Het bepalen van je doelgroep is het allerbelangrijkste onderdeel van je marketingbeleid (ervan uitgaande dat je een aardig idee hebt van wat je biedt/gaat bieden). Ook als je al een tijdje bezig bent is het goed om nog eens op te schrijven wie je klanten zijn, en waar je mogelijke nieuwe klanten kunt vinden. Alleen als je dat weet, kun je ze benaderen, tenslotte. En als je er dan even goed over nadenkt, is het, is mijn ervaring, in theorie allemaal eenvoudiger dan je denkt. Problemen beginnen pas bij de uitvoering :-).
Voorbeeld: babygym
Een (uit het leven van een bekende gegrepen) voorbeeld. Stel: je biedt bewegingslessen voor baby’s en peuters aan. Je hebt een universitaire opleiding op het gebied van bewegingsleer, dus je lessen hebben meer niveau dan de gemiddelde bewegingsklas. Je kunt qua prijs best wat hoger gaan zitten. Je zoekt een doelgroep die bereid is om meer te betalen.
Het toeval wil dat je vloeiend Engels spreekt (in het buitenland gewoond). Als je de lessen in het Engels geeft, kun je je gaan richten op een specifieke doelgroep die voldoende geld heeft voor jouw luxere versie van de gewone babygym of ‘muziek op schoot’: expats. Door zo’n specifieke doelgroep te definiëren, kun je vervolgens makkelijker gaan denken over hoe je die doelgroep kunt bereiken en wat voor specifieke eisen ze zullen stellen aan jouw lessen.
Je markt becijferen: wie
Het zou interessant zijn om aan wat informatie en cijfers te komen over 1) het aantal expats in jouw stad en 2) het aantal soortgelijke cursussen in jouw stad (en wat ze kosten, en wie ze geeft, en hoe ze gecommuniceerd worden). Dit soort onderzoek geeft je waardevolle marktinformatie, en het geeft het je een focus en een gerichte opdracht om met je marketingplanning bezig te zijn.
Je krijgt vast al de nodige informatie door op internet te zoeken naar forums, oplagen van op de doelgroep gerichte publicaties te zoeken, de goudengids er op na te slaan, en rond te vragen. Als je al klanten hebt, kun je die natuurlijk ook eens vragen hoe ze bij je gekomen zijn, als je dat nog niet gedaan had.
Je doelgroep bereiken: waar
Vervolgens moet je je gaan afvragen waar de dames zitten, en hoe je ze kunt bereiken. Expatclubs, bij expats populaire cafe’s (misschien omdat ze een Engelse menukaart hebben?), buurten waar veel expats wonen, internationale scholen en crèches. Online en papieren media, gericht op toeristen en expats. Probeer eens geïnterviewd te worden voor zo’n blaadje – kwestie van bellen. Advertenties plaatsen op gratis online media, misschien zelfs betalen voor advertenties.
De volgende stap is om foldertjes (met de juiste boodschap, uiteraard) neerleggen bij de door jou geselecteerde gelegenheden. Misschien een Engelstalig briefje op het prikbord van de Albert Heijn in die expatbuurt. Vergeet ook niet om huidige klanten korting te geven voor het meenemen van een vriendin. En als het gaat om jonge ouders, loont het de moeite een samenwerking aan te gaan met Engelstalige zwangerschapsgymklassen, verloskundigen, etc. En niet vergeten te zorgen dat je webpagina bovenaan de zoekresultaten komt als mensen in het engels zoeken op baby gym in jouw woonplaats!
Toegegeven…
OK, toegegeven, gezien mijn ervaring met de doelgroep was het niet moeilijk om dit te bedenken. Maar hetzelfde geldt in principe voor iedere business, zij het dat het niet altijd zo makkelijk is om je doelgroep zo af te bakenen en te bereiken. Als je woonaccessoires of sieraden via internet verkoopt, is het een stuk lastiger om te weten hoe je je doelgroep bereikt (leert de ervaring 🙂 ). Of een marketingblog voor kleine ondernemers en zelfstandigen. Tsja.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie