouw platform, jouw bereik bieden.
Mogelijkheden te over, voor avonturiers.
Als jullie in mijn fotobestand zouden kunnen kijken zou je screenshot na screenshot vinden van leuke, slimme, niet zo handige, doordachte, gevaarlijke, dubieuze, ethisch onverantwoorde instagrams.
Enfin.
Ik blijf nog even doorbroeden.
Het Wilde Westen!
Het heeft me altijd getrokken.
PS Als je me zoekt: ik zit dus hier. Lekker te instagrammen.
- Ik schrijf nog steeds - 1 december 2023
- Verliefd op je AI - 24 oktober 2023
- Blog je nog? - 2 oktober 2023
Ook een haatrelatie gehad met Instagram, en eigenlijk nog steeds. Maar omdat ik daar een aantal fotografen wil blijven volgen, recent mijn bijna ingeslapen account @robertkruyskamp weer gereanimeerd. Voor mij is het vooral spijtig dat het niet (meer) zo draait om boeiende fotografie, maar dat Instagram het zoveelste kanaal is geworden waar mensen en bedrijven zichzelf willen/moeten verkopen. Jij vindt het interessant, ik vind het eerlijk gezegd heel vermoeiend.
Ja, dat is wel waar he? Ik vind het vooral vermoeiend dat je nooit weet of een account commercieel is of niet. Het voelt toch anders, hoe mooi ook de foto, als er commerciële belangen achter zitten. Ik wil graag de context begrijpen. Neemt niet weg dat er zo ontzettend veel moois te vinden is, gemaakt door gewone mensen zoals jij en ik!