Was getekend: Teleurgestelde Facebook Fan

Veel nagedacht over Facebook de laatste tijd. Veel over gelezen ook. Veel gereflecteerd gezien bij anderen wat ik zelf ook voel: te veel afhankelijkheid, en te weinig beloning voor heel veel moeite.

Toen ik me net in facebookpagina’s ging verdiepen (dus zakelijk, niet persoonlijk), 2,5-3 jaar geleden, waren er in de VS enorme ontwikkelingen op het gebied van Facebook en hoe bedrijven zich gedroegen op Facebook. Het was een ware revolutie.

Vitaminwater (inmiddels ook in Nederland verkrijgbaar?) routeerde alle verkeer naar de website naar hun Facebook fanpagina. En de discussie was overal aanwezig: heb je nog wel een website nodig, als je een fanpagina hebt?

Het heersende argument om niet alle pijlen op Facebook te richten, was destijds natuurlijk dat je dan alles uit handen gaf. Maar, vonden velen, dat was pure angst, en onbegrip voor de nieuwe tijd waarin marketing en klantcontact zich bevonden.

Ik moet het eens nalezen, of ik er over geblogd heb destijds. Ik geloof dat ik twijfelde tussen de ene, en de andere visie. Vitaminwater ging me te ver. Maar waarom zou je niet gaan investeren in je fanpagina? Resources vrijmaken om iets op Facebook op te bouwen? Content creeeren, engagement, investeren in likes op Facebook door je klanten vanuit andere bronnen de richting van je Facebookpagina te wijzen?

Ik was een enorme Facebook Fan (lang gebleven, ook).

Waarom zou je angstig zijn? Bang dat Facebook haar macht zou gaan misbruiken? Je zou laten betalen om met al die fans te praten? Je zou straffen voor al die investeringen in tijd, geld, mensen, mooie content?

Nee!

Een prachtig medium! De nieuwe wereld! Mee met je tijd!

Tuurlijk, het is gratis, dus je betaalt altijd wel op een andere manier. Hoe, nou ja, advertenties? Of zo?

Ha. ‘Of zo’, inderdaad.

 

Was getekend: “Teleurgestelde Fan”.

 

PS

Kleine opsomming van irritaties. Niet dat de wereld leuker wordt van mijn ergernissen, maar toch. Van een groot fan begin ik nu toch een scepticus te worden.

  • 4 sponsored posts (advertenties, dus) op 35 andere posts van vrienden en pagina’s die ik leuk vindt? Beetje veel, wat? En dat nog los van de advertenties aan de rechterzijde
  • Hoe vaak ik ook aangeef dat ik mijn stream graag op ‘most recent’ geselecteerd zie, hij staat bijna altijd binnen een dag weer op ‘top stories’. Top story nummer 5 is uiteraard een reclame voor een kledingmerk.
  • Schijnbaar krijgen fanpagina updates met foto’s of links minder voorrang dan updates met alleen tekst. Even getest op mijn pagina, gisteren.  Klopt als een bus. Op de 200 fans van mijn pagina maakt het niet zo veel uit. Maar als je een bedrijf bent met 10.000-en fans, en veel geld en tijd steekt in updates die aansluiten bij wat je ‘fans’ willen zien, is het op zijn minst een beetje jammer te noemen.
    Het verbaast me des te meer omdat ‘het verhaal’ altijd was dat visuele updates het ‘zo goed doen’, dat mensen dat zo leuk vinden (is ook zo volgens mij).
  • De app. Ik weet wel dat het heel lastig is om zo’n app te maken en bij te houden. Het is allemaal niet zo makkelijk.  En het kost veel geld om een app te ontwikkelen, te bouwen en te onderhouden. Maar die app mist een aantal basic functionaliteiten die key zijn voor gebruiksgemak.
Etc. etc.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Eelco Martensreply
november 10, 2012 at 03:11 PM

Ik weet niet of het nog steeds zo is maar het was eerder ook zo dat bepaalde functies het op de ene telefoon wel deden en op de andere niet. (afhankelijk van het OS). 

Ik heb overigens nog nooit begrepen waarom ze ooit zijn begonnen met “top verhalen”…. De meest nutteloze en meest irritatie-opwekkende functie ooit. Om over al die gesponsorde troep nog meer even niets te zeggen.

Facebook begint steeds meer een marketingboard te worden. Het voelt een beetje als tv-series tussen de reclames door.

Elja Daaereply
november 10, 2012 at 04:11 PM
– In reply to: Eelco Martens

Kwam er van de week pas achter dat het niet uitmaakt of je op ‘topverhalen’ of op ‘meest recent’ klikt – het zijn dezelfde posts, alleen in andere volgorde! Maar ‘meest recent’ betekent dus niet dat je alle posts krijgt. Dacht ik stiekem wel een beetje. 🙂

Riannereply
november 09, 2012 at 07:11 PM

Ik vind het vervelend dat je via de FB app geen berichten kunt delen.. Dat zou veel gedoe schelen =D

Elja Daaereply
november 10, 2012 at 04:11 PM
– In reply to: Rianne

Ik ook! Ontzettend onhandig is dat. Snap ook niet waarom het niet mogelijk is, jij?

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.