Creatief bloggen: #blogpraat 15 november 2010
‘Creatief bloggen’ was het onderwerp van twitterchat blogpraat vorige week. En al snel kwam de vraag wat nu eigenlijk ‘creatief’ bloggen is – is bloggen niet altijd creatief? Het gaat toch om iets dat je creëert?
Toch werd al snel duidelijk dat het best mogelijk is om on-creatief te bloggen. Bijvoorbeeld door alleen content van andere blogs te kopiëren (en naar de oorspronkelijke auteur te verwijzen).
Maar echt creatief bloggen is toch iets anders, denk ik. Het heeft te maken met dingen anders doen dan anderen. Af en toe van stijl te veranderen. Andere media te gebruiken. Een andere insteek te kiezen. Je te onderscheiden. Of het echt creatief is, weet ik niet, maar hieronder een aantal manieren om het een keer anders dan anders te doen.
Wees creatief (en vind nieuwe bloginspiratie) door:
- Een audioblog te maken (voorbeeld: 1 minuut)
- Een videoblog te gebruiken (voorbeeld: Erno Hannink)
- Te provoceren (niet echt mijn ding…geen goede voorbeelden van)
- Je gevoelens te delen (voorbeeld: John Knappers doet dat heel mooi en authentiek)
- Heel weinig tekst te gebruiken. Of juist heel veel. (voorbeeld: haiku blog)
- Een ander perspectief te gebruiken (voorbeeld: zoals Martin Bril dat deed)
- Een video te maken waarin je een toneelstuk opvoert om je lezer/kijker iets duidelijk te maken (zoals bijvoorbeeld hier, maar zie ook de andere gekkigheid van hubspot hier).
- Een gast te laten bloggen (voorbeeld: elders op dit blog)
- Een bekend iemand te interviewen (voorbeeld: the next web interviewt Dave Olson)
- Te microbloggen (voorbeeld: MinimalSwitch, gemaakt met tumblr)
- Te fotobloggen (voorbeeld: Mommers Ontwerp)
- Een lijstje van favoriete websites/apps/how-to’s/tips te publiceren (voorbeeld: dit artikel 😉 )
- Een enquête te houden (voorbeeld: op Facebook, via Twitter of gewoon via WordPress of Blogger widgets)
- Het gewoon heel anders te doen (voorbeeld: IamPaddy, met dank aan @PattyGolstein)
- Samen met je lezers een artikel te schrijven, bij wijze van cocreatie (voorbeeld: startingbusiness.nl)
- Een verslag schrijven van een congres waar je naar toe bent geweest (voorbeeld: Frankwatching)
- Een boek, product of film te reviewen (- al dan niet met affiliate link!)
- Een rubriek in het leven te roepen (voorbeeld: ‘blogspot’ van marvindereuver.nl)
- Af te wisselen. Van video naar audio, van mening naar review (voorbeeld: de melodiefabriek)
- Andere stijlvormen te kiezen. Gedichten. Liedjes. Of verhalen zonder hoofdletters (voorbeeld: alle dagen italie)
Is er een overeenkomst tussen de voorbeelden? Ja – het zijn bijna allemaal blogs van mensen die ik ken of volg – en die ik inspirerend vind, die me aan het denken zetten over mijn eigen blog. Of over hele andere dingen…
————update————
24/11/10: Kwam deze week een paar mooie voorbeelden tegen. Dus als aanvulling:
- Provocerend: zie dit stuk over wat een twitterprofiel zegt over de gebruiker
- Persoonlijk: een paar van de mooiste artikelen die ik gelezen heb, van John Knappers, van Henk-Jan Winkeldermaat en van Chantal Straver.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Chris Rommers zegt
… maar lijstjes blijven evergreens 😉 Leuke post weer Elja. Eén van mijn favoriete 'anders dan anders' blogger is Dave Lorrez, van http://www.e-tail.be/blog. Valt enigszin in de categorie “confronterend”. Beetje arrogant, beetje brutaal, bepaald geen taalpurist maar kan dat ook allemaal maken omdat hij verschrikkelijk veel van alles wat met online te maken heeft. Welkome afwisseling op de vele brave bloggers in deze wereld. Dus dat is misschien een goeie nr. 21: Kies een echt afwijkende tone-of-voice.
Danny Verhoeven zegt
Interessant artikel Elja! Veel inspiratievolle voorbeelden.
Btw; Bedankt voor het opnemen van een link naar mijn blog.
Elja zegt
Graag gedaan 😉 Ik moet eigenlijk jou en de rest bedanken voor wat jullie doen – zonder jullie ook geen goede voorbeelden!
Suzanne Geurts zegt
Leuke lijst met ideeen! Misschien nog een suggestie: een stelling opperen of een oproep voor ideeen. En dat hypen in bijv. een LinkedIn-group of andere sites waar je doelgroep komt. Krijg je erg veel input en leuke reacties op, is mijn eraring! En weer input voor een volgend, samenvattend blogje. Ook een ideetje: een soort estafette-interview. Ik heb dat op mijn blog http://www.bladenatelier.nl onder de noemer Smaakmakers: vakgenoten geven elkaar 'de pen door' en reageren op 3 of 4 inspirerende vragen. Zie tag. Hij is een tijdje ingedut geweest, maar een paar weken geleden heb ik weer iemand benaderd en ga ik 'm weer nieuw leven inblazen.
Elja zegt
Goed idee, zo’n estafette! Misschien ook maar eens overwegen…