• Skip to content
  • Skip to footer
  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Workshop
Elja Daae

Elja Daae

social media expert | social media trainingen

  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Social voor gevorderden
  • In company workshops
  • Super social
  • Boek
  • Contact
  • In company
frictionless sharing on facebook

Content curatie – briljant? Of boosaardig?

Hands-on marketing 17 februari 2012 | Laatste aanpassing 22 augustus 2016 | 2 Reacties

Soms lees je een artikel waardoor je enorm getriggerd wordt. Het fijne van social media is, vind ik, dat je naarmate de tijd vordert steeds beter wordt in het aggregeren van voor jou interessante informatie. Of liever gezegd, je wordt beter in het vinden en volgen van bronnen die dat voor jou doen. En daar faan zowel dit blog als het artikel waar naar ik verderop verwijs over.

Volg je concurrent – en gebruik zijn content

Een goed artikel vond ik dit in eerste instantie: “3 Ways To Transform Social Analytics Into Actionable Intelligence“. Wat een belachelijke titel, dacht ik, toen ik het gelezen had. Past totaal niet bij de inhoud. Maar dat was voordat ik zag wat de partij, InfiniGraph, biedt.

Namelijk een manier om precies in de gaten te houden wat je concurrenten allemaal doen op Facebook en Twitter, inclusief score en cijfers over ieder stukje ‘content’ dat ze publiceren (posten op Facebook of Twitter) en hoe populair het is.

Waarna je vervolgens datzelfde stukje kunt retweeten of posten op je eigen fanpagina met een druk op de knop. Als ik het goed heb (durfde het niet echt te proberen door in te loggen en de tool toegang te geven tot mijn gegevens).

Het hergebruiken van (andermans) content

Vandaar dus de nogal gezochte titel (bewust SEO-geoptimaliseerd, denk ik). De reden dat ik het artikel aanbeveel is dat het gaat over het altijd interessante onderwerp van content & engagement. Als je mijn post van gisteren hebt gelezen, zag je dat ik denk dat content de manier is om een community op te bouwen. In het artikel leggen ze uit hoe je content kunt hergebruiken. ‘Curation’, noemen zij dat met een mooi woord. Andermans content, namelijk (als het je eigen content is, heet het ‘repurposing’).

Hoe kom je aan goede content voor je community?

Als je er over nadenkt, zijn er twee dingen die je kunt doen om met goede ‘content’ op de proppen te blijven komen. Of eigenlijk 3. OK, 4.

1. Zelf maken. Daar lees jij op dit moment een voorbeeld van (zie ook: 4).

2. Anderen vragen je te helpen. Bijvoorbeeld door gastbloggers te vragen op je blog te schrijven.

3. Anderen betalen om content te maken voor jouw ‘kanaal’.

4. Andermans content slim hergebruiken. Curation, dus [hier een mooie uitleg]. Doe ik hier eigenlijk ook een beetje.

Hergebruiken kan op vele manieren

Het artikel gaat er van uit dat je als ondernemer of merk of organisatie met een marketingdoelstelling 🙂 altijd op zoek bent naar de meest actuele, relevante content. En dat je die relevantie en actualiteit wilt kunnen kwantificeren. Uiteraard, want dat kan met hun systeem. Maar hoe zorg je voor optimale ‘engagement’ met jou, of je merk, via die ‘content’? Slim content van anderen hergebruiken, is geloof ik het devies.

Content curation: thought leaders? Of, eh..

Het is grappig dat ik het artikel gisteren heel anders las dan vandaag. Door te schermen met mooie termen als thought leadership lees je bijna over het feit heen dat het hier over een vrij simpele tactiek gaat. Door middel van een tool houd je bij wie van je concurrenten of mede-thought-leaders welk stuk content aan het delen is, en met welk succes. Vervolgens deel jij datzelfde stukje content, dus bijvoorbeeld datzelfde blogartikel. Of je houdt goed in de gaten waar ze succesvol mee zijn, zodat je dat kunt kopieren.

En dat allemaal vrij wel geautomatiseerd.

Ik ben er nog niet over uit of het nou Briljant is, of Boosaardig.

Een search op Google op ‘content curatie’ geeft een beetje de indruk van het laatste. Of misschien zie ik dat verkeerd…

Ik kwam op ‘mijn eigen’ Frankwatching een artikel tegen van ‘mijn eigen’ collega Saskia n.a.v. een congres over webredactie waar content curatie ook aan de orde kwam als mogelijk toekomstbeeld voor webredacteuren…misschien wel grappig om in dit verband te lezen.

Het zou Amerika niet zijn als…

Verbaasd dat hier een heel business omheen is gebouwd, in de VS, dat ? In de VS maken ze OVERAL een business van. Dus eerst gaat iemand iets doen, dan gaan anderen het nadoen, dan staat er iemand op die je uitlegt hoe je het kunt doen, dan gaan mensen dat nadoen en hun geld verdienen met uitleggen hoe je dat kunt doen, dan gaat iemand een software tool maken om je te helpen om dat te doen…zo ook hier. Maar dat is weer een mooi verhaal voor een andere keer…

  • About
  • Latest Posts
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

  • Hoeveel boeken ik heb gelezen in 2020 - 13 december 2019
  • Een gebrek aan purpose - 12 december 2019
  • Voor de vaders en moeders - 10 december 2019

Tags: contentmarketing

Over Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Keizer zegt

    19 februari 2012 op 03:55

    Van termen als ‘content curatie’ krijg ik jeuk. Ik kan zo slecht tegen dat soort vaag geneuzel. En eigenlijk nog niet eens om het begrip zelf, maar omdat allerlei blabla-figuren zoiets dan opeens heel hard gaan rondschreeuwen.
    Ach, en verbaasd? Ik kijk ondertussen nergens meer van op 😉

    Beantwoorden
  2. Jacob Jan Voerman zegt

    17 februari 2012 op 13:00

    beetje pinterest dus maar dan doen alsof je het allemaal zelf gemaakt hebt?
    hmm…. eerste indruk :  niet geweldig

    en je beschrijft in je laatste alinea precies (en mooier) wat ik tegen al dat ge-adviseer heb. het aftreksel wordt steeds slapper. ik blijf graag dicht bij de bron, dus ik vind het wel prettig als mensen daar ook naar verwijzen. 

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Of ga direct naar:

  • Neem contact op
  • Meer over jou
  • Meer over Elja
  • Werken met Elja

 

  • Gratis blogtraining
  • Super social preview
  • De Super social nieuwsbrief
  • Kom bij de Facebookgroep

 

  • Instagram tips en inspiratie
  • Bloggen: tips & tricks
  • Meer over LinkedIn
  • Alles over stories

 

  • Elja’s boeken
  • Blogarchief (2010 – 2019)
  • Advies
  • Boek een workshop

Footer

Praat mee

In ‘mijn’ Facebookgroep vind je nog veel meer professionals die bezig zijn met social media en online content. Meld je hier aan om mee te praten en te delen wat jou bezig houdt op dat gebied!

Download Super social gratis

Benieuwd naar Super social? Je kunt hier gratis een preview downloaden met de eerste paar hoofdstukken.

© 2019 · Elja Daae