Ik zat een artikel te lezen. “32 blog experts delen hun beste blog tips”.
Samenvatting van blogtips (hoef ik niet te linken, scheelt weer).
Komen ze:
1. Noem mensen met een grote schare online fans in je blog posts.
Check.
Vraag: maar wat als iedereen dat doet?
Ongeveer de helft van de tips is een variatie op dit principe, dus tsja…
2. Maak lijstjes met ‘het beste van’ en iets met ’tips’.
Check.
3. Zorg voor automatische feeds van alles naar alles.
Check.
4. Schrijf iets negatiefs of controversieels, gewoon om het effect.
Goh. Leuk zeg. Doen we. Check.
5. Het linkfeestje.
Check.
6. Schrijf wat je publiek wil horen.
Check.
7. Zorg voor content die zo goed is dat mensen je smeken om ze op de hoogte te houden. En je hun emailadres geven.
(…)
Check.
8. Gebruik quotes van andere mensen. (Variatie op 1).
Check.
9. Deel je content waar je kunt. Vooral in LinkedIn groups.
Ja! Leuk!
Check.
10. Gebruik formules. 80/10/10 of 4/1/1.
Check.
11. BONUSBLOGTIP
Als je gastblogt of wordt gevraagd om een quote, maak dan een mooi zinnetje over jezelf in de derde persoon. Dat staat objectief.
Groet,
Elja
Elja is een Nederlandse topblogger die al die blogtrucs begrijpt maar er niets aan vindt. Als ze een blogtruc-ebook had weg te geven in de hoop op je emailadres, stond het hier
.
Toegift: blehhhhhhhh.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Martine Bakx zegt
ROFLOL ik wist maar niet hoe ik mijn SEOblog moest noemen. Dat gaat tegenwoordig ook over marketing. En sociale media.
Waar je tegenwoordig allemaal experts voor kunt inschakelen.
Maar het zijn juist die experts die dat blog hebben doen ontstaan. De SEOexperts als eerste. Je moet het ZO doen. Terwijl als je er zelf over nadenkt het ook ZUS kan. Dat ZUS soms zelf beter is. Dat er nooit 1 weg naar Rome leidt. Dat methodieken verouderen. Wat eerst werkt hoeft nu niet meer te werken. Wat voor de een werkt, hoeft voor een ander nog niet te werken. Experts wauwelen elkaar na. Experts denken zelf niet na. Experts vinden vooral zichzelf goed. Dat blog is een antwoord op die ergernis.
Maar ik kon meer geen goede naam vinden. Eerst heette het SEO-enzo, omdat ik SEO-geneuzel te drastisch vond. Later bezoekersoptimalisatie omdat je niet voor zoekmachines behoort te optimaliseren maar voor bezoekers.
Na lezing van jouw blog dacht ik, ik ga het “de zelfbenoemde expert” noemen.
Maar het is iets anders geworden; kijk maar http://www.martinebakx.com
Bedankt voor de inspiratie Elja!
Elja Daae zegt
Mooiiiii…autodidact…
Ik zat nog aan je te denken toen ik dat artikel las en toen ik het mijne schreef. En aan Jacob Jan.
Ik word altijd heen en weer geslingerd als ik zo’n artikel lees, tussen hoe goed het is om mensen te helpen hun blog succesvol te maken en hoe stom en doorzichtig al die trucjes zijn. Kan het niet anders? Ik weet het niet hoor.
Jacob Jan Voerman zegt
🙂 ja wees voorspelbaar en doe er een scheutje onvoorspelbaarheid in voor het effect.
Elja Daae zegt
En toen las ik DAARNA jouw blog van van de week! Over hetzelfde! Huh? Die serendipity, die blijft maar gelden!
Jacob Jan Voerman zegt
Ja, gek he? (of we letten niet goed op, en krijgen beiden ongemerkt dezelfde signalen binnen)
Annelies zegt
Haha, geweldig!
Elja Daae zegt
:))
HeleenMoes zegt
Jek, wat lekker! 😉
Elja Daae zegt
haha! Thanks! (zo leuk om jou overal tegen te komen…!)
Puntann zegt
hahahaha – helemaal mee eens. Al dat gezeur voor de SEO en de marketing. Blogs zijn pas echt leuk als ze persoonlijk zijn, ook zakelijk met een persoonlijke tint! En bloggen is gewoon erg leuk om te doen en dat lees je! Erg lollig!!
Elja Daae zegt
En zo is het!
Linda Rosalinde Markus zegt
Ah, dat artikel heb ik zelf ook gelezen! De ironie: de schrijver van dat artikel past zelf alle tips toe, maar intussen heb je als lezer niet het gevoel dat je iets waardevols hebt geleerd aan het einde. Dat je mensen op deze manier aan het lezen krijgt is prachtig, maar als ze er aan het einde van je artikel niets aan vinden of het idee hebben dat ze het voor niets gelezen hebben, heb je er alsnog niets aan. Zowel de schrijver als de lezer niet.
Elja Daae zegt
Ja precies! Dat triggerde me. Ze past alles toe en je denkt alleen maar: hoe krijgt ze al die mensen zo ver? En dan zie je dat ze bijna allemaal hetzelfde zeggen. Een variatie op 3 tips, zeg maar. En dan denk je: als iedereen dat doet, werkt het dan nog? Etc. etc.
Irene van Putten zegt
LOL, het is grappig!
Elja Daae zegt
Maar ook triest, vond ik. Niet de mijne dan, maar die andere!