Eindelijk, eindelijk, eindelijk: je kunt nu bloggen op je bedrijfspagina op LinkedIn! Bij het schrijven van een bericht vind je nu ook de mogelijkheid van ‘artikel’. En natuurlijk hoef je deze mogelijkheid niet te gebruiken voor ‘blogs’. Je kunt er alles van maken. Artikelen publiceren schept mogelijkheden.
Wat is een artikel op LinkedIn en wat is het voordeel?
‘Artikel schrijven’ is nu een van de opties als je een bericht publiceert op je LinkedIn bedrijfspagina, naast ‘Foto’, ‘Video’, en ‘Enquete’. Voor je persoonlijke profiel was die mogelijkheid er al veel langer.
Een artikel is een blog: een pagina op het internet waar je een langere tekst met foto’s en andere visuele mogelijkheden kwijt kunt. Waar een bericht een klein stukje van een webpagina is binnen LinkedIn, heeft een artikel ook een duidelijke eigen URL. Anders dan LinkedInberichten, zijn artikelen wél vindbaar in Google.
Maar belangrijk is dat een artikel je veel meer ruimte en meer mogelijkheden geeft dan je hebt in een gewoon bericht. Waar een gewoon LinkedInbericht op je bedrijfspagina maximaal 700 tekens mag zijn, is er nauwelijks een limiet aan artikelen. Nou ja: 120.000 tekens, volgens de overlevering (ik weet niet of iemand dat ooit gehaald heeft).
Anders dan in berichten kun je in een artikel bovendien:
- Foto’s gebruiken in alle formaten en zo veel als je wilt op de manier die je wilt
- Video’s, tweets, Instagram posts, podcastafleveringen embedden
- Tekst hyperlinken (dit dus)
- Opmaak toevoegen: maak je tekst leesbaarder met koppen (headers), bullet lists, quotes, etc.
Wat in een bericht wel kan en in een artikel niet, is het taggen van LinkedInprofielen en -pagina’s. Door een link toe te voegen omzeil je dat, al zal de persoon in kwestie dan geen notificatie krijgen. Door hem of haar (of hen) te taggen in het bericht bij publicatie, ondervang je dat. Hetzelfde geldt voor hashtags: die werken alleen in berichten en niet in artikelen.
Hoe publiceer je een artikel en waar komt het te staan?
Je kunt op twee manieren een artikel publiceren op je bedrijfspagina. Als je vanaf je persoonlijke profiel een bericht schrijft en op ‘Artikel schrijven’ klikt, krijg je de optie om te kiezen tussen je profiel of de bedrijfspagina’s die je beheert:
Ook op de bedrijfspagina zelf is nu de knop ‘Artikel schrijven’ verschenen:
De meeste paginabeheerders zullen ervoor kiezen om dit te doen via de bedrijfspagina, maar het maakt feitelijk niet uit.
Wat voor artikelen kun je publiceren?
Eigenlijk is alles mogelijk als het gaat om artikelen. Je zou ze kunnen gebruiken als bedrijfsblog en collega’s vragen om artikelen te schrijven. Je kunt ze ook zien als uitgebreide versies van je gewone berichten: aankondigingen, nieuwsberichten, interviews, verslagen van evenementen en belangrijke momenten, etc.
Net als bij alles op je bedrijfspagina geldt daarbij dat zo’n artikel het meest succesvol zal zijn als het echt aansluit bij de interesses en verwachtingen van je doelgroep. Te promotionele content doet het niet zo goed. Waardevolle informatie juist weer wel.
De echte kracht van LinkedInartikelen: ga bloggen.
De echte kracht van artikelen zal zitten in de ‘blog’-functie: het aan het woord laten van de experts in je organisatie. Of het nou is omdat ze zelf bloggen over hun werk of kennis delen, of omdat je ze interviewt en op die manier aan het woord laat, daar zit de echte kracht.
LinkedIn is een netwerk van professionals. Door de professionals binnen en buiten je organisatie aan het woord te laten, bereik je je doelgroep.
De ingrediënten voor optimaal bereik van je artikel
Wil je zeker weten dat je ‘blog’ of ‘artikel’ zoveel mogelijk gaat opleveren? Let dan op de volgende dingen:
- Zorg voor een knaller van een omslagfoto. LinkedIn zelf heeft het voor dit soort omslagfoto’s over een ideale afmeting van 744 bij 400 pixels.
- De titel doet er toe. Als je je artikel publiceert met een bericht, is de titel een van de meest in het oog springende details. Zorg dat hij triggert, uitlegt of opvalt.
- Denk aan je mobiele lezer! Als mensen je artikel openen en lezen vanuit de mobiele LinkedIn app, zijn lange stukken tekst geen goed idee. Verdeel je artikel in korte tekstblokken, opsommingen (zoals deze!), zorg voor tussenkopjes en afwisseling. Zo kom je de mobiele lezer tegemoet en blijf je de aandacht vasthouden.
- Het bericht waarmee je je artikel publiceert is net zo belangrijk als je artikel zelf. Nadat je op ‘Publiceren’ klikt word je min of meer gedwongen om het bericht meteen te schrijven. Dus zorg dat je er ofwel al over nagedacht hebt, of besteed er in ieder geval voldoende tijd aan.
Al deze elementen zijn enorm belangrijk voor het succes van je bericht. Je bent uit op die klik op de link en daar moet je je best voor doen. Maar ook na die klik is het je doel om de aandacht van de lezer vast te houden. Je wilt graag dat ze tot de laatste alinea komen, zodat je én je hele verhaal hebt kunnen doen én zodat de kans op een reactie toeneemt.
De risico’s en openstaande vragen
Zijn er kanttekeningen en onbeantwoorde vragen? Natuurlijk.
Hoe verhoudt zo’n artikel zich tot mijn website?
Veel bedrijven gebruiken hun LinkedIn bedrijfspagina vooral als manier om verkeer naar hun website te krijgen. Als dat je doel is, concurreert zo’n artikel daar mee, zo simpel is het. Artikelen zijn zelfs vindbaar in LinkedIn. Publiceer je een blog eerst hier en dan pas op je website, zal Google de versie op LinkedIn zelfs voorrang geven. Denk daar dus goed over na, voor je aan de slag gaat.
Krijgen deze artikelen wél bereik?
De functie om artikelen te kunnen publiceren als bedrijfspagina is vrij nieuw en wordt nog weinig gebruikt, dus we zullen moeten zien hoe ze uitpakken en wat hun positie is in het algoritme van LinkedIn.
Als je wel eens een artikel hebt gepubliceerd vanaf je persoonlijke profiel, heb je waarschijnlijk gemerkt dat het bericht waarmee je (gedwongen) je ‘artikel’ publiceert vaak geen heel hoog bereik krijgt, vergelijkbaar met andere berichten met externe links er in. Het is nog maar de vraag hoeveel prioriteit LinkedIn geeft aan dit soort content.
Sluiten langere artikelen aan bij wat mensen op LinkedIn willen zien?
De aandachtsspanne van mensen is op social media nu eenmaal niet lang. Niet iedereen zit te wachten op lange stukken, vooral als die vanaf de LinkedIn app worden gelezen. Aan de andere kant zijn er duidelijk doelgroepen die heel graag langere stukken lezen op LinkdIn, mits de inhoud maar voldoende aansluit op hun vakgebied en interesse.
De oplossing is om keuzes te maken en heel goed na te denken over wat je wel en niet publiceert als artikel. Richt je artikel zo in dat het de aandacht vast houdt en vermijd lange tekstblokken om de kans dat mensen blijven lezen te vergroten.
Hoe geef je auteurs de credits die ze verdienen?
De kracht van een blog op je LinkedIn bedrijfspagina is het menselijke aspect: de afzender is een persoon, niet een organisatie. Voor de impact van je artikel is het duidelijk maken van de auteur extra belangrijk.
Helaas is het niet mogelijk om collega’s als auteur ergens toe te voegen of te taggen. Het hele idee is juist dat je deze artikelen als bedrijfspagina publiceert. Dat betekent dat je de auteur van je artikel op een andere manier zichtbaar moet maken. Wil je je collega’s motiveren om via je bedrijfspagina te bloggen, zorg dan dat je ze expliciet vermeld in de tekst. Dat doe je als volgt:
- Vermeld ze als auteur door ze bovenaan je artikel bij naam te noemen met een link naar hun LinkedInprofiel (taggen kan niet in artikelen). Zet er eventueel hun foto bij.
- Sluit je artikel af met een korte ‘bio’, waarin je een foto plaatst van de auteur met een korte alinea over diegene, een link naar hun LinkedInprofiel of hun profiel op je corporate site en eventueel andere artikelen die ze hebben geschreven op LinkedIn of op je website. Zie hieronder voor een voorbeeld.
Waar vind je die artikelen terug?
Je kunt de artikelen die op een bedrijfspagina zijn gepubliceerd terugvinden onder ‘bijdragen’:
Dat is hetzelfde als op een persoonlijk profiel. Daar zijn ‘Artikelen’ een aparte categorie, onder ‘activiteit’:
Maar let op: de kans dat mensen dit weten en expliciet op zoek gaan naar artikelen is niet zo groot. Artikelen krijgen vooral bereik door interactie en door actieve distributie, bijvoorbeeld door collega’s.
Bloggen voor bedrijven
Hoewel je de mogelijkheid van ‘artikelen’ op je bedrijfspagina voor alles in kunt zetten, is het gebruik van artikelen als bedrijfsblog wat mij betreft een van de interessantste. Een bedrijfsblog geeft je organisatie een gezicht. Het is daarmee een enorme boost voor je bekendheid en autoriteit, omdat het het (terechte) beeld geeft dat je organisatie een organisatie is vol met experts.
Bovendien vergroot het de betrokkenheid van interne en externe stakeholders en biedt het ook nog eens een eindeloze bron van goede content voor je socials. Als auteur van Bloggen als een Pro ben ik nog altijd enthousiast over bedrijfsblogs!
Mocht je overwegen om deze nieuwe mogelijkheid te gaan gebruiken als (echt) blog, bijvoorbeeld omdat jullie eigen website geen ruimte biedt voor blogs: in de workshop Bloggen voor bedrijven help ik jou en je collega’s graag verder. We bespreken niet alleen hoe je aan ideeën komt, maar gaan ook in op de fijne kneepjes.
Wil je meteen aan de slag? In mijn gratis online cursus ‘Bloggen als een pro’ krijg je in 10 delen ideeën en tips aangereikt.
Ik ben heel benieuwd wat we allemaal gaan zien de komende jaren, met deze nieuwe mogelijkheid.
PS Dit artikel publiceerde ik eerst op mijn LinkedIn company page … natuurlijk 😀 om te zien hoe Google dit oppakt. Je vindt de originele versie via Elja Daae Marketingadvies.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Hiltje zegt
Dag Elja, bedankt voor dit weer interessant artikel. Ik heb zelf een tijdje geleden een bedrijvenpagina gemaakt omdat ik waardevolle content had. Zoals je aangeeft, kun je dat afwisselen met andere berichten.
Hoe kun je ervoor zorgen dat de mensen met wie jij verbonden bent, ook interesse krijgen voor mijn bedrijf, zonder dat ik ga spammen? Dus meer volgers?
Ben benieuwd naar je reactie,
Elja Daae zegt
Wat irritant … sorry dat ik slapende honden wakker maak 🙂
Het kan misschien nog met het aantal volgers te maken hebben …? Dat je minimaal 100 moet hebben of zo??
Esther zegt
Gelukt!!
https://www.linkedin.com/pulse/gooi-alle-luiken-maar-open-kijkpost
Elja Daae zegt
Ha! Wat goed!!
Esther Berends zegt
Dank je wel Ella voor dit waardevolle artikel! Gelijk aan de slag gegaan. Via mijn bedrijfspagina kan ik echter geen artikel publiceren… is deze functie nog niet beschikbaar voor kleine bedrijven?
Elja Daae zegt
Ik heb niet gehoord dat mensen de functie nog niet hebben maar het zou natuurlijk kunnen dat het langzaam uitgerold wordt. Dus bovenaan in het veld waar je een nieuw bericht start, zie jij niet die mogelijkheid van ‘artikel’? Misschien een keer inloggen en uitloggen (ik weet niet of het echt helpt maar wie weet)?
Esther Berends zegt
Het lukt wel vanaf mijn persoonlijke account, dat kon al langer maar nog niet vanaf de bedrijfspagina dus… ik zal mijn geduld nog even oefenen 🙂