Gisteren was ik via Google op zoek naar een populair artikel op mijn eigen blog. Soms gaat dat sneller dan als ik via mijn blog ga zoeken, dus vandaar. Iemand in mijn Facebookgroep schreef dat ze het niet begreep dus ik wilde even kijken hoe het zat. En wat bleek: mijn artikel was de featured snippet in Google. Maar dat kwam niet zo maar.
Schreef ik van de week nog een heel stuk over het belang van bloggen, ook als je succes hebt op social media, gisteren kon ik het maar weer eens bewijzen. Terwijl mijn social media volgers me helemaal niet echt kennen als blogger, is het verreweg het belangrijkste stuk van mijn content en daarmee van mijn online imago.
Het was ook niet voor niets dat een Facebookvolger die bezig was met een vraag over Instagram mijn artikel bovenaan vond. OK, ik wist niet dat het een featured snippet was. Maar ik wist al heel lang dat ik moest proberen om zo’n featured snippet te worden. En ik doe ook al heel lang mijn best om te begrijpen wat er nodig is om dat te worden.
Weliswaar zijn er mensen die featured snippets niet handig vinden, omdat ze meteen antwoord geven en mensen soms niet meer door klikken. Maar ik denk dat veel mensen juist wel doorklikken omdat ze meer informatie zoeken. En blij zijn dat ze het vinden.
Ik vermoed zelfs dat de langzame maar gestage groei van mijn e-maillijst voor een groot deel uit dat ene artikel komt.
Een hoge positie in Google is echt handig
Maar er zijn meer artikelen op dit blog die in de top 3 staan in Google. Van de week nog vond een journaliste die ik notabene volg op Twitter (zij mij niet :)) me vanwege een artikel dat ik jaren terug schreef over nieuwe vrienden maken. Omdat ze zag dat ik ook nog eens verstand had van social media, was de match snel gemaakt. Haar artikel voor Metro lees je hier.
En, niet onbelangrijk, vorige week kreeg ik vraag na vraag over een training Instagram. Zo veel dat ik besloot om er een paar te organiseren op open inschrijving.
In alledrie de gevallen kwamen mensen op mijn spoor door dit blog. En hoewel ik natuurlijk eigenlijk een hobbyblogger ben, is het feit dat ze me vinden niet toevallig. Er zit veel moeite, tijd en denkwerk in dit blog.
Tien dingen die ik doe om dit blog te laten groeien (via Google)
Wat doe ik allemaal, om dit blog te laten groeien? Ontzettend veel.
1 Veel bloggen
Hoewel mijn blog wat stiller is geworden de afgelopen twee jaar, heb ik 6 jaar lang iedere dag geblogd. En de afgelopen twee jaar veel moeite gestoken in een paar grote artikelen. En ja: het gaat tellen. Kwaliteit is belangrijk, maar kwantiteit net zo zeer.
2 Bloggen over de dingen die je doelgroep wil weten
Hoewel ik mag bloggen over wat ik wil, inclusief mijn expatbestaan, heb ik heel veel geblogd over dingen die mijn doelgroep (mensen die zakelijk bezig zijn met social media) wil weten. Ik heb altijd een hele lijst aan onderwerpen klaar liggen..
3 De diepte in gaan
Als ik zelf iets wil weten, ben ik blij als iemand het op een blog ergens echt uitlegt aan me. Ik houd niet van clickbait, halfslachtige artikelen vol zoekwoorden die feitelijk niets zeggen. Dus als ik besluit iets te behandelen, ga ik de diepte in. Ver de diepte in, soms.
4 Letten op de details
Als je me zou kennen, wist je dat ik niet zo van de details ben. Ik ga liever snel en verbeter achteraf. Maar dat neemt niet weg dat ik de dingen GOED doe. Ik steek veel tijd in screenshots en andere afbeeldingen, bijvoorbeeld. En geef ze de juiste namen. Voor Google & voor mensen.
5 Resultaten blijven analyseren
Je moet er van houden, maar dat is voor mij zo: analytics. De reden dat ik nog niet over ben naar een privacy-vriendelijk alternatief is dat ik zo dol ben op die cijfertjes. Ik download ze iedere maand en check mijn positie op kernwoorden via Google Search Console. Nerdig. Maar ook nuttig.
6 Aanpassen en verbeteren als hobby
Ik vind niets leuker dan kansen vinden in mijn blog. Artikelen die te laag ranken aanvullen en verbeteren. Kijken of ik iets kan aanvullen gezien ontwikkelingen. Zoeken naar manieren om bestaande artikelen hoger te laten scoren. Ik zei al: nerd. Lekker fröbelen met content! Heerlijk.
7 Blijven leren hoe het werkt
De online wereld verandert doorlopend. Gelukkig volg ik slimme mensen op o.a. LinkedIn die artikelen delen waar ik dan weer van leer. En me af en toe een boek geven over SEO 🙂 yay! De wil om te blijven leren is essentieel als alles zo snel verandert.
8 Gebruik slimme tools
Ik heb helaas onvoldoende budget om echt vet te investeren in tools en advies. Maar ik heb wel een gratis maandabonnement genomen op SEMrush en me helemaal gek geoptimaliseerd. Ik ben ook gebruiker van Google Analytics en Search Console. En natuurlijk Yoast, de wordpress plugin.
9 Tijd investeren
Ik weet niet precies hoeveel ik bezig ben met mijn website. De laatste jaren minder dan daarvoor, maar nog steeds regelmatig. Iets opbouwen kost tijd. Het gaat allemaal niet vanzelf. Niet de content, maar ook niet het proces daarvoor (bedenken) en daarna (het echte optimaliseren).
10 Je moet het leuk vinden
Eigenlijk komt het toch hier op neer: je moet het leuk vinden. Tijd investeren, content maken, nieuwe dingen leren, blijven analyseren en verbeteren, ideeën opdoen, reageren op vragen – als je het niet leuk vindt, wordt het niets. Want dan investeer je gewoon onvoldoende tijd en energie.
Het kan altijd beter
Als ik iets NIET goed doe, is het het promoten van de artikelen op dit blog via social media. Ik denk er zelden aan en ik heb er vaak ook geen zin in. Ik vind het helemaal niet leuk om telkens links te gaan delen op social media. Saai. Bah. Beetje promoterig ook, houd ik niet van.
Dus het kan altijd beter.
Ik zou ook eens aan de slag moeten met formats om de content die hier staat te ‘recyclen’ op mijn social kanalen. Maar ergens blijven het voor mij gescheiden werelden, mijn blogs en mijn socials.
Er blijft altijd wel weer iets nieuws om over te schrijven. En er blijft altijd iets te verbeteren.
Gelukkig maar. Anders was mijn hobby over. 🙂
- Schrik - 19 januari 2025
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
Geef een reactie