Succes op Facebook. Het is nogal een uitdaging, he? De grote Facebookuitdaging. Net als alle andere social media platformen moet je van goede huize komen om er echt succes te hebben.
Niet je wieg
En met ‘van goede huize komen’ bedoel ik dat je er hard voor moet werken. Want laten we eerlijk zijn: waar je wieg stond maakt niet meer echt uit. 🙂 Of je bereid bent je best te doen, wel.
Je moet de regels kennen. Dingen uit durven proberen. De resultaten en statistieken in de gaten houden. Leren van wat je eerder gedaan hebt.
Je moet zorgen voor mooie afbeeldingen. Je moet aan de slag met video (liefst live).
Je moet begrijpen wat mensen leuk vinden.
Je moet kunnen concurreren met de baby’s, vakanties, nieuwe banen en politieke statements die de vrienden en familie van je doelgroep in hun timeline gooien.
En je moet proberen om de tekst bij je update te beperken tot 50 tekens.
minder eigenlijk
50 tekens! Dat is ongeveer zo lang als deze twee zinnen.
Iedere keer neem ik mezelf voor dat ik ga proberen om mijn Facebookpagina te gebruiken om te experimenteren. Om te zien wat werkt. Om te begrijpen wat mijn eigen doelgroep leuk vind. Maar hier is het probleem:
ik heb niet echt een doelgroep
ik ben niet altijd bereid de tijd te investeren.
tijd is geld, eh succes
En als je het goed wil doen op Facebook MOET je tijd investeren. Nadenken over wat je plaatst en waarom en voor wie. Nadenken over de afbeeldingen of video die je erbij gaat stoppen. Weten wat je doet.
- Yogamatje - 20 mei 2023
- Aiiiiiiiiiii - 11 mei 2023
- Anoniem bloggen bestaat straks niet meer echt - 3 april 2023
En wat vind je van korte blogposts op een eigen website in de zelfde verhouding zoals jij hier omschrijft, maar dan met een korte omschrijving, foto en URL op Facebook.
Zo verwijs je mensen door naar je eigen plek op het internet waar ze meer content van jou kunnen vinden. Doordat regelmatig toen kreeg je zo dan meer aandacht op je website?
Het kan werken. Maar het punt is steeds meer dat mensen in het platform willen blijven waar ze zich bevinden. Ze kiezen er voor om een app te openen en daar tijd door te brengen. Dat je ze doorstuurt naar Facebook, wie heeft daar voordeel van? Zij of jij? Ik denk dat het er steeds meer naar toe gaat dat mensen jouw content willen consumeren op het platform waar ze tijd doorbrengen, in de vorm en met de context die past bij dat specifieke platform.