Weet je wat het verschil is tussen een succesvolle snapchat account en een onsuccesvolle?
Hetzelfde als het verschil tussen een succesvolle social media account en eentje waar niets gebeurt. Of een blog dat werkt en een blog dat niets doet. En een goede Facebookpagina vol comments, reacties en engagement en eentje waar niets gebeurt.
He verschil zit hem in de mensen achter die accounts. Het contenttalent.
Dat is nergens beter zichtbaar dan op Snapchat.
Ik was vandaag in gesprek met iemand die de Snapchat account voor een groot merk beheert. De snappers zitten op afstand en mijn gesprekspartner coördineert en evalueert en monitoort en reageert op berichten.
Het punt is dat hij werkt met YouTubers. En niet alle YouTubers begrijpen Snapchat. Want gek genoeg moet je zelfs onder de YouTubers maar net het talent treffen dat het medium Snapchat begrijpt en leuk vindt.
Dat is natuurlijk niet nieuw, dat het draait om talent.
Maar Snapchat heeft weer een schepje bovenop de talentbehoefte gedaan.
Snapchat vraagt hele andere contentmakers.
Hij of zij moet creatief zijn, grappig, authentiek, vermakelijk. Hij of zij moet dingen doen die leuk zijn om te volgen, maar ook bezig zijn met degene die de verhalen bekijkt. En de mogelijkheden begrijpen. En weten hoe je in een aantal snaps een verhaal vertelt. En begrijpen hoe het totaalplaatje er uit ziet.
En, heel belangrijk, hij of zij moet bereid zijn zichzelf te laten zien. Dat durft niet iedereen. Want op Snapchat is er geen edit.
Als je dat combineert met iemand met verstand van marketing (dat mag ook een tweede persoon zijn), heb je een gouden formule.
Maar je moet dat talent maar net vinden.
Het punt is, als je het gevonden hebt, is het relatief goedkoop. En aangezien Snapchat nu nog in de fase zit waarin je met organisch bereik ver kunt komen, is het de moeite waard dat talent te zoeken.
Want contenttalent heeft geen dure apparatuur nodig. Of heel veel resources. Als je ze een beetje faciliteert, zorgt dat ze de juiste smart phone hebben en ze de ruimte geeft, misschien zorgt dat ze een interessante reis kunnen maken of op een interessante locatie kunnen zijn, hebben ze genoeg.
In de praktijk betekent dat voor bedrijven dat ze op zoek moeten naar talent binnen en buiten hun organisatie. En dat ze slim met dat talent moeten samenwerken (dat is niet makkelijk, weten mijn gesprekspartner en ik inmiddels uit ervaring).
Contenttalent. All you need.
Simpel. 🙂
PS De afbeelding is een foto van de Snapchattrofeeënkast van Marc (Snapchat: marcspendel). Da’s nou een contenttalent. En dat zonder opzet!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie