E-mailmarketingtrucs, ik houd er van. Niet dat ik ze ooit zelf gebruik, want dat vind ik niet netjes. En ik durf het niet. Maar ik kan het niet anders dan bewonderen bij anderen.
Ik heb dat niet alleen bij e-mailmarketing hoor. Ook bij slimme social media tactieken. Bij Insta pods. Bij LinkedIn pods. Bij al die dingen eigenlijk. Ik houd een lijst bij, zelfs, van slimme dingen die ik zelf nooit zou toepassen.
Neem nou e-mailnieuwsbrieven.
Tot voor kort verkeerde ik de veronderstelling dat het toeval was dat ik soms twee keer een e-mailnieuwsbrief kreeg met de tweede dan iets van ‘Foutje … excuses’ of zoiets. Dat ze iets vergeten waren, of dat er een fout in de tekst stond die onoverkomelijk was.
Tot ik van slimme mensen op Twitter hoorde dat dat geen foutjes zijn maar tactiek. Het valt natuurlijk op in je inbox als je het een goede titel geeft. En je kunt je aanbod uit de vorige nieuwsbrief nog even herhalen. En de nieuwsgierigheid wint het: wat was er dan zo fout aan die vorige? Een mooi excuus om je mailing list binnen 24 uur niet 1 maar 2 nieuwsbrieven te sturen.
Vandaag kreeg ik er eentje van een Amerikaanse LinkedIn-expert die ik volg. Hij doet het wel leuk, die nieuwsbrieven. Ik volg hem vooral om te zien hoe hij het doet als auteur en expert.
Vandaag had ik zijn nieuwsbrief ongelopend weggegooid zonder zelfs maar de titel te scannen. Maar er was nóg een email van zijn hand. ‘Correction on that 200 USD advance’ heette die. Dat grijpt de aandacht hoor!
In zijn vorig email had hij het kennelijk over een vriend die het geluk was om een enorm voorschot op zijn boek te krijgen. Alleen was hij 3 nullen vergeten. Hij besteedde daar 2 korte alinea’s aan. En de derde, langere alinea, ging over zijn nieuwe masterclass. 😀
Truc 1: doe alsof je er ongeluk een foutje hebt gemaakt.
Truc 2 kwam ook net mijn inbox binnenzeilen. Ik was dus bezig om een hele lange lijst mails te verwijderen zonder ze te hebben gelezen. Dat kan ik makkelijk doen want ik gebruik een betaalde tool die SaneBox heet. Die stopt alle nieuwsbrieven voor mij in een speciaal mapje. Zodat ik kan besluiten om het over te slaan, rustig te lezen als ik tijd heb of zoals vandaag allemaal in 1 keer weg te gooien.
Maar terwijl ik alle email selecteerde om weg te gooien las ik ‘Missed training’. Ik dacht: ‘huh?’. Pas toen ik terug ging om te kijken waar het over ging zag ik dat het niet de titel van de email was maar de afzender!
Toen ik op de afzender klikte om te zien van wie het was, herkende ik het emailadres niet. Het gaat over een manier om als auteur te scoren op Amazon maar ik weet helemaal niet bij welke mailinglist dit hoort. Sterker nog, ik heb me nooit opgegeven voor zo’n mailinglist. Dus ik vermoed dat iemand anders mijn adres heeft doorverkocht.
Truc 2: pas je e-mailadres aan zodat het opvalt!
Slim, hoor. Het valt wel op. En de tekst was ook pakkend, modern opgemaakt, met een mooie reminder dat je de ’training’ (het webinar?) maar terug kunt kijken tot zondagavond. Alle Cialdini-principes worden aangeraakt en verwerkt, om de lezer zo helemaal onbewust te laten klikken.
Als je dan toch zo’n belangrijk stuk content hebt gemaakt (een video van een training, met ongetwijfeld een aanbod), dan moet je er ook alle uithalen. Begrijp ik helemaal.
Het allermoeilijkste van emailnieuwsbrieven en andere e-mailmarketing is niet: wat schrijf ik in mijn nieuwsbrief. Het moeilijkste is: hoe zorg ik dat de ontvanger mijn nieuwsbrief wil openen?
Ik ben er geen ster in geef ik toe, die titels. Ik kijk wel eens in mijn statistieken naar wat werkt voor mijn abonnees, maar om er nou echt veel tijd aan te besteden, nee.
En toch. Ik begrijp de trucs. Je kunt ze niet doorlopend toepassen maar sporadisch ingezet werkt het als een trein, vermoed ik.
Soms zou ik willen dat ik wat brutaler was. Maar dat ben ik niet. En, realiseer ik me meer en meer, dat ik ben hoe ik ben is de reden dat ik de klanten heb die ik heb. De mensen die passen bij mijn manier van trainen, van marketing, van kennis delen.
Gelukkig maar. Hoef ik ook mijn afzendnaam niet aan te passen en te gaan doen alsof ik al die fouten EXPRES maak!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie