Toen ik ging werken, bij KPN, kreeg ik uit mijn assessment veel moois terug (ik kreeg de baan). Maar er was ook negatieve feedback: ik had geen creativiteit getoond. Ik geloof dat het om het rollenspel ging, maar weet het niet zeker. Misschien was het een overall impressie, weet ik ook niet meer.
Creativiteit heeft vele vormen
Zo’n opmerking kun je heel lang met je meedragen. Heel lang dacht ik dan ook dat ik dat niet was, creatief. Maar als ik het zo bekijk komt al mijn werk juist neer op creativiteit.
Creativiteit wordt natuurlijk vaak uitgelegd als het kunnen maken van kunstvoorwerpen. In ieder geval het creëren van dingen die we kunnen horen, zien, aanraken of ruiken.
Maar – zie ik nu – creatief zijn is ook het zien van kansen en mogelijkheden, het ontdekken van nieuwe wegen naar je doel, het hebben van ideeën over hoe dingen ook of anders kunnen. En dat kan ik toevallig wel degelijk. Er zit wel iets van ‘nieuw’ in creatief zijn, maar het hoeft niet perse nieuw te zijn voor de hele wereld. Het kan ook alleen nieuw zijn voor jou. Of voor jouw bedrijf.
Als ondernemer kom je tenslotte niet ver zonder een flinke dosis creativiteit. Je moet niet alleen het idee krijgen voor je bedrijf, maar ook blijven veranderen.
Creativiteit: durven veranderen van richting
Ik hoorde vandaag een mooi verhaal toen ik een t-shirt aan het kopen was voor mijn zoontje Jamie in een winkel bij mij in de buurt. Het is een kinderkledingboutique met prachtige, vrij dure, merken. Ik zou er normaal niet zo snel kopen maar ik ben me via Facebook totaal verbonden gaan voelen met de zaak en de eigenaresse (waarover een andere keer meer).
Ik kocht een t-shirt (zie plaatje, voor jullie info, de A en de I zijn de landmark buildings van Chicago, de Hancock Tower en de Sears Tower) van het merk nat&helens. Als je naar hun site gaat, zie je een boodschap: de winkel is gesloten.
Het was een boutique met kinderkleding, allemaal organic. De winkel heeft het niet gered zoals er te lezen valt.
Maar, moet de eigenaresse gedacht hebben, ik heb wel een goed zicht op de kinderkledingboutiques van Chicago en omgeving. En ik weet veel van wat mensen leuk vinden om te kopen. En ik geloof in organic. En ik ken mijn markt. En ik weet iets van het ontwerpen en laten maken van kleding.
En nu liggen haar t-shirts in de winkels waarmee ze vroeger concurreerde of in ieder geval hoogstwaarschijnlijk een klantenkring mee deelde!
Creativiteit is meer dan kwasten en verf
Ik weet natuurlijk niet wat erachter zit. Ik ken de dame in kwestie niet. Ik weet niet hoe haar zaak liep en wat ze van plan is. Op haar fanpagina zie je alleen het t-shirt dat ik vandaag ook kocht.
Maar het is een prachtig voorbeeld van creatief denken. Het ene pad leidt niet tot wat je voor ogen had. Maar misschien kun je met dezelfde ingrediënten een ander pad creëren voor jezelf. Een nieuwe vorm in het leven roepen voor jouw inhoud. De dingen behouden waar je goed in bent (en liefst ook: gelukkig van wordt). Je netwerk, je talenten, je naam, je merk, je kennis. En die mengen tot een nieuw concept.
Creativiteit is belangrijk als ondernemer. En iedereen kan creatief (leren) zijn. Ook zonder kwasten en verf.
- Vrij zijn van verandering - 26 maart 2025
- Blog of column? Over wat je wel en niet mag bloggen van jezelf - 24 maart 2025
- Raar - 23 maart 2025
hi Elja,
Zoveel vormen en oordelen over creativiteit inderdaad. Ik zie het nu als toegepaste kunst en het kan ook heel goed niet met de handen gedaan worden;-)
Precies zoals je schrijft: met bestaande ingrediënten tot een nieuwe of ideale vorm komen.
Heel waardevol, want hoeveel mensen kunnen dat echt (terwijl verandering of hervorming pure noodzaak is, wordt of blijft)?