Ballonnenmarketing – en wat je daar van kunt leren

ballon3Ik was vandaag in Party City. Een van mijn favoriete winkelketens in de VS. Waar ik afwisselend tussen totale afschuw en volledige euforie rondloop. De troep! De gave kinderfeestjestroep! De troep! De leuke kinderkostuums! Etc.

Het leukste is er om rond Halloween te zijn natuurlijk. Dat alleen al is het waard om weer eens rond Halloween in Amerika te zijn.

In Party City verkopen ze dus spullen voor feestjes. En daarbij horen ook ballonnen. Van die heliumballonnen. Je kiest er een uit, de mensen achter de toonbank halen die ballon voor je en vullen hem met helium, klaar.

Maar zie hier de slimme mensen van Party City en hoe zij innoveren.

Balloninnovatie

ballon1Allereerst natuurlijk innovatie in de ballon zelf. Je hebt nu niet alleen mooie ballonnen met ‘Get well soon’ en ‘1 year!’ in roze en blauw en Elmo en Star Wars en wat dies meer zijn. Je hebt nu ook ‘walking balloons’ en ‘life size figures’.

Oftewel, ballonnen die net voldoende met helium zijn gevuld dat ze over de grond lijken te zweven. Papieren pootjes en een vorm van een hond en je krijgt een lollig effect. Ook wel eens in NL gezien. En Disney Princesses die net zo groot zijn al een volwassene. Met foto’s van een blij prinsesje er naast. Zie foto’s hier her en der verspreid.

Slimme innovatie en inspelen op wat je weet dat werkt (thema: schattig, thema: helium, thema: Disney Princesses).

Bundelen

Nog zo’n slim trucje: ze verkopen ze nu ook in trosjes, die heliumballonnen. En die zijn al voor je uitgezocht.

Weet je wel, op Schiphol soms, dat mensen meerdere ballonnen kopen om hun geliefde welkom te heten? Dat idee. Met dien verschille dat je er niet meer over na hoeft te denken: je koopt een mooi op elkaar afgestemd ‘balloon bouquet’.

Maak ik een grapje? Helemaal niet. In een keer krijg je een thematisch groepje ballonnen. Hoe luxe en feestelijk is DAT? Hop. Weer 17 dollar.

Procesinnovatie

Vroeger (een jaar geleden) zag je alle ballonnen opgeblazen achter de toonbank en dan wees je die aan en dan kreeg je die. Maar nu hangen de ballonnen in onopgeblazen vorm in de rekken bij de kassa. Je kiest er een (er is veel meer keuze dan er ballonnen zichtbaar achter de kassa hangen, voorgeheliumd) en je laat hem ter plekke opblazen.

Slim. Want het is nog makkelijker om mensen meer keuze te bieden en met rekken vol ballonnen bij de kassa verleiden. En let op, mensen staan in de rij bij de kassa OMDAT ZE IETS TE VIEREN HEBBEN. Ze zijn feestspullen aan het halen, he. Dus dan nemen ze nog even een ballonnetje mee, natuurlijk.

Slim.

Repurposing

ballon3Kijk wat zo handig is, is dat je de dingen waarvan je weet dat mensen ze willen, gewoon eindeloos kunt hergebruiken en in andere vormen kunt laten terugkomen.

Je hebt al gangpaden vol met op thema gerangschikte feestjesspullen. Een gangpad voor meisjes, en een gangpad voor jongens. En dan per thema. Bordjes, bekers, slingers, dingen voor gift bags (doen mensen dat in NL? Brrrr. Ik hoop van niet), snoep, verkleedspullen. ‘Piraten’, ‘Elmo’, ‘Prinsessen’, ‘Star Wars’, ‘1 jaar’, ‘Disney Princes 1’ (2, 3, …) etc. etc.

En dan maak je een zakje ballonnen met dezelfde Disney prinsessen. En dan maak je een heliumballon van Disney Prinsessen.

En dan maak je een heliumballon van een Disney Prinses die ‘loopt’.

En dan maak je een life size heliumballon van een Disney Prinses.

En dan maak je een boeket heliumballonnen van een Disney Prinses.

Zie je het patroon?

En wij, consumenten, kopen maar en kopen maar. Vooral voor onze kinderen, he. Win-win.

(behalve dan dat al die troep voor eenmalig gebruik is, dan. En milieubelastend. En nutteloos. Maar goed, daar denk je niet aan als je aan het inslaan bent voor het feestje van je 5-jarige zoontje. Ik niet, althans.)

Upselling

Ah, de ballon2upsell! Het verkopen van extraatjes rondom het hoofdproduct. De Amerikanen zijn koningen in upselling, dat had ik eerder deze week al vastgesteld bij de lunchtent. Koekje erbij voor 1 dollar? Bakje fruit erbij voor 1 dollar? Etc.

Hier liggen onder alle toonbanken, op planken, dingen als sterren en papieren tasjes met weer die thema’s (Elmo, Disneyprincessen). Eerst stond ik er naar te kijken en dacht: he?? Maar het zijn van die dingen om de ballonnen te verzwaren. Weet je wel? Dat je dure (20 dollar of meer) heliumballon niet wegwaait of wegzweeft.

Serieus. Er is echt voor ieder iets wils. Hop. Weer 2 dollar. Voor iets dat maar een paar cent kost om te kopen.

Het tikt aan

Het tikt aan, hoor. Je komt voor themaservetten en themabordjes. Je gaat weg met een extra helimballon van minimaal 20 euro, en een verzwaarderdingetje.

Ze hebben de ruimte, het kost waarschijnlijk niet veel om te maken, het is allemaal heel mooi verpakt met mooie foto’s van blije kinderen naast hun prachtige heliumballonnen.

En het mooiste is: die ballonnen raken leeg. En voor het volgende feestje kopen mensen gewoon weer een nieuwe…

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Jacob Jan Voermanreply
juli 03, 2013 at 11:07 PM

Toen ik Teske haalde op Schiphol zag ik een automaat waarmee je een spandoek kon maken om je langverwachte lieverds mee te onthalen. Slim bedacht. Ik moest aan jou denken.
Net als bij het brengen op Düsseldorf, een man met een sealmachine voor rugzakken. Ook al zo slim.
Het sealen hebben we gedaan. Het spandoek heb ik in de automaat laten zitten.

Elja Daaereply
juli 05, 2013 at 05:07 AM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Hahaha. Ja, goed idee zo’n spandoek. Sjongejonge waar mensen al niet geld mee verdienen he? Wel slim, zo’n emotioneel moment leent zich daar natuurlijk voor….

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.