Waarom je als ondernemer verse donuts moet bakken

We zaten vanavond aan tafel te geinen over de Krispy Kreme. Dat is een soort van Dunkin’ Donuts: een fast food keten waar je alleen maar donuts en koffie kunt krijgen. Maar mogelijk van (nog) mindere kwaliteit. Vandaar de bijnaam krappy kreme. Maar dat terzijde. Er zijn ook fans, he.

(we hadden er eentje naast ons appartementencomplex in Istanboel. Tot vreugde van de kinderen en verdriet van hun moeder)

Onze Amerikaanse huisgenote vertelde dat er een bekende vestiging is ergens in het Zuiden van Amerika. De Krispy Kreme ligt daar aan een vierbaans (vier banen in beide richtingen! heet het dan achtbaans?) snelweg. Met een groot bord er naast.

Als de donuts net uit de frituur komen, gaat er een speciaal licht branden. De Krispy Kreme hot light. Zo weten alle fans op de snelweg dat ze *nu* verse donuts kunnen halen.

Dat licht hebben ze bij alle vestigingen, ontdekte ik net. Het is alleen zo dat dat stuk snelweg er om bekend staat dat er regelmatig mensen pardoes 3 banen oversteken om maar verse donuts te kunnen scoren. Zodra het lampje aangaat.

(En wat doe je, als iets goed werkt? Juist. Een app. Waarvan het lampje aangaat zodra er ergens bij je in de buurt verse donuts uit de Krispy Kreme frituur (oven?) komen. Geen grapje.)

Ik moest er aan denken omdat ik laatst sprak met de eigenaren van een bedrijf in zakelijke dienstverlening. Het ging over business development en de rol van social media daarbij. Ik vroeg hen hoe bestaande en nieuwe klanten eigenlijk op de hoogte konden blijven van nieuwe informatie, evenementen en interessante kennis. Behalve dan dat ze af en toe naar de website gaan om te checken (want zoals je weet doet NIEMAND dat!).

Is er een nieuwsbrief? Een blog met een abonneerknop? Een twitter feed? Een LinkedInpagina?

Wat is, in andere woorden, de ‘hot now’? Wat is het lichtgevende uithangbord dat mensen drie banen doet oversteken?

Vers uit de oven. Hot now. Hebben we allemaal nodig, zo’n bord!

Nu maar hopen dat er niemand gewond raakt bij het roekloze oversteken.

Foto: Gregg Sloan, Krispy Kreme is Now Hot, Flickr, CC BY 2.0

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Charlotte Meindersmareply
april 29, 2017 at 10:04 PM

Dit wist ik helemaal niet! Wel een prachtig metafoor. Moet ik onthouden. Dankjewel.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.