Ik zie wat gekke dingen voorbij komen her en der, de laatste tijd. Op het gebied van marketing.
Tegenover eindeloze reeksen tweets over hoe goed het allemaal gaat, hoe succesvol iedereen is, bij hoeveel geweldige leuke klanten men zit, etc.,
zie ik dingen als:
Mensen (waaronder je hele LinkedIn-bestand) ongevraagd op je mailinglijst zetten.
Emailadressen van je nieuwsbriefbestand aan een derde partij geven.
Een hashtag gebruiken die naar jou zelf of naar je eigen product verwijst, in de veronderstelling dat mensen die dan ook gaan gebruiken.
Mensen die minder invloedrijk zijn en dan jij bent en die kritiek hebben op iets dat je doet, en plein public afserveren.
Steeds meer spam: via de DM op Twitter, via LinkedIn messages, in LinkedIn Groups, in Facebook Groups, emailnieuwsbrieven waarvan de frequentie een hoge irritatiefactor heeft…
Oppassen geblazen
Ik zie dat als tekenen aan de wand. Grenzen die overschreden worden. En dat doe je niet, als het je goed gaat, lijkt me. Dan is dat niet nodig.
Zelf denk ik dat het heel veel ondernemers en vooral ZZP-ers het moeilijk hebben, ondanks al die tweets over het geweldige succes dat veel mensen schijnen te hebben.
De druk neemt toe, dat is mij in ieder geval duidelijk. We krijgen het allemaal moeilijker, vooral degenen onder ons die niet in loondienst zijn en hard moeten knokken voor nieuwe klanten.
Logisch dat we allemaal zoekende zijn. Zoekende naar manieren om toch geld te blijven verdienen.
Zaken doen nieuwe stijl en oude stijl?
Zoals benoemd werd in een presentatie die ik van de week zag (ergens in vorige post een link…): de economische situatie is here to stay, dus wen er maar aan.
Interessant uitgangspunt: als het blijft zoals het nu is, wat betekent dat voor hoe we zaken doen? Voor onze toekomst? Voor de manier waarop we klanten werven? Wat willen die klanten? Hoe spelen we daar op in?
Ik heb niet de antwoorden, hoor. Zaken doen nieuwe stijl lijkt me niet: dingen doen die niet helemaal kunnen. Maar meer dingen doen zodat je elkaar helpt, transparant bent, en zo… ??
Niemand is altijd maar succesvol, maar je hoopt op voldoende succes om het goed te hebben. Ik wou dat we allemaal voldoende hadden en lekker konden leven zonder stress en angst.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Emile Oude Wolbers zegt
Wat een sterke, essentiële vraag. Ja. Ja, wat als alles zo blijft. Wat als we geen geld meer hoeven te verdienen wanneer doordringt dat het geen effectief ruilmiddel meer is en contraproductief is geworden?
Ik merk dat voor veel menen het antwoord op de vraag geen antwoord is met een positieve uitkomst. Er nog eens over geborreld merk ik bij mezelf dat ik wel blij kan worden: wat als alles zo blijft? Ik (wij) ben weer aan het bouwen, opkrabbelen en weet dat het alleen nog maar beter kan worden.
Je zult de vraag maar gesteld krijgen 😉 Dank je daarvoor.
Elja Daae zegt
Ik merk dat ik anders begin te kijken naar dingen, zoals consumeren en altijd maar kopen. Gewoon als tijdsverdrijf. Of te veel cadeautjes geven met Sinterklaas en Kerst. Ik ben blij met wat ik heb, heb niets nodig. Goed uitgangspunt.
Ook blij dat jij aan opkrabbelen bent!!
Dit is trouwens die video, erg inspirerend vond ik het http://vimeo.com/punkmedia/review/54471805/f130df5792, want die vraag komt van de spreker, niet van mij!
lindakwakernaat zegt
Zoals gewoonlijk weer mooi neergezet!
van afkattten word je nooit wijzer allen armer ..
Elja Daae zegt
Je weet wel waar ik het over had! Ik merk dat ik het lastig vind om mensen echt aan te spreken en dus ook op te komen voor andere mensen 🙂 Maar net mijn leven gebeterd door een paar mensen gewoon te emailen en suggestie te doen…!
Barbera Venema zegt
Dat kon nog wel eens leuke gesprekken opleveren, je vraag “wat als het blijft zoals het nu is?” Ik denk dat ik m af en toe eens ga stellen!
Elja Daae zegt
Thanks Barbera! Voor mezelf (maar ik moet eerlijk zeggen dat het ons financieel heel goed gaat) merk ik dat het voldoende is, zo. Dat ik blij ben met wat we hebben. Ik was laatst op bezoek bij iemand met een huis…je hebt nog nooit zoiets gezien. Het was als in een film. Een sprookje. Een huis, niet alleen prachtig, maar ook heel gastvrij, gericht op entertainen, feesten, gastvrijheid. En hoe mooi ik het ook vond, hoe gaaf het was, toch dacht ik: dit zie ik voor mezelf niet als droom.
Ik ga mezelf die vraag ook vaker stellen.
Heerlijk gevoel!!
Martine Bakx ARTOEK zegt
En toch, eerlijk duurt het langst. Van lastig vallen naar gevonden worden zoals @evlems dat zo prachtig zegt.
Elja Daae zegt
Hartgrondig eens. Mensen gaan de waarheid vroeg of laat zien en vraagtekens zitten. Heel mooi stuk van Else vond ik dit: http://www.elsekramer.nl/weblog/2012/12/7/brief-aan-alle-linkedin-spammers.html. Over hoe je het wél kunt aanpakken.