Content is de name of the game – ook voor tuinwinkels

 
 
img_3116-1.jpg

Nog even over die zoektocht naar een schuurtje en een hek. Daar leer je veel van, zo’n zoektocht, als online marketing je werk is. 

Want dan zie je hoe weinig bedrijven begrijpen hoe je niche content kunt gebruiken om klanten te trekken.

Hoe weinig bedrijven de kracht van content überhaupt begrijpen.

Hoe weinig bedrijven begrijpen dat mensen helpen leidt tot nieuwe klanten.

Kijk:

Ik ben al een tijd op zoek naar goede voorbeelden van kleine tuinen. En naar informatie over tuinhuisjes. En over hekken.

Je zou denken dat het een belangrijke niche is, online. Er zijn zo veel mensen met tuinen. Zo veel tuinliefhebbers. En zelfs mensen die niet van tuinieren houden kopen bladen over tuinieren en ‘buiten leven’.

Maar echte informatie is niet echt te vinden.

Althans, niet de informatie zoals ik die zoek. Duidelijk. Stappenplannen. Duidelijke voorbeelden. Uitleg. Diepgang. Transparantie. Diepe content, met links om verder te klikken en meer te leren.

Misschien ligt het aan mijn zoekmachine. 

Misschien komt het doordat bedrijven en experts niet door het algoritme weten heen te breken.

Maar ook op websites van grote tuinwinkels is de informatie summier.

De blogs op die sites zijn commercieel en weinig diepgaand. Artikelen als deze zijn een aardige poging. 

Maar er staan geen afbeeldingen bij en geen aanwijzingen, ik kan nergens op doorklikken, ik krijg geen tips over plukgroenten of plaatjes van hoe het er uit ziet, zo’n druif tegen de schutting. Hoe ik van mijn kleine tuin een moestuintje maak. Etc., etc., etc.

Content creëren is niet zo lastig, zou je denken.

Een onderwerp als tuinen en tuinieren leent zich perfect voor online content. Video’s, how-to’s, enthousiasmerende voorbeelden, inspiratie, gastbloggers met mooie tuinen, stap-voor-stap instructies, vergelijkingen, 10 ideeën voor opbergruimte in je tuin. 

(Als iemand dit gaat doen, dan – hint – graag een uitleg van het verschil tussen tuinkasten, tuinhuisjes, blokhutten etc en waar je ze kunt zien en kopen!)

img_3114.jpgJe hebt niet veel nodig. Weekje content maken. Slimme tekstschrijver met verstand van zaken. Paar gastbloggers. Paar video-rapportages.

Hoeft niet veel te kosten. Kwestie van plannen en goed voorbereiden. 

Even werk en je kunt eenvoudig scoren, online.

Als ik in de tuinbusiness zat, zou ik het wel weten …

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

De tuinschuursaga – Elja Daaeantwoord
17 april 2016 om 22:32

[…] gingen ons online oriënteren. Meerdere avonden. We kwamen uit op een schuur van bedrijf […]

Kitty Kilianantwoord
4 april 2016 om 08:08

Ja, dat klopt. Doen ze inderdaad heel slecht. Paar landingpages maken.. Las deze week dat mensen hun vijvers wegdoen en tuinhuisjes nemen – minder onderhoud – dus het is een giga groeimarkt ook nog.

Ik vermoed dat ze weinig kennis hebben in die grote bouw- en tuinketens en vooral dozen schuiven. In elk geval is er veel te weinig personeel.Dus dan wordt online informatie geven de vervanger van mensen die je ter plekke goed helpen. Ik geloof dat de Gamma wel allerlei handige bouwaanwijzingen enzo heeft op zijn site.

Elja Daaeantwoord
4 april 2016 om 21:57
– Antwoord aan: Kitty Kilian

Misschien had ik naar de gamma moeten gaan. Pfff. Je zou denken dat het barst van de kansen…

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.