Analyseer – en verbeter je blog

image Meten is weten, en dat geldt zeker voor iedereen met een website of weblog. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het niet moeilijk om een gratis pakket als Google Analytics of Clicky te installeren (zie onderaan dit artikel voor een overzicht van handige links). Kost misschien even wat tijd, maar is te doen.

Statistieken zijn aanknopingspunten

Je bezoekersaantallen, de zoekwoorden die mensen gebruiken om op jouw website uit te komen, het effect van jouw oproepen (’schrijf je in voor de nieuwsbrief’, ’vraag een offerte aan’, etc.), de dagen van de week dat je veel bezoekers krijgt – het zijn allemaal aanknopingspunten om je website of weblog te verbeteren.

Mijn belangrijkste ’tool’ zijn de zoekwoorden waarop mensen deze site vinden. Ik selecteer ze op de kolom die aangeeft hoeveel tijd mensen op mijn site doorbrengen, en de kolom hoeveel pagina’s mensen hebben bezocht. Dat kan interessante informatie opleveren (probeer maar eens).

Welke woorden gebruiken mensen in zoekmachines om jou te vinden?

Bijvoorbeeld, maanden geleden had ik iets geschreven over het bepalen van je doelgroep. Een tijd daarna zag ik dat heel veel mensen mijn website vonden op die termen. Omdat dat onderwerp precies past bij wat ik doe, ben ik er meer over gaan schrijven. Ik kreeg dan ook meer hits op die woorden. Maar mijn zoekwoordenlijst liet ook zien dat veel mensen maar kort bleven. Ze zochten informatie over het bepalen van hun doelgroep, maar zagen in een oogopslag op mijn website niet wat ze zochten. Aanpassen dus, herschrijven van artikelen, praktischere tips toevoegen, en een betere lay-out met betere en duidelijkere koppen.

Inmiddels zie ik weer heel veel hits op een artikel dat ik heb geschreven over marketing voor makelaars. Mensen die zoeken op die woorden, blijven heel lang op mijn website en klikken op veel pagina’s. Voor mij een goede indicatie dat ik over dat onderwerp meer zou kunnen schrijven. Met het doel, uiteraard, om die vragen om te zetten in advieswerk!

Wie is jouw doelgroep, en wat is je doelstelling?

Nadat je een programma als Google Analytics hebt geïnstalleerd, kun je verbanden gaan zien, ideeën op doen, en conclusies gaan trekken. Stap 1 is het definiëren van je doelstellingen en je doelgroep, en stap 2 is het bekijken van de statistieken om te zien of je bereikt wat en wie je wilt bereiken.

Links

Google analytics Veelgebruikt, gratis, uitgebreide mogelijkheden.
Clicky Is volgens sommigen nog beter dan Google Analytics. Er is een gratis versie en een betaalde versie.
Installeren van Google Analytics op wordpress of blogger blogs  (Engels)
Handige tips over het gebruik van statistieken op marketingfacts, :
Artikel op smashingmagazine.com met een heleboel tips voor het gebruik van Google Analytics, en andere handige tools om je website te optimaliseren

Picture by PaulK

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.