De beste blog truc is een blog truc

blog maken

Ik zat een artikel te lezen. “32 blog experts delen hun beste blog tips”.

Samenvatting van blogtips (hoef ik niet te linken, scheelt weer).

Komen ze:

1. Noem mensen met een grote schare online fans in je blog posts.

Check.

Vraag: maar wat als iedereen dat doet?
Ongeveer de helft van de tips is een variatie op dit principe, dus tsja…

2. Maak lijstjes met ‘het beste van’ en iets met ‘tips’.

Check.

3. Zorg voor automatische feeds van alles naar alles.

Check.

4. Schrijf iets negatiefs of controversieels, gewoon om het effect.

Goh. Leuk zeg. Doen we. Check.

5. Het linkfeestje.

Check.

6. Schrijf wat je publiek wil horen.

Check.

7. Zorg voor content die zo goed is dat mensen je smeken om ze op de hoogte te houden. En je hun emailadres geven.

(…)

Check.

8. Gebruik quotes van andere mensen. (Variatie op 1).

Check.

9. Deel je content waar je kunt. Vooral in LinkedIn groups.

Ja! Leuk!

Check.

10. Gebruik formules. 80/10/10 of 4/1/1.

Check.

11. BONUSBLOGTIP
Als je gastblogt of wordt gevraagd om een quote, maak dan een mooi zinnetje over jezelf in de derde persoon. Dat staat objectief.

Groet,

Elja

Elja is een Nederlandse topblogger die al die blogtrucs begrijpt maar er niets aan vindt. Als ze een blogtruc-ebook had weg te geven in de hoop op je emailadres, stond het hier.

Toegift: blehhhhhhhh.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

15 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Martine Bakxantwoord
19 september 2013 om 14:16

ROFLOL ik wist maar niet hoe ik mijn SEOblog moest noemen. Dat gaat tegenwoordig ook over marketing. En sociale media.
Waar je tegenwoordig allemaal experts voor kunt inschakelen.
Maar het zijn juist die experts die dat blog hebben doen ontstaan. De SEOexperts als eerste. Je moet het ZO doen. Terwijl als je er zelf over nadenkt het ook ZUS kan. Dat ZUS soms zelf beter is. Dat er nooit 1 weg naar Rome leidt. Dat methodieken verouderen. Wat eerst werkt hoeft nu niet meer te werken. Wat voor de een werkt, hoeft voor een ander nog niet te werken. Experts wauwelen elkaar na. Experts denken zelf niet na. Experts vinden vooral zichzelf goed. Dat blog is een antwoord op die ergernis.

Maar ik kon meer geen goede naam vinden. Eerst heette het SEO-enzo, omdat ik SEO-geneuzel te drastisch vond. Later bezoekersoptimalisatie omdat je niet voor zoekmachines behoort te optimaliseren maar voor bezoekers.
Na lezing van jouw blog dacht ik, ik ga het “de zelfbenoemde expert” noemen.
Maar het is iets anders geworden; kijk maar http://www.martinebakx.com

Bedankt voor de inspiratie Elja!

Elja Daaeantwoord
19 september 2013 om 19:49
– Antwoord aan: Martine Bakx

Mooiiiii…autodidact…

Ik zat nog aan je te denken toen ik dat artikel las en toen ik het mijne schreef. En aan Jacob Jan.

Ik word altijd heen en weer geslingerd als ik zo’n artikel lees, tussen hoe goed het is om mensen te helpen hun blog succesvol te maken en hoe stom en doorzichtig al die trucjes zijn. Kan het niet anders? Ik weet het niet hoor.

Jacob Jan Voermanantwoord
19 september 2013 om 11:13

🙂 ja wees voorspelbaar en doe er een scheutje onvoorspelbaarheid in voor het effect.

Elja Daaeantwoord
19 september 2013 om 19:44
– Antwoord aan: Jacob Jan Voerman

En toen las ik DAARNA jouw blog van van de week! Over hetzelfde! Huh? Die serendipity, die blijft maar gelden!

Jacob Jan Voerman
19 september 2013 om 20:23
– Antwoord aan: Elja Daae

Ja, gek he? (of we letten niet goed op, en krijgen beiden ongemerkt dezelfde signalen binnen)

Anneliesantwoord
18 september 2013 om 20:25

Haha, geweldig!

Elja Daaeantwoord
19 september 2013 om 19:44
– Antwoord aan: Annelies

:))

HeleenMoesantwoord
18 september 2013 om 19:34

Jek, wat lekker! 😉

Elja Daaeantwoord
19 september 2013 om 19:44
– Antwoord aan: HeleenMoes

haha! Thanks! (zo leuk om jou overal tegen te komen…!)

Puntannantwoord
18 september 2013 om 19:07

hahahaha – helemaal mee eens. Al dat gezeur voor de SEO en de marketing. Blogs zijn pas echt leuk als ze persoonlijk zijn, ook zakelijk met een persoonlijke tint! En bloggen is gewoon erg leuk om te doen en dat lees je! Erg lollig!!

Elja Daaeantwoord
19 september 2013 om 19:43
– Antwoord aan: Puntann

En zo is het!

Linda Rosalinde Markusantwoord
18 september 2013 om 18:45

Ah, dat artikel heb ik zelf ook gelezen! De ironie: de schrijver van dat artikel past zelf alle tips toe, maar intussen heb je als lezer niet het gevoel dat je iets waardevols hebt geleerd aan het einde. Dat je mensen op deze manier aan het lezen krijgt is prachtig, maar als ze er aan het einde van je artikel niets aan vinden of het idee hebben dat ze het voor niets gelezen hebben, heb je er alsnog niets aan. Zowel de schrijver als de lezer niet.

Elja Daaeantwoord
19 september 2013 om 19:43
– Antwoord aan: Linda Rosalinde Markus

Ja precies! Dat triggerde me. Ze past alles toe en je denkt alleen maar: hoe krijgt ze al die mensen zo ver? En dan zie je dat ze bijna allemaal hetzelfde zeggen. Een variatie op 3 tips, zeg maar. En dan denk je: als iedereen dat doet, werkt het dan nog? Etc. etc.

Irene van Puttenantwoord
18 september 2013 om 18:43

LOL, het is grappig!

Elja Daaeantwoord
19 september 2013 om 19:42
– Antwoord aan: Irene van Putten

Maar ook triest, vond ik. Niet de mijne dan, maar die andere!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.