Tot mijn schrik ontdekte ik dat ik nog nooit zo weinig blogde als het afgelopen jaar. Voor iemand die jaren lang vrijwel iedere dag blogde is dat even schikken. Maar wat schetst mijn verbazing? Ik had nog nooit zoveel bezoekers.
Het kwam allemaal door Kitty. Want vanmiddag las ik de laatste update van haar blogartikel over hoeveel geld ze nu eigenlijk verdient met haar blog in dit artikel: Hoe draait de blogacademie nou echt: de laatste cijfers‘. Het is een artikel dat ze jaren geleden schreef en af en toe bijwerkt. Ik denk eigenlijk dat er ergens op mijn blog al eerder een reactie is verschenen. Dus als je zin hebt, ga vooral zoeken 🙂 Ga het vooral even lezen, want het is een heerlijk stukje openheid van zaken.
Kitty heeft indrukwekkende cijfers, op alle fronten. Maar zoals Kitty aangeeft, zeggen hoge websitecijfers niets over de vraag of je je zakelijke doelstellingen haalt.
In mijn geval is dat zeker zo. Dat heeft alles te maken met het soort artikelen dat je op deze website vindt, maar ook met het soort werk dat ik doe en het soort opdrachtgevers dat ik heb. Maar wat ik vooral heb geconcludeerd na een grondige analyse (nou ja: een uurtje of wat rondklikken en tellen) is dat een blog een geweldige investering is in de lange termijn. Want mijn blog bleef groeien, terwijl ik nauwelijks iets publiceerde.
Wat staat er op mijn website?
Op mijn website staan 2.381 gepubliceerde blogartikelen en 62 pagina’s (oftewel, vaste pagina’s waar je je niet op kunt abonneren, zoals dat wel kan op blogartikelen).
Heel veel daarvan bestaan uit kletspraatjes waar niemand iets aan heeft behalve ik en een paar lezers. Die blogs leveren ook niets in Google, omdat niemand er op zoekt. En omdat ik ze niet heb geoptimaliseerd voor zoekmachines.
Een ander gedeelte bestaat uit meningen. Vooral over de online wereld, maar ook gewoon over het leven. Op zich leuk voor een paar mensen, maar niet echt content waar duizenden mensen naar op zoek zijn. En al waren ze dat wel, dan is de kans klein dat ze mijn blog weten te vinden. Die artikelen zijn ook niet geoptimaliseerd voor Google.
Een klein stukje van mijn website en mijn blog is wél geschreven met het oog op inkomen en omzet en scoren in Google op voor mijn werk belangrijke onderwerpen. Pagina’s over mijn trainingen, blogs die ik schreef omdat ik bezoekers uit Google wilde aantrekken die interesse hebben in bepaalde onderwerpen (zodat ik ze op mijn trainingen kan wijzen) … dat soort dingen.
Maar waar het overgrote deel van mijn bezoekers op af komt is de blogs die ik schreef omdat ik het gewoon leuk vind om mensen te helpen en kennis te delen.
De top 10 van best bezochte artikelen op dit blog
Ik houd al jaren bij wat iedere maand de topartikelen zijn. De top 10 verschilt door de tijd heen. Vooral als ik mijn best doe en een mooie handleiding schrijf voor een actuele ontwikkeling in social media, zie je hem veranderen. Maar er zijn ook heel veel ‘evergreens’. Als je naar de best bekeken pagina’s van mijn website kijkt van de afgelopen 30 dagen, zie je onderwerpen als:
- Instagram stories maken
- Instagram reels maken
- Je eigen webwinkel beginnen
- Nieuwe vrienden maken
- Instagramstatistieken uitgelegd
- Afmetingen van afbeeldingen voor social media
- Je doelgroep bepalen
Je kunt denken: veel daarvan gaat over je vak. Dus dat levert je iets op. Maar dat is totaal niet zo.
Die content levert ten eerste niets op omdat ik daar geen producten voor aanbied. Ik bied geen trainingen op open inschrijving op dit moment en boeken verkoop ik niet via deze site.
Ten tweede levert die content niets op om die blogs letterlijk antwoord geven op de vragen die mensen in Google hebben getypt. Daar hoef ik mensen dus niet meer bij te helpen tegen betaling.
En ten derde zijn het onderwerpen die mensen aantrekken die buiten mijn doelgroep vallen. Ik verdien mijn geld vooral met in company bedrijfstrainingen. Terwijl dit soort blogs juist mensen aantrekt die weliswaar zakelijke doelstellingen hebben met hun inzet van social media, maar geen bedrijfstraining zullen afnemen.
En dat is prima.
Wat al dat bloggen opleverde: de cijfers
De afgelopen maand zorgden de 10 meeste bezochte pagina’s van mijn website voor ongeveer 45% van mijn totale bezoekers.
Dat totale bezoek bestond uit ruim 26.000 paginaweergaven, ruim 11.00 sessies en ruim 10.000 bezoekers. Aldus Google. Wat maar een getal is want zoals we allemaal weten kan Google niet alles meten en dat is maar goed ook.
Het is ook aan teruglopen (uh-oh), want ik zat deze zomer aan mijn hoogste bezoekersaantallen ooit.
[Kanttekening: deze cijfers zijn exclusief de AMP-pagina’s. Die houd ik apart bij in Google Analytics maar ik begrijp totaal niet of dat nou extra telt of dat het hetzelfde is. Het betekent in ieder geval bijna een verdubbeling van de cijfers hieronder. Maar aangezien ik niet begrijp wat AMP nou is, kan ik daar weinig over zeggen. Moet ik die erbij optellen? Als iemand het antwoord weet, graag.] [ik denk dat ik het maar even op Twitter ga vragen …]
Ik heb het hele jaar nauwelijks naar mijn cijfers gekeken. Te druk. Tot mijn stomme verbazing zag ik overigens dat ik in juli op 1 dag ruim 2.600 paginaweergaven had gehaald – voor mij een absoluut record.
Het stomme is: ik heb dit jaar bijna niet geblogd. Als het gaat om het aantal nieuwe artikelen per jaar is 2021 mijn nieuwe dieptepunt.
Hoeveel ik blogde de afgelopen jaren
Ik heb het even opgezocht, want ik was toch benieuwd hoeveel ik dan geblogd had dit jaar en vorige jaren. Het kwam neer op
- 2018: 113 artikelen
- 2019: 75 artikelen
- 2020: 63 artikelen
- 2021: 26 artikelen (tot nu toe, zonder dit artikel)
(Je kunt het aantal blogartikelen per maand op dit blog hier bekijken, mocht je dat interessant vinden. Daar zie je dat 2018 het laatste staartje was van 6 jaar lang bijna iedere dag bloggen.)
Het rare is dat ik ook nog nooit zoveel websitebezoekers gehad en zoveel paginaweergaven als dit jaar. Ik had dit jaar tot nu toe al 36% meer paginabezoeken dan vorig jaar. Terwijl ik nog nooit zo weinig blogde.
En, ook gek, tegelijkertijd heb ik nog nooit zoveel geld verdiend als dit jaar. Niet dat dat nou net zoveel was als Kitty 😀 maar het was een mooi totaalbedrag. En het was echt veel meer dan vorig jaar en het jaar daarvoor. Wat maar goed was ook!
De waarheid is dat ik dit jaar wel degelijk geïnvesteerd heb in mijn site. Mijn fijne webdesigner – tevens vriendin – Petra ging aan de slag met mijn laadtijd. Ik verhuisde naar een nieuwe, aparte server. En Petra zorgde voor wat slimme plugins die zorgen dat alles beter laadt. Dat soort dingen helpt natuurlijk wel degelijk.
De afgelopen jaren was ik altijd druk bezig met optimaliseren van belangrijke pagina’s. En het updaten van oude artikelen. Altijd als ik het wat rustiger heb, stort ik me op mijn blog.
Dit jaar had ik het niet rustiger. Maar de oude investeringen, plus Petra’s werk zorgden toch voor groei.
Een blog is voor de lange termijn
Een blog is niet voor nu. Het is eigenlijk iets dat je doet voor later. Kijk maar naar mijn toppers: veel artikelen uit mijn top tien zijn al jaren oud.
- Instagram stories (2018)
- Instagram reels (2020)
- Je eigen webwinkel (2012)
- Nieuwe vrienden (2014)
- Instagramstatistieken (2020)
- Afmetingen voor social media (2017)
- Je doelgroep (2009)
Ik heb niets aan mensen die op dat blog over webwinkels terecht komen. Maar ik ben wel blij dat het mensen misschien helpt. Hetzelfde geldt voor het artikel over nieuwe vrienden maken. Daar heb ik zakelijk niets aan, maar ik vind het te gek dat mensen het weten te vinden en dat ze er misschien iets aan hebben.
Zelfs artikelen over stories maken of reels maken helpen me niet echt aan business. Heel soms landt een potentiële opdrachtgever op zo’n artikel. Net als opdrachtgevers me soms weten te vinden omdat ze op een bepaalde social media training zoeken.
Het punt is dat zelfs die artikelen over webwinkels en vrienden maken me helpen. Omdat ze zorgen dat deze website hoog scoort in Google. Hoe meer clicks, hoe meer mensen blijven hangen en doorklikken, hoe meer Google dat als een bevestiging ziet van de kwaliteit van deze website.
Dat betekent dat ik – als ik flink mijn best doe – ook wel degelijk kan ‘scoren’ met onderwerpen en pagina’s en blogs die me wel iets opleveren. En daar maak ik natuurlijk graag gebruik van.
Het gaat niet om nu maar om later
Mijn punt is dat het helpt om te bloggen*. Het helpt om gewoon te gaan delen wat je weet. En je hoeft niet alleen te schrijven over je vak. Je kunt ook over andere dingen schrijven.
Je hoeft zelfs niet over grote onderwerpen te schrijven voor grote doelgroepen. Het kan soms beter en slimmer (en leuker) zijn om te schrijven over jouw eigen kleine onderwerp voor een hele kleine doelgroep. Mijn artikelen over social media statistieken (zoals deze voor LinkedInpagina’s en deze voor Instagram) bijvoorbeeld, doen het steeds beter en beter. En de mensen die daar meer over willen weten, zijn niet geheel toevallig he-le-maal mijn doelgroep.
Hoe meer je doet, hoe meer je leert, hoe meer je bouwt aan een online podium waar niemand meer omheen kan.
En als je dan ook nog eens de 10.000 bezoeker per maand aantikt, des te mooier!
* ja, natuurlijk ga ik mezelf ook weer eens aan het werk zetten en meer bloggen de komende weken en in het nieuwe jaar!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Kitty Kilian zegt
Weet je al wat AMP-pagina’s zijn?
Enne… ik heb online vrienden die meerdere veelvouden verdienen van wat ik verdien. 80.000 is mijn gemiddelde OMZET. Moet nog vanalles af. Maar ik ben er dik tevreden mee.
Elja Daae zegt
Genoteerd: omzet, niet inkomen. Check. Blijft prachtig bedrag waar veel ondernemers alleen nog van kunnen dromen denk ik. Ik kom dit jaar denk ik ook heel hoog uit qua omzet, vanwege een grote extra klus. Maar of dat 80.000 is weet ik nog niet, hangt beetje van komende maanden af.
Elja Daae zegt
Oh ja die pagina’s weet ik inmiddels en ik heb ze met behulp van mijn host ook al uitgezet!