
Als iemand overlijdt, ontstaat een enorme administratieve rompslomp. Die extra stom is, omdat de mensen die er mee te maken krijgen in het beste geval aan het rouwen zijn en in het slechtste geval achterblijven met financiële problemen.
Het is dan ook gek om te ervaren hoe verschillende organisaties hier mee om gaan.
De ABNAMRO is fijn, punctueel, stuurt mails en brieven, heel communicatief. Denk bijvoorbeeld aan de verklaring van het saldo op de datum van overlijden, die je dan weer nodig hebt voor de overlijdensinkomstenaangifte (of hoe het ook heet: de belastingaangifte).
Terwijl de andere bank waar ik mee te maken heb niet communiceert. Er schijnt een brief te zijn verstuurd die ik niet ontvangen heb. Verder zie en hoor ik niets.
Zo is het ook met overheidsdiensten. De Belastingdienst en de RDW sturen vriendelijke brieven. Maar een andere niet nader te noemen dienst heeft inmiddels al een boete van 9 euro opgelegd omdat ik na verschillende brieven de rekening van 131 euro nog niet had betaald.
Dat kwam omdat er geen geld op de rekening van mijn moeder stond en ik aan het wachten ben op de afhandeling van alles. Tot die tijd liep alles via de nabestaandendesk en dat leidde tot een beetje chaos: wat is nou wel en niet betaald? Wat staat er nog op? Wat komt er nog binnen?
Om toegang te krijgen tot de rekening moest ik eerst weer wachten op de verklaring van erfrecht, die wat voeten in de aarde had.
De eerste aanmaning kwam binnen de 3 maanden na overlijden, geloof ik. Terwijl ik begreep dat je sowieso als achterblijvers 4 maanden de tijd hoort te krijgen. Maar misschien klopt dat niet? Ik zou het eens uit moeten zoeken.
Het zou een interessante uitdaging zijn, voor sommige organisaties: hoe kun je zo’n goede dienstverlener worden dat je nabestaanden supergoed helpt? Mooie test van je ‘administratieve excellence’. En met als resultaat een schare dankbare, loyale klanten.
168/1000
- Democratische kunst - 14 november 2025
- De AI bubbel - 13 november 2025
- Geen idee - 12 november 2025
Ontdek meer van Elja Daae
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Er zou een richtlijn moeten zijn waar iedere instantie, bank of wat dan ook, zich aan te houden heeft. Is het niet zo dat de belastingaangifte binnen 6 maanden moet, maar je wel uitstel kunt krijgen? Dat meen ik me te herinneren.
En iedere medewerker, van welk bedrijf, bank of overheidsinstantie moet verplicht een training empathie volgen, mét herhalingslessen.
Helemaal eens…..