
Bloggen namens een bedrijf kan zowel de organisatie als de blogger veel opleveren. Toch moeten professionals soms wel even iets overwinnen om de stap te zetten. Hebben ze wel iets te vertellen? Waar gaan ze het eigenlijk over hebben? Waar moet een goed blog aan voldoen? En hoe zorg je als coördinator voor regelmaat? In de workshop Bloggen als een pro krijgen zowel de organisatie als de bloggers antwoord op al deze vragen.
Deze workshop is mede gebaseerd op mijn boek ‘Bloggen als een pro’, hét boek over bloggen dat innmiddels in een derde, herziene druk is uitgebracht.
Na afloop van de workshop Bloggen als een pro:
- Weten bloggers waar ze moeten beginnen en hoe ze het aan gaan pakken;
- Hebben de bloggers voldoende interessante onderwerpen om over te bloggen; en
- Weten zowel de mensen die het blog coördineren als de bloggers waar je op moet letten om het bedrijfsblog succesvol te maken.
Deelnemers hebben na het volgen van deze workshop alle tools in handen om de eerste artikelen te gaan schrijven.
Inhoud workshop bloggen voor professionals
De workshop ‘Bloggen als een pro’ is gedeeltelijk gebaseerd op mijn boek met dezelfde titel, waarvan de derde, herziene, druk in de winkel ligt. Anders dan het boek richt de workshop zich volledig op bloggers die bloggen namens een organisatie. Het kan gaan om een blog op de corporate website, een blog op het intranet maar ook bijvoorbeeld om blogs op LinkedIn.
De focus van de workshop ligt op de vraag: wat kun je schrijven om je doelgroep te bereiken? Hoe pak je het aan?
Tijdens de workshop Bloggen als een pro komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:
- Voor wie schrijf ik?
- Hoe kom ik aan goede onderwerpen?
- Wat zijn de elementen van een goed blog?
- Hoe schrijf je zakelijk maar toch persoonlijk?
Tijdens de workshop gaan we stap voor stap richting een eerste artikel, van idee tot titel. We dan ook af sluiten met een eerste, voorlopige contentplanning.
Aanpak workshop bloggen
Geen twee trainingen en geen twee groepen zijn hetzelfde. Iedere workshop bloggen bevat dan ook specifieke, aansprekende voorbeelden die aansluiten bij de omgeving van jouw organisatie en het ervaringsniveau van de deelnemers.
Ik bespreek tijdens de intake graag met je:
- Doelstelling: wat wil je organisatie bereiken met het blog?
- Platform: waar worden de blogs gepubliceerd en hoe zorg je voor bereik?
- Ervaringsniveau: hoe ervaren zijn de bloggers?
- Huidige situatie: hoe staat het met het huidige blog? Wat is er bekend over bereik, bezoekers en bijvoorbeeld de positie in Google?
- Bestaande vragen: welke vragen leven er bij deelnemers en bij de organisatie?
- Onderwerpen: is er al een lijst met thema’s en onderwerpen die je meer aan bod zou willen laten komen?
Graag bespreek ik jullie specifieke wensen en uitdagingen om te zorgen voor een workshop die perfect aansluit op jullie behoefte.
Het is ook mogelijk om deze workshop te richten op intranetbloggers.
Cursus bloggen
Deze workshop is ook te volgen als training van een dag. Behalve bovenstaande onderwerpen werkt iedere deelnemer tijdens een dagtraining aan een eigen blogplan. Zo gaat iedereen naar huis met een duidelijk overzicht van onderwerpen, zoekwoorden, titels, format, planning en andere dingen er voor zorgen dat het bloggen makkelijker wordt.
Doelgroep
Doelgroep: professionals die namens hun organisatie willen gaan bloggen. Over het algemeen zijn mijn opdrachtgevers communicatieprofessionals of marketeers die verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van een bedrijfsblog en hun (nieuwe) bloggers de workshop aanbieden. Zo zorgen ze niet alleen dat de bloggers met meer zelfvertrouwen en inspiratie gaan bloggen, maar ook dat ze zelf wat meer kunnen sturen op onderwerpen en kwaliteit.
Blogtrainer Elja Daae
Als blogtrainer vind ik het belangrijk om snel te kunnen schakelen, afhankelijk van de ervaringsniveaus en vragen van de deelnemers van de workshop of lezing. Ik ben een ervaren trainer en kan zorgen voor zowel de inhoud als de leervorm, met als resultaat effectieve trainingen en workshops. Maar als je me vraagt wat me goed maakt in mijn werk, is dat naast ervaring en inhoud toch vooral: mijn enthousiasme.
Meer over wie ik ben, vind je hier. En dat stukje enthousiasme, dat vind je als je de tijd neemt om dit blog (2.000+ artikelen!) door te spitten. Of gewoon even vrijblijvend te bellen om te kijken of ik iets voor je kan betekenen.
Meer informatie over de workshop Bloggen als een pro? Ik maak graag een voorstel voor je. Via onderstaand formulier hoor ik graag van je. Bellen of mailen kan natuurlijk ook: hier vind je mijn gegevens.
Meer weten? Of gewoon een vraag stellen? Ik help je graag. Via onderstaand formulier komt je vraag direct in mijn inbox. Je hoort zo snel mogelijk van me.