Vandaag heb ik twee mensen aan de telefoon gehad die bij mij uitkwamen vanwege dit blog. Een is een potentiële opdrachtgever. En de ander een bijna-potentiële opdrachtgever. Het animo voor bloggen voor bedrijven is nogal afgenomen, de afgelopen jaren. Maar dat is een verkeerde beslissing. Een blog blijft een geweldige investering.
Wie dit blog al langer volgt, weet dat ik niet blog voor business. Ik blog omdat ik het leuk vind om kennis te delen. En mensen die graag schrijven en kennis delen hebben mazzel in deze wereld van online zoekverkeer.
Ik heb even gekeken hoe oud de blogs waren waarop mijn telefoongespreksgenoten waren geland, vanuit Google (altijd goed om even te vragen hoe mensen je hebben gevonden). Eentje was uit midden 2020. En de ander is uit 2011.
Het artikel uit 2020 schreef ik omdat de deelnemers van een in company workshop me aan het denken zetten, weet ik nog. Hun vraag was zo slim en zo belangrijk. En ik had er nog nooit over nagedacht. Maar ik wist precies wat ze bedoelden want het onderwerp was iets dat al langer in mijn hoofd zat. Ik schreef er meteen een artikel over, om mijn gedachten op een rijtje te krijgen.
Die andere, die oude, daar was F. verbaasd over. Het is niet een onderwerp waar ik nog veel mee bezig ben. Waarom ik daar zo goed op scoor, vroeg hij zich af?
Ik weet het niet precies. Het is gaat wel over een niche-term. En het artikel geeft uitleg over de term, met hulp van allerlei externe bronnen. Wat ook meehelpt, is dat ik het drie jaar geleden en twee jaar geleden heb herlezen en heb geupdate. Ik ben ook 10 (!) jaar ouder geworden, he. En wijzer. Wat ook fijn is aan dat oude artikel is dat het draait om een zoekwoord dat je alleen intypt als je iets wil weten over dat onderwerp. En het onderwerp is op zichzelf al een onderzoeksonderwerp.
(ik houd het een beetje mysterieus :))
Twee superleuke gesprekken. Eentje levert waarschijnlijk een opdracht op, de ander leverde iemand anders bijna een opdracht op.
Ongelofelijk.
Het is niet zo dat ik iedere dag mensen aan de telefoon heb, hoor. Maar het laat wel zien dat een blog ongelofelijk waardevol kan zijn. Want los van de mensen die bellen, help je gewoon heel veel mensen met zo’n blog. In mijn geval tienduizenden per maand (30.000 page views de afgelopen maand! OK OK dat zijn niet allemaal unieke bezoekers. Dus misschien is ’tienduizenden een beetje overdreven.) Dat is niet niets.
Al die jaren en jaren en jaren werk, al die blogs, al die moeite die ik doe om oude artikelen te updaten en bij te werken, het zorgen voor links naar andere relevante artikelen … het levert uiteindelijk zoveel op. Hoe tof is dat?
Een blog heeft zin.
Je zou vandaag nog moeten beginnen! Want niemand anders neemt die moeite … 🙂
PS: heb je geen plek voor een blog op je bedrijfswebsite? Sinds kort kun je ook bloggen op de bedrijfspagina op LinkedIn. Misschien een goede optie?
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Het zoete Hongaarse leven zegt
Mooi artikel!
Ik vind een BLOG vaak wat persoonlijker dan social media posts. Je krijgt hier de kans om meer diepgang en achtergrondinformatie te delen (die je dan prima kunt linken met je social media of nieuwsbrief). Ze vullen elkaar prima aan wat mij betreft.
Voor bedrijven is een BLOG ook belangrijk om vertrouwen te wekken. In je BLOG leren ‘klanten’ je beter kennen en komen in contact door het stellen van vragen of plaatsen van een opmerking.
Bam! Interactie.
Voor mezelf vind ik het ook fijn om mijn gedachten op een rij te zetten in een BLOG. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat ik door mijn eigen BLOG aan het bladeren ben en artikelen van een paar jaar geleden ga zitten redigeren 😉
Elja Daae zegt
ja doe ik ook! Ik pas artikelen vaak aan, vooral omdat ze vaak gaan over hoe je dingen moet doen op social media. Beetje updaten kan dan geen kwaad. Helemaal eens, een blog schept gewoon vertrouwen. Hopelijk terecht 🙂
Peet zegt
Wat goed! Ik ervaar hetzelfde trouwens. Ik krijg ook nog steeds belletjes van nieuwe klanten die mijn bedrijf via mijn blog hebben gevonden. Ook oude(re) blogartikelen, en zelfs nu ik al een jaar ofzo niet meer blog. Jeetje, ik zou toch weer moeten beginnen 😉
Andere vraag: hoeveel ‘zin’ heeft bloggen als persoon nog in deze tijden? Nu alle lezers eigenlijk allemaal op social media actief zijn? Stel dat je een persoonlijk (niche- of hobby-)blog hebt, zou je dat alleen op social media moeten delen/zetten? Of klikken meer mensen nog daadwerkelijk door om artikelen te lezen op een blog en is social media dan alleen de ‘etalage’?
Elja Daae zegt
Bloggen blijft leuk. En jij publiceert ook veel op social media, dus waarom zou je een iets uitgebreidere versie van die posts niet gewoon bloggen? Het hoeven niet allemaal artikelen van 1000 woorden zijn lijkt me.
En je vraag: wat een goede en moeilijke vraag. Volgens mij hangt het erg af van de band die social media volgers met je hebben. Als je schrijft over dingen waar ze enorm veel interesse in hebben of misschien zelfs instructies voor nodig hebben (zoals bijvoorbeeld bij jou, de instructies voor journaling) en waarvan duidelijk is dat je meer tekst/beeld nodig hebt dan je op social media kwijt kunt, dan kunnen social media berichten best verkeer opbrengen.
Aan de andere kant wordt het steeds lastiger om verkeer te krijgen uit social media. Links delen op Facebook is, met uitzondering misschien van nieuwsberichten, leidt niet meer zo snel tot clicks en verkeer.
De reden dat ik zelf blog – even los van dat ik het nog steeds leuk vind – is dat ik weet dat mijn site goed rankt in Google en dat ik net als jij verkeer en zelfs klanten krijg uit mijn artikelen.
Ik denk dat het wel goed is om bijvoorbeeld ook een nieuwsbrief te gebruiken, of een subcribe-to-this-blog knop, zodat de mensen die écht interesse hebben ook die links te lezen krijgen.
Bloggen heeft zeker nog zin, maar proberen om lezers te krijgen via social media, dat is wel echt een heel ander spel geworden de afgelopen jaren.