Bordenmarketing

musquechurchAiaiai, wat is het toeristisch, Cappadocië. Dat is ook de reden dat wij er zijn, uiteraard: zoveel mooie dingen te zien, ongelofelijk. Maar dat betekent ook dat de busladingen met medetoeristen voor en achter je rijden en lopen en klimmen.

Waar toeristen zijn, zijn opportunities. De ballonvaartbedrijven, de hotels, de tour operators, de restaurants, de scooterverhuurbedrijven, de theetentjes, de saptentjes, de kebabtentjes, de pidetentjes, de souvenirtentjes, de … zijn in overvloed aanwezig. Het geeft een idee van hoe het hier in de zomer uit ziet. Een beetje druk, vermoed ik.

Maar het is ook gaaf, vind ik. Het is een mini-economie, een micro-economie. Er zijn slimme ondernemers, handige producenten, vriendelijke restaurateurs. Ondernemers die het internet goed weten te benutten maar vooral ondernemers die perfect begrijpen hoe marketing lokaal in zijn werk gaat.

cartDat is het leuke van marketing rondom plekken. Hoe vinden mensen je, ter plekke? Ik zie niemand zoeken op zijn telefoon. Dus hoe?

Borden, mensen. Zonder borden kan niemand je vinden. Uithangborden, reclameborden, borden langs de web of het pad, borden met namen, borden met prijzen, borden met foto’s van producten. Borden die elkaar opvolgen (lekkere pistachenoten, nog 500 meter! nog 400 meter voor walnoten! noten! amandelen! allerhande noten! Nog 100 meter!).

Foto’s om aan te geven HIER IS OOK EEN ONDERGRONDSE STAD (daar had ik een foto van moeten nemen, het was in een klein dorpje, off the beaten track, en het zag er niet zo heel eh gladjes uit allemaal). Of: “PS! HIER OOK EEN KERK!”. Die zie je ook veel.

Het probleem is, een bordje “pshierisookeenkleinkerkjehoor” levert niets op, he? Dus dan valt er ook niets te verdienen. Zo’n bord staat pal bij de ingang naar ons hotel. Ik denk dat het een van de rotsgebouwen achter het hotel is, maar ja, duidelijk is anders. En niemand lijkt echt te zitten wachten op mensen die over het terrein gaan lopen.

castletopDe marketing-P van plek, in de praktijk. Als je je stalletje OP het kasteel parkeert (foto rechts), weet je zeker dat je business hebt. Net als wanneer je je stalletje VOOR de ingang vestigt (foto verderop). Of NAAST de attractie. Een A-locatie telt.

Betrouwbaarheid is ook belangrijk, natuurlijk. En verleidingstactieken. En het juiste aanbod. En slimme marketing en zo.

Maar ja. Als we geen recommendations hebben van Google, de hotelier of de reisgids, dan komt het er toch op aan he? Borden.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Investeren in geluk – Invest in happyness » Draak van een mens ben ik soms – bemoeizucht en Cappadocieantwoord
17 oktober 2013 om 08:56

[…] in Cappadocie Turkije wel geschikt zijn voor kleine kinderen, dook ik nieuwsgierig digiland in om haar blog te lezen over haar ervaringen in dat gebied waar ik zeer goede herinneringen heb liggen. Zij woont […]

Carolien Geurtsenantwoord
17 oktober 2013 om 07:30

🙂 ik ben hier te dicht op, te veel bij betrokken, merk ik al lezend,
Ben zelf zowel hostess als gids geweest in Turkije, en ook in Cappadocie, en zeker tegenwoordig kan op de bonnefooi reizen absoluut nog wel, dank zij internet n beetje, maar locaal ter plekke inderdaad, kun je kaf maar moeilijk van koren onderscheiden. Als je dan naar zo’n waanzinnig mooi gebied als Cappadocië gaat met zoveel echt bijzondere grotkerken, Frescos, ondergrondse steden, natuur die overweldigend is, en heerlijke restaurantjes, dan zou ik daarvoor altijd aanraden om met een betrouwbare Local agency in zee te gaan, zeker met kinderen. Maar wie weet wil ik de beauty van het gebied wel aan iedereen opdringen hoor,
maar omdat het voor de meeste mensen zo’ n once in a Life timer is, wil sjofinistische ikke dan ook dat ze, je, jullie, iedere bezoeker, het onderste uit de kan krijgen wat betreft accomodatie, en dan bedoel ik niet luxe maar zo authentiek en betroywbaar mogelijk, en wat betreft bezienswaardigheden en authenticiteit off the track 🙂
Best value for money so to speak.
Ik weet weer waar mijn hart ligt 🙂
en ik hoop dat jullie het heerlijk hebben!

Elja Daaeantwoord
19 oktober 2013 om 20:07
– Antwoord aan: Carolien Geurtsen

Tsja. Wij hebben toch gewoon genoten, op onze eigen manier, in ons eigen ritme. We doen de dingen altijd graag op onze manier. En met kleine kinderen wil je toch een beetje flexibel blijven. Vaak is het juist heerlijk om geen vol programma te hebben. Dan kun je nog eens rustig een uurtje gadeslaan hoe de bussen aankomen en uitladen en weer inladen, gezeten op het enige terrasje dat er te vinden is of juist een van de vele.
We hebben genoten van de mooie omgeving en heel veel gezien en verbaasd gestaan, kortom, een heerlijke tijd gehad!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.