social media training

Social media training: effectiever omgaan met social media

Social media apps zijn niet meer weg te denken uit de online strategie van je organisatie. Van start gaan is makkelijk. Maar zorgen voor effectieve content die zorgt voor bereik, clicks en resultaat is nog niet zo makkelijk. Vooral als je als organisatie gewend bent om op een hele andere manier en via andere kanalen te communiceren.

Door met je team een social media training te volgen, krijg je in een keer de antwoorden op alle vragen die leven bij jezelf en je collega’s. Je krijgt tips & tricks om effectiever te zijn. En je leert hoe je als organisatie social media effectiever kunnen inzetten door slim gebruik van content.

incompany training schrijven voor social media

Content maken voor social media is een vak, maar wel een vak dat veel webredacteuren, tekstschrijvers en communicatieprofessionals zich heel snel eigen kunnen maken. Vooral mensen die veel bezig zijn met tekst, maken snel stappen. Want hoewel content steeds visueler wordt (foto’s, gifjes, video’s), blijft tekst belangrijk. Tekst is op social media weliswaar niet langer de hoofdrolspeler, maar nog steeds wel de regisseur! Met slimme tips en goede voorbeelden wordt in deze social media training al snel duidelijk hoe het nog beter en effectiever kan.

Social media is een vak apart

schrijven voor social media training testimonial

Inhoud social media training

Voor vele organisaties, van overheden tot uitgevers, van non-profits tot zakelijke dienstverleners, geef ik als social media trainer workshops en trainingen over social media content. Hoewel de training altijd op maat wordt gemaakt, is de basis hetzelfde.

De social media training bestaat uit meestal uit drie onderwerpen:

  1. Social media trends & techniek
    Voor een effectieve content-, marketing of communicatiestrategie is het van belang om te begrijpen hoe social media platformen werken. Welke trends zijn er? Wat speelt er en wat is er de laatste tijd veranderd? Wat moet je weten over de technische aspecten van de verschillende social media apps (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram)? Hoe werken algoritmes en wat is de impact op het bereik van je berichten? Welke contenttrends zijn er en wat kun je daar als organisatie mee? Maar ook: hoe past social media binnen een bredere strategie?
  2. De taal van social media
    Het tweede onderwerp gaat over de verschillende platformen. Wat werkt waar het beste? Wat zijn de vuistregels en wanneer wijk je daar juist van af? Welke doelgroep kun je het beste bereiken via wie welke platform? We kijken specifiek naar de regels voor succes op Facebook, Twitter, LinkedIn en (indien gewenst) Intagram. Hoe zit het met content: welke rol speelt tekst, welke speelt beeld?
    We bespreken de mogelijkheden en regels aan de hand van een grote hoeveelheid voorbeelden uit de praktijk.
  3. Aan de slag
    Tijdens de social media training ga je als deelnemer toepassen wat we besproken hebben. Je doet opdrachten om wat we bespreken direct toe te passen. En natuurlijk ook om ideeën uit te wisselen en van elkaar te leren. Je schrijft conceptberichten, bedenkt contentrubrieken en gaat aan de slag met een duidelijke strategie om een bepaalde doelgroep te bereiken op het juiste kanaal.

Een social media training beslaat meestal een dag, maar kan ook als workshop gegeven worden.

Iedere organisatie is anders en zet social media anders in. Daarom is iedere social media training die ik geef ook anders. Het maatwerk zit hem niet alleen in op maat gemaakte, aansprekende voorbeelden die aansluiten bij de praktijk van jouw organisatie en het ervaringsniveau van de deelnemers. Het zit hem ook in de mogelijkheid om in te spelen op de zaken die leven bij jouw organisatie. Bijvoorbeeld omdat je als overheid andere doelstellingen hebt. Of omdat je als bureau voor opdrachtgevers werkt.

Tijdens het intakegesprek bespreek ik graag dingen met je als:

  • Social meda doelstellingen voor de organisatie: wat wil je bereiken? Denk aan bijv. verkeer voor de website, webcare tool of branding.
  • Doelgroep: wie is de doelgroep precies? Wat betekent dat?
  • Social media kanaal: ligt de nadruk op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter?
  • Ervaringsniveau deelnemers: gaat het om een eerste training of een verdiepingsslag?
  • Inhoud social media training: moet de focus liggen op tips & tricks, of op inhoudelijke formats? Gaat het meer om communicatie of om marketing?
  • Bestaande social media kanalen: beschikken jullie al over wat data (analytics) die we kunnen gebruiken als uitgangspunt voor verbeteringen?
  • Content: wat voor verhalen en middelen (bijv. foto, video) zijn al binnen de organisatie aanwezig?
  • Bestaande vragen: welke vragen leven er bij deelnemers?

Samen bepalen we de precieze invulling van de training en op welke elementen de nadruk moet liggen. Eventueel vragen we deelnemers van tevoren om een online vragenlijst in te vullen en aan te geven wat hun vragen zijn en waar zij zich op willen richten in de training.

Social media training op maat

Elja Daae social media trainer

Social media trainer Elja Daae

In 2008 maakte ik een Facebook account aan. Het was het begin van een voorliefde voor de wereld van de online netwerken. Sinds 2011 is social media mijn werk. Ik werkte onder andere jarenlang voor Frankwatching, waar ik me bezig hield met community management op Twitter, Facebook en LinkedIn. Sinds 2013 geef ik daarnaast social media trainingen, vaak aan communicatie-afdelingen, webredacties en ondernemers.

 

Ik gaf eerder social media trainingen aan o.a.

sanoma 2
uwv
logo politie
lkca
iMediate
amstelring
mijnkerk
tvvl

Meer informatie?

Op zoek naar een spreker of trainer? Ik maak graag een voorstel voor je. Het handigst is om eerst even te bellen (06 83 94 54 71), maar per mail of app kan ook. Of vul onderstaand formulier in, net zo makkelijk. Over het algemeen heb je binnen 1 werkdag antwoord. Dank voor de moeite en tot ziens! Groet, Elja

Op zoek naar een social media training op open inschrijving?

Ik organiseer zelf geen trainingen Schrijven voor social media op open inschrijving. Maar ik geef gelukkig wel dergelijke trainingen via trainingsbureau DeRedactie. De prijs per deelnemer is €350 ex BTW. Meer informatie over de training vind je hier.