Bezoekers van je website zijn op zoek naar informatie. Over jou, je producten, of gewoon het onderwerp waarover je zoekt. Ze komen op je site of blog terecht via links, via je emailnieuwsbrief, social media, en zoekmachines. En vervolgens proberen ze hun weg te vinden op je site. De ‘interne zoekfunctie’ helpt ze daar een handje bij, en geeft jou bovendien waardevolle informatie!
De interne zoekfunctie op je website of blog
Zo’n zoekbox is belangrijk. Als mensen op een andere manier hun weg niet weten te vinden, of gewoon ongeduldig zijn, gebruiken ze de zoekfunctie om te vinden wat ze zoeken. De veel voorkomende zoekwoorden die zij invullen, zijn voor jou een indicatie dat je bezoekers iets willen.
Als de meestgebruikte zoekwoorden verwijzen naar onderwerpen waar jij juist veel over publiceert, kun je je afvragen of de inrichting van je website optimaal is. Of mensen misschien moeite hebben met de navigatie. Misschien kun je veel vragen wel afvangen door artikelen en producten een nieuwe categorienaam te geven. Of je navigatie makkelijker zichtbaar te maken, bijvoorbeeld niet alleen chronologisch (dit zie je veel bij blogs) maar op basis van onderwerp.
Het kan ook zijn dat jouw bezoekers zoektermen gebruiken waar jij nog niet aan had gedacht. Vergelijk dit met de zoekwoorden die je ziet in Google Analytics – het zijn indicatoren dat mensen bepaalde informatie verwachten te vinden op jouw website.
Wat wil jouw doelgroep weten?
Ervan uitgaande dat je website of blog makkelijk te navigeren is, zijn de zoekwoorden die mensen in je interne zoekfunctie invullen een indicatie van hun interesse. In dit artikel over het analyseren van je interne zoekfunctie staat een aantal mooie voorbeelden.
Het kan ook zijn dat deze gegevens juist bevestigen wat je al wist. Soms zie je dat de zoekwoorden die mensen gebruiken in het zoekscherm van de site zelf, precies weergeven wat die bezoekers bezig houdt. Vooral als je veel bezoekers hebt en het aantal malen dat die interne zoekfunctie gebruikt wordt toeneemt, krijg je een prachtig overzicht. Je kunt uit de top 10 dan precies zien waar jouw bezoekers, jouw doelgroep mee bezig zijn!
Volg de interne zoekfunctie met Google Analytics
Als je Google Analytics hebt geinstalleerd (wat ik wel aanraad!) kun je er vrij eenvoudig voor zorgen dat je een overzicht krijgt van de woorden die mensen invullen in je interne zoekfunctie (lees meer over de waarde van het bijhouden van statistieken). Je moet deze optie alleen wel even activeren:
- Log in op je Google Analytics account
- Als je meerdere account hebt binnen Google Analytics, klik je eerst op de juiste account.
- Rechts achter de naam van je website (het ‘websiteprofiel’) staat ‘bewerken’
- In de grijze balk ‘Informatie over het hoofdprofiel van de website’ zie je rechts weer de optie ‘bewerken’ (onder ‘Gegevens ontvangen/status controleren)
- Scroll in het volgende scherm naar beneden, naar ‘Site zoeken’
- Klik aan: ‘Zoekopdrachten op de site wel bijhouden’
- Je moet nu de queryparameters invullen.
Dit lijkt (veel) ingewikkelder dan het is! De ‘query parameter’ is de code die de zoekfunctionaliteit aan de zoekURL hangt. Meestal is dit iets met een s of een q. Voor WordPress blogs is dit bijvoorbeeld meestal ‘?s=’ of ‘?q=’, zie ook de screenshot van mijn eigen blog.
Het zoekwoord dat ik in heb gevuld in ‘Facebook’. De zoekfunctie maakt daar dan deze zoek-URL van.
Check even hoe dit bij je eigen blog/site zit door een zoekwoord in te vullen en te zien hoe de URL eruit ziet. - Als je een geavanceerdere zoekfunctie op je site of blog hebt, is het iets ingewikkelder. Zie deze uitleg van Google Analytics zelf. Ik vond ook dit artikel over het activeren van de functie in google analytics met screenshots. Voor uitleg over die ‘categorien’ moet je nog even verder googlen.
- Zo niet (geen uitgebreide zoekfunctie op je site), kies dan voor ‘Nee, queryparameters niet uit de URL verwijderen’ en voor ‘nee’ op de vraag ‘Gebruikt u categorieën voor zoekopdrachten op de site?’.
- Onderaan:’Wijzigingen opslaan’.
En nu afwachten! Ik heb zelf de optie in Analytics net pas geactiveerd (mrt 2011), dus binnenkort een update over de resultaten!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie