Ik zat een tv-programma te kijken net. Van een bekende Britse chefkok. Nou ja. Bekend in Engeland, vooral.
Toevallig een kok die ik al jaren en jaren volg.
Ik ben fan. F. ook. Een paar jaar geleden heeft hij van ons een kookcursus cadeau gekregen in de kookschool van deze chef. En vorig jaar hebben in een van zijn restaurants gegeten.
Hij heeft kennelijk een nieuw tv-programma. Het zal zijn 40e zijn of zo, denk ik.
Maar terwijl we zaten te kijken, raakten we een beetje teleurgesteld. In het programma loopt onze favoriete chef over mediterrane marktjes.
En hij doet maar wat.
Het is duidelijk dat hij zich niet echt heeft voorbereid. Je krijgt de indruk dat de mensen die het programma hebben bedacht gewoon een beetje snelle content aan het maken waren. “Laten we er nog een doen met S.! Dat loopt altijd wel. Dat krijgen we wel verkocht aan de BBC en de VRT en zo”.
De eerste 5 minuten dat we keken hadden we al twijfels. Maar even later zegt hij het letterlijk. “De director zet me altijd maar ergens neer en dan denk ik: wat valt er nou te vertellen over zo’n markt? Maar als ik er eenmaal ben denk ik: wat is er niet te vertellen over zo’n markt?”. En vervolgens improviseert hij maar wat.
Er zit weinig lijn in het programma.
Hij vertelt bijvoorbeeld op een marktje ergens hoe leuk het is dat ze brandnetels verkopen op die markt. En een soort asperges die heel bitter schijnen te zijn. Maar die feitjes houden geen verband met wat hij gaat eten of wat hij gaat koken. Het is een beetje opvulling.
Misschien had hij zich er ook in kunnen verdiepen, van tevoren. En kunnen zeggen: dit is nou waar ik naar op zoek was! Deze asperges gaan we maken. Maar hij kookt niet tijdens zijn lange reis langs de mediterraanse kust.
Pas aan het einde van de reis, legt hij uit, huurt hij een huis met mooie keuken en gaat koken. Maar niet die asperges, want die hebben ze niet in het land waar hij op dat moment staat te koken.
Aan alles merk je dat hij voorbereiding mist.
Nu ik er over nadenk heeft hij echt een enorm hoge productie qua content. Hij heeft niet alleen heel veel restaurants en kookboeken en merchandise. Hij maakt ook nog vrijwel ieder jaar een reis waarvan een serie wordt gemaakt en waar een boek over wordt uitgebracht.
De TV-makers vertrouwen op zijn charme en kennis. Maar om mensen met talent tot hun recht te laten komen in een stukje content, is meer nodig.
Je kijker weet het als je maar wat doet.
Het interessante is dat zo’n medium als YouTube of Snapchat de indruk geeft dat voorbereiding niet nodig is. Rauw talent en een camera, that’s it.
Deze TV-show heeft een heel team rondlopen dat wél voorbereid is, al is de ster dat niet.
Maar kennelijk is er meer voor nodig.
Ik weet niet wat het is, dat maakt dat er YouTubers en Snapchatters zijn die het wel kunnen, mensen blijven boeien zonder veel voorbereiding. Zonder dat ze een heel team om zich heen hebben.
Het is de magie die deze TV-chef vroeger ook had (zij het dat hij altijd een heel team nodig had om goede content te maken).
Misschien heeft het te maken met het feit dat zij meer vrijheid hebben. Of met het feit dat ze meer energie hebben. Of meer enthousiasme. Of dat ze doorgaans flink jonger zijn dan de TV-chef. Of dat ze het allemaal nog niet gezien en gedaan hebben, dat alles nieuwer voor ze is.
Geen idee.
Maar wat ik zeker weet:
Je kijker heeft het door.
Je lezer, je twittervolger, je luisteraar: hij of zij weet hoe het zit.
Als je geen verstand van zaken hebt, als je hart er niet in zit, als je stiekem niet enthousiast bent:
Je kijker heeft het door.
En wij? Wij gaan lekker even iets anders kijken.
- Be the leader - 8 februari 2025
- Opgeruimd - 7 februari 2025
- Lekker - 6 februari 2025
Enne, waarom zeg je nou niet gewoon dat het om Jamie Oliver gaat?
RICK! HET WAS RICK! I <3 Jamie, nog steeds!