Je eigen webwinkel beginnen: 10 valkuilen (uit ervaring)

 

Je eigen webwinkel beginnenIk heb een webwinkel gehad, een paar jaar geleden. Oszinte.com, heette mijn zaak. Ik verkocht handgemaakte producten, van vilt, van porcelein. Gemaakt door ambachtslieden uit Hongarije. Al sinds ik als puber een artikel las over Anita Roddick wist ik: commercie en goede doelen verenigen is de uitkomst. Een eigen webwinkel beginnen leek een mooie stap.

Toen we naar Hongarije verhuisden zag ik mijn kans schoon. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn spaargeld, plus een lening bij mijn moeder en schoonmoeder van een paar duizend euro, en aan de slag.

Ik doe tegenwoordig heel wat anders. Maar iemand die ik bewonder is ook bezig met een webwinkel. Dat deed me denken aan wat ik allemaal anders zou doen, achteraf.

Ik maakte namelijk een heleboel fouten. Een heeeeeeleboel.

Het is niet dat ik niet serieus was. Ik was gewoon naïef en niet zo zakelijk.

Hoe dan ook. Mijn valkuilen als webwinkelier vind je hieronder – en wil jij een webwinkel beginnen, heb je er misschien wel iets aan.

1 Te veel focus op te weinig

Natuurlijk is er ontzettend veel om aan te denken als je een webwinkel begint. Financiën, je website, marketing, voorraad/producten, huisstijl, logistiek. Je moet focus hebben, en toch ook weer niet, want alles moet gebeuren. Als je het ene onderdeel niet regelt, gaat het uiteindelijk toch mis, ook als je iets anders juist heel goed geregeld hebt.

Je kunt wel lekker fröbelen met je huisstijl, maar je moet toch zorgen dat je logistiek ook op orde is. En je kunt wel alles voor elkaar hebben qua logistiek, maar als je branding (en je huisstijl) niet goed geregeld en uniform zijn, kom je onprofessioneel over, hebben klanten geen vertrouwen in je, en verkoop je niets.

Om het over de sales maar niet te hebben! Het is het belangrijkste onderdeel, maar bij mij had het niet voldoende aandacht.

Ik focuste te veel op een paar onderdelen, en te weinig op andere. Ik heb echt honderden uren aan mijn site zitten prutsen, en vergat mijn marketing aan te pakken.

Dat is een valkuil die niet alleen webwinkeliers hebben, natuurlijk. En eentje waar ik nog steeds wel eens in trap.

2 Alles zelf willen doen als webwinkelier

Alles moet gebeuren (zie vorige punt). Maar dat wil niet zeggen dat je alles zelf moet doen! Ruim budget in voor het uitbesteden van dingen. Investeer in een goede websitebouwer en iemand voor je huisstijl. Hoe ga je foto’s van producten aanpakken? Kan iemand je adviseren over je online marketing?

Alles zelf doen is gewoon geen goed idee. Slim delegeren is de oplossing. Het is alleen zo dat kwaliteit altijd geld kost. Maar achteraf had ik graag geïnvesteerd in een webdesigner! Dan was het denk ik heel anders gelopen. Ik had dan al die tijd dat ik in Joomla aan het prutsen was kunnen investeren in mijn marketing.

Tip: soms kun je ook barteren, dat wil zeggen andere dingen weggeven in ruil voor diensten. Vooral in het begin is dat handig. Iedereen heeft wel iets dat anderen kunnen gebruiken, of het nou de spullen zijn uit je webwinkel of andere dingen zoals kennis of een netwerk.

3 Geen slim voorraadbeheer

Je voorraad kost geld. En dat geld zit maar te zitten, tot je je voorraad verkocht hebt. Het is supermoeilijk om voldoende, maar niet te veel in te kopen. Aan de andere kant is het goedkoper om in grotere hoeveelheden in te kopen. Eeuwig dilemma.

Ik was telkens te bang dat ik te weinig had. Dat is de reden dat ik nog steeds een paar dozen vilten kerstversiering en vilten kussens heb staan op zolder en in de kelder. Vooral toen ik op een veel te dure kerstmarkt stond, was ik zo bang dat ik niet genoeg zou hebben dat ik veel te veel investeerde in voorraad.

Achteraf beter om te weinig te hebben, denk ik, en uitverkocht te zijn. Een klein rekensommetje had veel kosten gescheeld (hoeveel moet ik verkopen om mijn kosten er uit te halen en een mooie winst?). Dan had ik al snel ingezien dat wat ik wat ik had ingekocht, niet kon financieren en hoogstwaarschijnlijk ook niet kon verkopen.

4 Ondoordacht risico nemen

geld

Het leek me een mooie kans: mijn spullen verkopen aan bezoekers op een markt. De kerstmarkt waar ik dat jaar stond was een enorme investering voor mij. 1500 euro voor een stand van 5 dagen, 5 dagen bezetting, voorraad, en natuurlijk de inrichting. Die inrichting kostte niet zozeer geld (ik haalde letterlijk van heinde en ver spullen, leende alles van familie en vrienden). En de bezetting was gratis – mijn hele familie en -vriendenkring sprong bij. Maar de hele markt kostte verder natuurlijk wel heel veel tijd en energie. Inrichten, afbouwen, iedere dag openen en sluiten van 10:00 tot 22:00.

Daar stond tegenover dat ik heel weinig omzette. Dat had o.a. te maken met mijn volgende punt: ik had veel te kleine, goedkope items. Maar ook met de doelgroep. Huishoudbeurspubliek dat niet uit was op kwaliteit maar op koopjes. Niets mis met die mentaliteit, alleen wel zonde van mijn investering. De enige die veel verkocht was de stand met theedoeken. De rest, met luxe items, had het nakijken.

Het was, kortom, een enorm risico. Zeg ik dat ik het niet had moeten doen? Nee. Het was een goede manier om bekendheid te krijgen (als ik mijn overige zaken op orde had gehad, zie verderop), om je producten te testen bij een doelgroep, en om in 1 klap omzet te draaien. Maar ook om de ervaring van verkoop op te doen. Het is slim om nieuwe verkoopkanalen te zoeken ter ondersteuning van je winkel, vind ik nog steeds.

Maar in dit geval leverde het risico niets op en was mijn geld op. Ik had denk ik iets meer moeten incalculeren wat het me op zou kunnen leveren, en hoe ik er het het meeste uit zou halen qua marketing. Of op zoek moeten gaan naar goedkopere alternatieven. Kerstmarkten genoeg!

marketingtips nieuwsbrief inschrijven

5 Geen goede verdeling in je webwinkelaanbod

Op de kerstmarkt leerde ik een waardevolle les: ik had te veel kleine, goedkope producten. Althans, ze waren niet goedkoop (vonden de bezoekers). Maar producten van onder de 5 euro zijn lastig. Want je moet er heel veel van verkopen, wil je een beetje omzet draaien. Ik had best veel verkocht, in aantal, maar niet genoeg in omzet.

Een spreiding in je producten qua grootte, qua prijzen, is dus belangrijk.

Dat geldt overigens niet alleen omdat het voor jezelf beter is. Klanten hebben ook liever een keuze, zelfs in prijs. Zowel in mijn eigen huidige werk als wanneer ik zelf als klant een offerte krijg valt me dat op. Het is fijn om meerdere alternatieven te hebben. En heel vaak kies je dan als klant toch voor de middelste optie.

6 Gebrek aan kennis over online marketing

webwinkel beginnenHet lijkt achteraf ongelofelijk, zeker gezien wat ik nu doe om mijn geld te verdienen, maar ik vergat gewoon om me te verdiepen in online marketing. Ik was zo druk met van alles en nog wat dat ik onvoldoende bezig was met Google etc. Met emailmarketing deed ik veel te laat iets. Terwijl dat toch de backbone moet zijn van je marketingstrategie.

Sterker nog, ik bedacht pas toen die kerstbeurs al was begonnen dat ik zou moeten zorgen dat mensen zich inschreven op mijn mailinglist! Ik had wel hele mooie kaarten laten maken met producten en mijn websiteadres. Maar eigenlijk had ik moeten zorgen dat er een inschrijfformulier voor mijn nieuwsbrief lag.

Mijn blog leverde uiteindelijk wel hits op op goede zoektermen, maar dat was volkomen onbedoeld…en ik had ook geen conversiestrategie om daar optimaal gebruik van te maken.

Dus denk goed na over je marketing. Daar draait het uiteindelijk om: je doelgroep bereiken.

7 Niet de juiste persoon zijn voor een webwinkel (of de retail in het algemeen)

20140101-205222.jpgIk was niet helemaal de juiste persoon voor zo’n webwinkel. Ik ben niet van de details. Ik geef niet zoveel om huisstijl en uitstraling van producten en verpakking. Dat laat ik tegenwoordig dan ook aan anderen over.

Ik vond het bovendien vreselijk om in mijn eentje te werken, de hele dag achter mijn computer. Iets dat ik vandaag de dag overigens erg leuk vind, zo achter de computer, maar ik ben ook nooit echt alleen online. Toen wel.

Je moet als webwinkelier heel goed zijn in online marketing, maar het ook leuk vinden om bezig te zijn met producten uitzoeken, ze fotograferen, met marketing, met logistiek, goed zijn in het beantwoorden van vragen, in de operatie. Mijn schoonmoeder hielp me vanuit Nederland, en zij is gelukkig goed in aandachtig inpakken en opletten. Niets voor mij. Naar het postkantoor, inpakken, bonnen printen, pfff.

In de retail sta je bovendien heel erg ‘in de winkel’: je bent altijd met klanten bezig. In hoge volumes, als het goed is. Mailtjes beantwoorden, bestellingen klaarzetten. Het moet je liggen. Het is niet allemaal alleen maar leuke producten inkopen en leuke pakpapiertjes zoeken en mooie lifestylefoto’s maken…

8 Stressen i.p.v. er plezier in houden

Misschien is dit wel het belangrijkste probleem geweest.

Ik vergat plezier te hebben.

Ik had zoveel stress over kosten en omzet…ik vergat plezier te hebben in wat ik deed. Omdat ik alles zelf deed, was ik continu bezig met veel te veel dingen. Ik vergat gewoon om plezier te hebben. Je kunt zeggen wat je wilt, werken doe je om geld te verdienen, maar toch – het is leuker als je er plezier in blijft houden!

Bovendien straalt jouw plezier af op je klanten – en je stress ook. Ik zie wel eens ondernemers bezig, in hun winkel of achter hun kraam, en ik kan hun stress bijna aanraken. Herkenbaar. Maar niet bevorderlijk voor het plezier van je klanten.

9 Onderschatten hoe moeilijk het is om een webwinkel te beginnen

Do

Het lijkt zo makkelijk, een webwinkel. Toch? Spulletjes inkopen, Facebookpagina maken, logo ontwerpen en leuke naam verzinnen. De winkel zelf heb je zo in de lucht. Eitje!

Niets is minder waar.

Succesvol een webwinkel beginnen en tot bloei laten komen is maar weinigen gegeven. Daarom bewonder ik mensen als Martine, die altijd bezig is met haar winkel artoek.nl.

Ik heb het behoorlijk onderschat, dat is zeker. Het is niet voor niets dat de bank je vol cynisme bekijkt, als beginnende webwinkelier. Er zijn er maar weinigen die het waarmaken.

Wil dat zeggen dat het niet mogelijk is? Natuurlijk wel. Maar wees realistisch en vraag je af of je er echt vol voor wil gaan.

10 Geen belangstelling hebben voor de cijfers

fragile

Zonder inzicht in de cijfers, kom je in de problemen. Punt.

Ik hield niet van getallen en cijfers en financiële zaken. Ik had dus ook niet goed doordacht wat mijn kosten zouden zijn.  Dan kwam er weer een rekening waar ik niet aan gedacht had, van de KvK of een of ander productschap, en schrok ik weer.  Ik wist niet hoe het zat met marges. Of  hoeveel producten ik wel niet moest verkopen om echt winst te maken. En hoe ik het allemaal zou administreren.

Ik had dus ook geen systeem om te meten wat er gebeurde op mijn website, conversie, statistieken (social media was er nog niet!). Ik wist niets van Google Analytics.

Maar cijfers zijn alles. Tegenwoordig heb ik mijn zaakjes beter op orde. Ik let op iedere euro en maak een gefundeerde schatting van de kosten.

Echt, je vindt het misschien niet leuk, maar train jezelf erop om cijfers bij te houden, in te voeren, en te analyseren. Desnoods laat je dat door iemand anders doen. Maar bespreek dit dan iedere week samen.

Doen! Echt.

Vandaag de dag: hoe zou ik het aanpakken, een webwinkel beginnen?

Als ik nu opnieuw een webwinkel wilde beginnen, zou ik het anders doen:

webwinkel beginnen

  • Ik zou veel meer marktonderzoek doen. Ik zou me niet gek laten maken door anderen (dat iets er al is wil niet zeggen dat jij het niet beter kan!). maar ik zou wel beter willen weten wat er mogelijk is en hoe anderen het doen. Dus maak screenshots, orden ze, maak aantekeningen van wat je wel en niet goed vindt bij anderen. Vergelijk check-outs. Kijk hoe de grote webwinkels het doen. En neem die ideeën mee.
  • Ik zou mijn plannen tot in meer detail uitwerken. Ik geloof in learning by doing. Maar het kan geen kwaad om je plannen op papier te zetten. En het is gewoon slim om ook de financiën op een rijtje te krijgen.
  • Ik zou klein beginnen maar klaar zijn voor het grote werk. Klein beginnen, groot denken. Wat is er nodig om 20.000 euro om te zetten? 50.000? 100.000? Hoeveel producten en klanten zijn dat? En hoe zou je zoiets aanpakken? Door je hoofd open te stellen voor het grote verhaal, heb je ook meer kans dat het gaat gebeuren.
  • Ik zou met zoveel mogelijk mensen gaan praten. Praten is een investering die je jezelf kunt veroorloven. En ik zou tijd uittrekken om veel te lezen. Er zijn nu (meer dan toen) zoveel online artikelen te vinden – net als wat je nu leest. Er zijn blogs die zoveel informatie bevatten. Jij hebt de kans om beslagen ten ijs te komen! Doen. Geef jezelf die tijd.
  • Ik zou zo snel mogelijk een blog beginnen. Op de website (het domein) dat ik voor ogen op. Bloggen over de dingen die mijn doelgroep interessant vindt. Zelfs a ls mijn webwinkel nog niet live stond. BEGIN NU! Vandaag nog! Zo ga je waarde creeëren op je site.
    UPDATE 2017: Begin ook vandaag nog met een Instagram account. Je kunt echt niet zonder.
  • Ik zou een aantal scenario’s maken voor wat betreft de logistiek. Logistiek is een heikel punt voor een webshop. Want het kost veel energie en planning om tijdig je pakjes naar het postkantoor te brengen en te zorgen voor goede verpakking etc. Maar uitbesteden is heel duur en wordt pas bij hoge omzetten interessant.
  • Ik zou veel meer in de cijfers duiken. Of had ik dat al gezegd? Negeer ze niet, die cijfers. Succesvolle ondernemers worden niet succesvol door de cijfers niet te kennen.
  • Ik zou om hulp vragen. Ik deed alles in mijn eentje, ontdekte alles in mijn eentje, worstelde in mijn eentje. Ik was eenzaam, en ik had geen ‘soortgenoten’ om mee te sparren. Kanttekening: ben ik nog steeds niet goed in, al die jaren later…maar zou ik wel willen zijn.
  • En ik zou me storten op online marketing en social media…. Er zijn nog nooit zo veel kansen geweest voor webwinkeliers om vanachter hun computer zo’n grote doelgroep te bereiken op zo’n leuke, informele manier. Doen!

Tenslotte: eigenlijk heb je maar 1 indicatie van succes: verkoop. Als je 1 product kunt verkopen, kun je er 2 verkopen. Als je er 3 kunt verkopen, kun je er 10 verkopen. Wacht niet tot alles perfect is. Je omzet is de enige indicatie van succes. Stel jezelf iedere dag de vraag: wat zou ik vandaag kunnen doen om iets te verkopen? En doe dat. Liever klein beginnen en verkopen, dan groots uitpakken geen omzet weten te draaien.

Spijt heb ik niet van mijn webwinkel.  

Elja DaaeIn tegendeel.

Iedereen zou eens een webwinkel moeten beginnen 😉
Het was een waardevolle ervaring. Ik leerde een prachtig stuk van Hongarije kennen, dat van de handwerktradities en de folklore. En het zette me op mijn huidige pad. Het was de aanzet tot mijn carriere als – ironisch! – online expert en social media adviseur.
Maar ik zou het nu toch wat anders aanpakken.
Mijn advies: begin die webwinkel gewoon. Je kunt het.
Maar doe het anders dan ik!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

34 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

judith seipantwoord
8 augustus 2018 om 15:20

Ben je verplicht om bij de kamer van koophandel ingeschreven te staan? Als je heel klein begint en nog niet veel verkoopt is dit ook weer een investering en moet je ook meteen aangifte bij de belasting doen. Ik begreep van iemand dat dit helemaal niet nodig is.

Elja Daaeantwoord
10 augustus 2018 om 11:46
– Antwoord aan: judith seip

Oe, ik weet het niet zeker Judith, maar ik dacht eigenlijk van wel! Ik weet niet of er een uitzondering is als je onder de ‘kleine ondernemersregeling’ valt. Ik zou het gewoon aan de KvK vragen, zijn altijd erg behulpzaam!

24 oktober 2018 om 20:00
– Antwoord aan: judith seip

tot ongeveer 6 a 10.000,- is dat volgens mij niet nodig en heb je alleen een btw nummer nodig

Ramonaantwoord
4 december 2017 om 03:04

Mooi geschreven! Wij zijn zelf klein begonnen met de webshop maar verder gegroeid in winkels. De combi offline & online is de perfect combi!

Elja Daaeantwoord
4 december 2017 om 08:55
– Antwoord aan: Ramona

Niet iedereen kan het volgens mij, dus dat het jullie lukt is geweldig vind ik.

Webshop startenantwoord
15 november 2017 om 15:52

Het negeren van marketing automation zou ik ook nog toevoegen aan het lijstje. Blogging voor traffic en e-mail adressen te verzamelen, e-mail marketing om leads verder in de funnel te trekken, lead kwalificatie en nurturing op basis van hun gedrag op de site, abandoned shopping cart workflows en noem maar op. Moest ik nu beginnen, ik zou gaan voor Shopify in combinatie met HubSpot (beide zijn volledig geïntegreerd) en met die twee tools kan je alles doen.

Elja Daaeantwoord
15 november 2017 om 20:55
– Antwoord aan: Webshop starten

Supertip. Inderdaad – je kunt zoveel doen met techniek en content. Ik zou de advertising tools van Facebook er nog aan toevoegen. Maar wat ik wel denk is dat het nogal grote dingen zijn om als starter op te pakken. Denk je niet? Al dat andere brengt al zo’n steile leercurve mee, ik weet niet of je al direct ook nog al die andere dingen op kunt pakken, als starter. Als je ze nog nooit gedaan hebt.

2 juni 2017 om 17:00

Hallo Elja, Ik hoop dat ik het kan. Heb sinds 4 jaar een winkel, maar mijn omzet is te klein om te bestaan. Nu heb ik een webshopbouwer ingeschakeld en binnenkort ga ik online. Op Facebook zit ik al wel en toon ook steeds mijn nieuwe “aanwinsten”. Ik ben een harde werker 6 dagen per week, lange dagen. Ik wil mij vol inzetten om de webshop goed te laten draaien.. Ik ben al achter in de 50 dus niet opgegroeid met een computer zoals tegenwoordig.. Mocht de webshop wel lukken, dan doe ik mijn winkel dicht op de plek waar ik nu zit. Ik zou dan een soort afhaal/c.q. magazijn”winkel” willen, waar de mensen wel iets hebben (mochten ze dit willen) om naar toe te gaan. Of is dit geen goed idee.De website welke ik nu nog heb is helemaal niets.

Elja Daaeantwoord
6 juni 2017 om 09:33
– Antwoord aan: An

Het klinkt als een goed idee. Het scheelt in ieder geval een hoop kosten! Terwijl je op je website wacht, kun je alvast vol aan de slag met Facebook misschien? En alvast de webteksten schrijven en de productomschrijvingen? En een nieuwsbrief starten?

Judith van den Bergantwoord
18 februari 2017 om 12:47

Beste Elja,

Wat een goed leesbaar een eerlijk artikel! Ik heb het met veel interesse gelezen aangezien ik plannen heb om een webwinkeltje te beginnen bij mijn atlier. Handwerkatelier van Hagar tot Ruth, voor buurtbewoners en vluchtelingen. We gaan groot denken en piepklein beginnen. Top advies!

Desireeantwoord
12 februari 2017 om 19:07

Dag Elja,

Wat heb je een mooi en inzichtelijk artikel geschreven. Ik ben mezelf nu aan het orienteren op het starten van een webwinkel waarin ik het verkopen van modeaccessoires koppel aan fair trade en goede doelen. Ik merk dat ik hierin nog onzeker ben over het financiele en logistieke verhaal. Hoe kijk jij aan tegen het delegeren van ‘lastige’ werkzaamheden en het tegelijkertijd zicht houden hierop. Wat is realisitisch als beginnende webwinkelier? Je budget is vaak nog klein en professionals zijn prijzig…

Elja Daaeantwoord
13 februari 2017 om 08:19
– Antwoord aan: Desiree

Ik denk dat je groots moet denken maar klein moet beginnen. Dus eerst zelf doen, zodat je weet wat er bij komt kijken en wat het je waard is om het uit te besteden. Maar wel een plan klaar hebben voor succes – om het dan zo snel mogelijk te kunnen uitbesteden! Succes!

sedinantwoord
8 januari 2017 om 21:14

Leuk een blog artikel uit 2012! ik ben dit artikel tegen gekomen op mijn mobiel vond het interessant dus de links gekopieerd naar de computer om het overzichtelijk te kunnen lezen!

Een hele moeilijke die je niet hebt aangekaart zijn retouren! Deze kunnen echt een gigantisch probleem worden. Als je niet weet hoe je hiermee moet omgaan. Dat heb ik ondervonden, ik gaf bij iedere retour geld terug, zelfs bij artikelen die gebruikt zijn en niet meer verkoopbaar. Ik nam aan dat het normaal was. Tot ik zelf met een net nieuwe product ongeopend terug ging naar de winkel, en ik kreeg te horen maar dat gaat niet zomaar. We geven niet zomaar uw geld terug.

Zonder mijn geld terug ben ik weer naar huis gegaan met een wijze les! Geef nooit zomaar geld terug, dat kan je afgang worden niemand doet het.

Maar de belangrijkste punt natuurlijk dat is plezier erin houden. Hoewel het erg moeilijk is wanneer de kosten hoger worden dan de inkomsten.

Elja Daaeantwoord
8 januari 2017 om 23:49
– Antwoord aan: sedin

Wat een goede aanvulling … ik ben nooit zo ver gekomen dat ik retouren had! Vast iets dat mensen ook vergeten als ze denken over kosten en opbrengsten? Je voorwaarden zijn natuurlijk belangrijk. En inderdaad, je moet er plezier in houden. Had ik totaal niet meer op het laatst.

I don't believe in failure – Elja Daaeantwoord
25 februari 2016 om 18:23

[…] van al die mislukkingen. Van jezelf of van anderen. Maakt me niet uit. Is OK. Als ik faal en anderen kunnen daarvan leren, des te […]

Je moet het niet zelf doen – Elja Daaeantwoord
4 februari 2016 om 16:35

[…] En dan geef ik je gelijk. Sterker nog, het is het advies dat ik beginnende ondernemers graag geef. […]

Henk Provilyantwoord
21 juli 2015 om 12:11

Hallo Elja,

Bedankt voor je eerlijke verhaal.

Een webshop is echt een onderschate onderneming. Zelf onderhoud ik dagelijks webshops en kom de zaken die je noemt vaak tegen. Webwinkeliers beseffen vaak niet wat iets kost en als ik dan 700 vraag voor een Magento update, krijg ik als antwoord dat ze voor die prijs een hele webshop kunnen kopen! Kansloos.

Wil je een webshop starten? Ga eerst eens online zoeken naar informatie. Leg je begroting voor aan iemand die een webwinkel heeft. Wees niet bang dat mensen je idee stelen, want als je online gaat kan en gaat dat ook gebeuren. Bijna alle ideeen zijn sowieso al aanwezig op internet, alleen niet altijd vindbaar.
Twijfel je over de haalbaarheid of heb je weinig budget, hou dan je geld in je zak of ga ervan op vakantie. Ook leuk.

Elja Daaeantwoord
22 juli 2015 om 21:29
– Antwoord aan: Henk Provily

Helemaal eens Henk! Het kost gewoon geld, want je kunt (in tegenstelling tot wat mensen denken) niet alles zelf doen. Punt. Maar ja. Ik begrijp wel dat mensen denken dat het anders zit…

instauto.nlantwoord
23 juni 2015 om 10:08

hey !
ik zou graag een webshop willen beginne, ik ben pas 17 jaar maar heb al best wel goeie ideeen volgens velen, ook heb ik het eens in praktijk gebracht en me producten verkochten goed.
maar ik wil graag weten hoe de consumentenbond jou producten keurt..
zodat er op me website kan staan dat het een goedgekeurd product is net als bij labdirect.info bij hun bleekkits

Elja Daaeantwoord
23 juni 2015 om 20:39
– Antwoord aan: instauto.nl

Hoi David, ik weet niet precies hoe dat in elkaar zit, helaas. Misschien kun je eens kijken op de website van de Kamer van Koophandel, kvk.nl?

15 januari 2015 om 02:37

Marketing, SEO, SEA, Blogger en nog veel meer. Een webwinkel is veel werk maar kan ook veel opleveren. Vele ervaren ook problemen bij het vinden van een goede groothandel partner dus de tip van de dag: http://www.cahecglobal.com ik hoop dat jullie er iets mee kunnen en veel succes ervaren met jullie webwinkel.

De grootste fout die startende online ondernemers maken – Elja Daaeantwoord
18 november 2014 om 20:26

[…] Dat was bij mij althans zo. […]

Hoe begin je een nieuw project? | Elja Daaeantwoord
22 juli 2012 om 23:00

[…] toch – het voelt wel als een stap) en vraag me af wat ik geleerd heb. Ik heb een heleboel geleerd over het runnen van een webwinkel, […]

Nicoletteantwoord
13 mei 2012 om 23:07

webshop marketing is ook een vak apart wat nog naast je gewone activiteiten komt kijken……zelf een paar jaar terug begonnen met eigen natuurproducten te maken, ben ondertussen expert op vele gebieden geworden waaronder ook internet marketing…..het is een uitdaging om alles te leren en te weten en vooral blijven te leren…..de markt staat nooit stil.

Elja Daaeantwoord
14 mei 2012 om 04:46
– Antwoord aan: Nicolette

Nou, inderdaad! Je moet niet alleen alles weten van je producten, je klanten, logistiek. Maar ook nog online marketing. Poe. Knap hoor! Erg veel bewondering voor mensen als jij.

Jorgantwoord
20 januari 2014 om 14:55
– Antwoord aan: Nicolette

Het is idd prettig om alles te weten, maar wil je dit ook allemaal zelf doen? E-w-c.nl informeert je over alles wat je moet weten en helpt je bij het beheren. Mocht je het allemaal niet meer kunnen bolwerken dan besteed je het aan hun uit.

Lia Vieveenantwoord
12 april 2012 om 20:39

Wat een mooie blog! Zoveel input! Mijn droom gaat ooit werkelijkheid worden. En door jouw wijze woorden gaat het zeker een betere droom worden! En ik weet waar ik moet zijn als ik met mijn handen in het haar wil overleggen!

Elja Daaeantwoord
15 april 2012 om 02:02
– Antwoord aan: Lia Vieveen

🙂 Ja! Je weet me te vinden…

Jacob Jan Voermanantwoord
12 april 2012 om 20:15

goh, dat het zo zwoegen is ha dik nooit bij stil gestaan.

nu het zo slecht gaat met griekenland, en grieken massaal naar platteland trekken, zijn er al weer slimme Nederlandse jongens die daar een webwinkel op gaan zetten. Vind ik goed plan: met eerlijke producten Griekenland weer helpen.

Elja Daaeantwoord
15 april 2012 om 02:02
– Antwoord aan: Jacob Jan Voerman

Ja dat klinkt echt als een geweldig idee! Stel je voor dat je van alles wat je koopt, precies weet waar en bij wie het vandaan komt. Dat zou nog eens iets zijn!

Martine Bakx ARTOEKantwoord
12 april 2012 om 12:10

O Elja, wat een fijn stuk!
Ik ben ook een groot bewonderaar van Anita Roddick. Een grote inspiratiebron, ik heb haar beide boeken meermaals gelezen.
En jawel, mijn webwinkel ben ik gestart met hetzelfde oogpunt commercie en goede doelen is de oplossing. Ik heb een offline winkel gehad, en o wat stoorde het mij dat ik niet kon inkopen bij de fairtrade organisaties. Alleen officiële wereldwinkels die met vrijwilligers draaiden mochten dat destijds. Zo trek je die handel toch nooit omhoog?
Mijn spullen worden gemaakt op een werkgelegenheidsproject in Bangladesh. Later is daar een fairtrade naaiatelier in Thailand bijgekomen. Ik onderhandel nooit over de prijzen aan inkoopkant, omdat ik er vanuit ga dat dat de prijs die ze voor het product moeten hebben.

Je gelooft het misschien niet, maar ik heb ook fouten gemaakt. Ondanks dat ik heel goed kan rekenen, eeuwig naar de cijfertjes tuur, nog voor de start nieuwsbrieven verstuurde, rekening gehouden heb met de logistiek en opslag, op 1 product na kan alles bij als brievenbuspost verstuurd worden bijvoorbeeld. Ik heb goed gekeken naar waar behoefte aan zou zijn.
De grootste fouten:

Ik ben in 2002 gestart. Een vliegende start. Online waren de originele winkels op 1 hand te tellen. Offline was er nauwelijks verkleedkleding te koop het hele jaar rond. Alleen met carnaval was er aanbod.
Ik heb de fout gemaakt om altijd te voorzichtig in te kopen. Het eerste jaar dat ik pieten- en sinterklaaspakjes had kreeg ik ze niet aangesleept. Offline nauwelijks te krijgen, laat staan online. Sinterklaaspakjes voor kinderen had ik sowieso nog nooit gezien. Dochter was de enige met zo’n pak op kinderdagverblijf en oogstte veel bewondering. Ik had 3x zoveel kunnen verkopen als ik genoeg voorraad had gehad.
Het jaar erop was ik voorbereid, maar toen waren ze ineens overal te koop, en voor prijzen waar ik met mijn katoenen, fairtrade gemaakte pakjes niet tegenop kon. Je kon ze zelfs sparen bij de C1000.
Maar per saldo had ik die eerste jaren altijd te weinig in huis. En klanten willen/kunnen geen 6 weken wachten op een verkleedsetje.

Mijn grootste fout is echter geweest te denken dat klanten vanzelf komen. Omdat ik een, in mijn ogen, fantastisch goed product had. Een origineel product, fairtrade gemaakt, goede kwaliteit en tegen een hele, hele scherpe prijs omdat ik rechtstreeks inkocht bij de naaisters. De klanten kwamen ook vanzelf, maar achteraf gezien was dat niet voor het product, maar omdat er nauwelijks aanbod was. 2007 was mijn topjaar. Sindsdien daalt het.
Kwaliteit kun je online helemaal niet zien en beoordelen. Dat het fairtrade gemaakt is  zie je ook al niet aan de buitenkant. Dat moet je communiceren. Ja en die prijs. Die ligt hoger dan bij het Kruidvat. En op een foto kun je niet zien dat mijn prinsessenjurkje langer mooi blijft en minder snel kapot gaat.
Aan die zichtbaarheid (en vindbaarheid) heb ik veels te weinig gedaan.
Ik ben te laat gaan bloggen bijvoorbeeld, pas in jan. 2010.
Ik heb voor de vindbaarheid veels te veel vertrouwd op mijn winkelhost. Ik had in 2007 moeten overstappen naar iets anders. De winkeldatabase bijvoorbeeld is tot halverwege 2009 niet leesbaar geweest voor zoekmachines. Nu heeft mijn winkelhost het op orde, maar er zijn heel wat strubbelingen geweest.

Anyway, spijt heb ik ook niet. Ik heb intussen heel veel SEO-kennis (ps lezers, je kunt me inhuren, mijn specialisatie is winkels). En als ik eerder was begonnen met bloggen (vind ik veels te leuk) had ik me misschien te weinig beziggehouden met de vindbaarheid.

Elja Daaeantwoord
12 april 2012 om 14:12
– Antwoord aan: Martine Bakx ARTOEK

Dat inkopen is echt een knelpunt he? Als je nog wat vilten kussens wilt gaan verkopen, weet je me te vinden.

En webwinkeliers in spe, Martine weet waar ze het over heeft 🙂

Sonja Broekhuizenantwoord
12 april 2012 om 09:12

*verplaatst haar idee voor een webshop heel veel ver weg*
Altijd fijn om ervaringen van anderen te lezen: heel leerzaam 😉 

Elja Daaeantwoord
12 april 2012 om 14:12
– Antwoord aan: Sonja Broekhuizen

Ik zet niet dat je het niet moet doen! Alleen dat het niet zo makkelijk is als het lijkt, als je er althans echt serieus je geld mee wilt gaan verdienen.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.