Ik moet iets opbiechten. Ik schaam me er een beetje voor. Ik weet ook dat sommige mensen hier boos om zullen worden. Sorry, alvast.
Hier komt het: ik verwijder regelmatig connecties van LinkedIn vanwege de reacties die ze nalaten op andermans berichten. Zo. Dat is er uit!
Dat komt omdat ik gek word van die berichten in mijn feed in de trant van ‘reageer met X om Y te krijgen’ in mijn LinkedInfeed. Comment bait of engagement bait. Ik heb er geen zin in en ik blokkeer en verwijder waar nodig om erger te voorkomen.
De beste manier om reactie te krijgen op LinkedIn
Ik begrijp dat het een goede marketingstunt is, om mensen iets waardevols te beloven en het alleen aan ze te sturen als ze een of ander stom woord onder je bericht zetten. Vandaag was het gouden woord ‘SYSTEEM’ (“Ik geef je gratis mijn systeem waarmee ik in 4 uur tijd content voor 2 maanden maak. Vorig jaar leverde dit me +9 miljoen impressies op”.)
Mensen uit mijn directe netwerk plaatsen zelden zelf dit soort berichten, dus ze komen mijn LinkedInfeed in via andere eerstegraadsconnecties. Daarom kijk ik altijd even wie degene was die dat woord invulde en dat hele bericht mijn feed in stuurde.
Vaak zijn het mensen die ik niet goed ken. Vandaag was het iemand met wie ik kennelijk in 2019 geconnect was en die ik verder niet kende. Dat was makkelijk.
En soms vind ik mensen gewoon leuk, dus dan wordt het ‘ontvolgen’. Iets minder radicaal.
Overigens zijn het altijd ondernemers/zzp’ers en vrijwel nooit overheidscollega’s, die ik deze reacties zie achterlaten. Kennelijk wordt deze tactiek vooral gebruikt door mensen die zzp’ers als doelgroep hebben.
Als het je echt om de ander ging
Is het hard van me? Jazeker. Ik begrijp het meestal heel goed, want de beloftes zijn groots. Lastig om te weerstaan.
En het lijkt niet zo kwalijk. Het heeft bijna iets nobels om je kennis zo gratis ter beschikking te stellen.
Maar het heet niet voor niets ‘conentmarketing’.
Als he ter echt om te doen was om mensen te helpen met je kennis, zou je het niet zo doen. Dan zou je die waardevolle kennis op een hele andere manier aanbieden op LinkedIn. Bijvoorbeeld zo:
- Zet je download in een LinkedInbericht
Je zou je hele waardevolle contentkalender, automatiseringssysteem of werkplan gewoon als PDF op LinkedIn kunnen zetten. Dan kan iedereen het direct downloaden. Dat doet sollicitatie- en arbeidsmarktexpert Aaltje Vincent vaak. Kijk maar hier. - Vraag mensen om met je te connecten
Als je echt graag meer connecties en potentiële klanten wil hebben, zou je mensen in je bericht ook gewoon kunnen vragen om even een connectieverzoekje te sturen en eventueel in een berichtje aan te geven wat je voor ze kunt doen. Dat moet je uiteindelijk toch doen, als je ze iets wilt sturen.
Ik snap dat mensen dat niet willen, want ze willen het bereik dat het gevolg is van al die comments op je bericht.
En waarom werkt het zo goed?
Omdat LinkedIn het prima vindt.
LinkedIn heeft belang bij dit soort berichten
Ik had begrepen dat LinkedIn een einde zou maken aan het belonen van berichten met veel reacties van 1 woord. Er wordt in ieder geval al heel lang over geklaagd door gebruikers die er niets van moeten hebben. Maar het werkt nog steeds heel goed, getuige mijn LinkedInfeed.
En dat is eigenlijk ook wel logisch. De irritatie van gebruikers die geen zin hebben in dat soort berichten, valt in het niet bij wat dit soort spam LinkedIn oplevert.
Want laten we eerlijk zijn; hoe meer bereik, hoe meer interactie; hoe meer interactie, hoe meer engagement; hoe meer engagement hoe hoe beter voor LinkedIn. Vanuit het perspectief van LinkedIn is zo’n reactie van 1 woord en het connectieverzoekje dat er op volgt een signaal dat mensen iets hebben gezien dat ze interessant vinden, dat ze bereid zijn te reageren (zo snel doen mensen dat niet) en dat er steeds meer connecties ontstaan. Goed voor de betrokkenheid van mensen bij LinkedIn.
De andere reden om dit niet te doen
Ik gun ondernemers hun bereik en hun succes. Natuurlijk! Ik was er lang zelf een. Alleen hoop ik dat die zelfde ondernemers goed blijven letten op de ethische grenzen.
Want ik weet niet of jullie het herkennen, maar vaak hebben deze bait-berichten ook een sterke angstmarketingcomponent. Ik heb vaker over ‘angstmarketing’ geschreven op dit blog, een term die ik zelf heb verzonnen om aan te geven wat de hook is waar al deze marketing om draait: angst.
Angst dat je niet mee kunt komen, angst dat je niet genoeg verdient, angst dat anderen het beter doen, angst dat je het niet goed genoeg doet, en angst om iets te missen. Angst dat je niet goed genoeg bent, niet slim genoeg, niet succesvol genoeg.
Angst is het allerbeste, allersuccesvolste haakje dat een marketeer kan gebruiken om mensen binnen te hengelen. Het lijkt onschuldig om mensen te beloven dat je ze succesvoller kunt laten zijn. Maar door dat te doen, spreek je mensen tegelijkertijd aan op de andere kant van de medialle: de angst dat ze niet succesvol genoeg zijn.
Verwijderen lucht op
Mensen realiseren zich niet dat hun reactie zichtbaar is voor een gedeelte van hun netwerk, denk ik. Het is net als met mensen die reageren onder politiek-georienteerde berichten: het geeft je zakelijke netwerk een beeld van je.
Het is ook lastig om al die leuke gratis dingen te weerstaan. De belofte is verleidelijk. En ze zijn vast heel waardevol. Althans, dat hoop ik.
Tenslotte geef je er mogelijk waardevolle contacten voor op.
186/1000
- Motto, versie 2.0 - 27 september 2025
- Bekentenis - 25 september 2025
- Blog over wat je meemaakt – ook als je het nog niet publiceert - 24 september 2025
Ontdek meer van Elja Daae
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Herkenbaar. Al heb ik het iets drastische aangepakt, ook omdat ik die hele LinkedIn timeline een soort net ietsje beleefder broertje van de algo-giftige Facebook tijdslijn ging vinden. Kortom, ik heb iedereen ontvolgd, en heb een lege timeline. Terug naar LinkedIn 2005-style, een zichzelf updatende rolodex. Als ik nieuwsgierig ben hoe het met iemand gaat, of wat die persoon momenteel doet of interessant vind, navigeer ik er wel even heen. Zoals wanneer ik die persoon later in de week ga ontmoeten.
Gelukkig😀 ik had het al snel even gecheckt.
En ik zal me nog wat meer inhouden qua ‘goud’ ’tool’ ‘slapen’ en ‘rust’.
Nee joh, als het voor jouw business werkt moet je het gewoon doen. Maar ik behoud me het recht voor om neit mee te doen 😀
Zulke nietszeggende berichten zijn het. Reageer met x en zorg wel dat we een connectie zijn want dan kan je y sturen. En is y echt waardevol? Ik durf het sterk te betwijfelen. Ze leren dit van de zelfbenoemde influencers, van goeroes die vaak zichzelf tot expert hebben uitgeroepen (ik ken er zelfs één die al haar tips van zo’n goeroe-site haalt en met iets andere woorden deelt als dé waarheid).
Ik vroeg een zo’n ‘expert’ waarom hij niet gewoon de link deelde, het bestand zou te groot zijn… dan deel je toch een link? ‘Dat vindt LinkedIn niet leuk’. Z’n mailinglijst groeit hard op deze manier.
Tuurlijk trapte ik in het begin ook in die gratis e-books, maar al snel snapte ik hoe het werkte: gebruik een groot lettertype en schrijf wat toch al overal op het internet te vinden is. Lang geleden had ik nog een businesscoach: ‘je moet echt een e-book als weggever maken!’ nou ik dacht het niet. Nooit gedaan.
Een héél enkele keer plaats ik wel een opmerking bij een bericht, omdat het me raakt, omdat ik hoop dat de auteur of diegene waarover hij/zij schrijft misschien door iemand uit mijn netwerk geholpen of gevonden kan worden. Sommige berichten lopen echter echt de spuigaten uit. Het lijkt soms een woning-zoekplatform.
Ik reageer ook gewoon hoor, als ik dat nuttig vind voor diegene of voor mijn netwerk. Maar niet op dat soort berichten. Het is inderdaad een oude truc en het werkt. LEven en laten leven: ik vind het prima maar ik wil het niet in mijn feed. Zo simpel is het. En ik heb geen idee of het echt waardevolle documenten zijn. Soms klinkt het zo mooi … te mooi om waar te zijn bijna. Ik neem aan dat het inmiddels nog makkelijker is om ze te maken, want ChatGPT doet het voor je in een minuut. je kunt feitelijk het hele proces automatiseren.
Interessant van die persoon die je kent die alles van andere herschrijft. Ik vraag me af wat er gebeurt als ze echt het werk moet doen.
Ik prikkel af en toe, zo van ‘goh, waar vind je die informatie toch?’ en regelmatig trapt ze erin en geeft weer de bron vrij. Maar ik volg die bron zelf toevallig ook af en toe (voor herkenning)…
Interessant. Ach ja. Whatever works?!
Ik doe dat ook, groot gelijk.
Stttt. Het maakt mensen vast boos als ze het weten!
Ai, dat doe ik wel eens al probeer ik het zoveel mogelijk te beperken omdat ik het zelf ook superstorm vind om eerst een woord te delen en dan pas iets te ontvangen. Alleen het werkt wel. Ik hoop dat je mij nog niet hebt verwijderd…
Nee! We zijn nog geconnect 🙂